În primele patru luni ale anului, românii au alocat peste 3 miliarde de euro pentru călătorii în străinătate, cu 15% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2024, arată o analiză Colliers bazată pe date BNR. Dacă ritmul se menţine, 2025 ar putea marca un nou record istoric - peste 11 miliarde euro cheltuiţi în turismul extern.
Românii îşi transformă vacanţele în experienţe de consum tot mai sofisticate: cheltuie mai mult pe restaurante, cumpărături şi activităţi recreative în străinătate, ceea ce susţine o creştere semnificativă a turismului extern, potrivit unei analize realizate de Colliers. Evoluţia reflectă o schimbare de mentalitate, cu impact direct şi asupra pieţei imobiliare din retail şi turism.
Pe fondul acestei dinamici, consultanţii Colliers estimează că în 2025 se pot depăşi 11 miliarde de euro cheltuieli externe, un nou vârf după cele 9,6 miliarde euro în 2024 şi 8,6 miliarde în 2023. Destinaţiile preferate rămân Germania şi Italia, fiecare cu peste un miliard de euro cheltuiţi în 2024, urmate de Olanda, Spania şi Franţa.
Creşterea consumului în călătorii susţine investiţiile în proiecte comerciale moderne în oraşe turistice, unde turiştii caută mai mult decât cumpărături: îşi doresc experienţe. Potrivit Lianei Dumitru, Director Retail Agency la Colliers, acest comportament transformă centrele comerciale din destinaţii turistice în adevărate huburi de lifestyle, atrăgând branduri internaţionale şi magazine concept.
Pe plan intern, turismul menţine de asemenea un trend pozitiv: numărul de nopţi petrecute în unităţi de cazare a crescut cu 1% în primele luni din 2025, menţinând România pe traiectoria unui nou record, după cel din 2024.
Colliers estimează pentru anul acesta livrarea a peste 190.000 mp de spaţii comerciale moderne în România, în creştere cu cel puţin 10% faţă de anul trecut. Majoritatea proiectelor vizează oraşe cu potenţial turistic şi integrează zone pietonale, spaţii culturale, restaurante şi retail artizanal, adaptate cererii de experienţe locale autentice.
Opinia Cititorului