COTAR: Privilegiile şi exceptările promovate de societăţile de asigurare vor creşte riscul de accidente de pe şoselele din ţară

R.S.
Miscellanea / 8 mai

COTAR: Privilegiile şi exceptările promovate de societăţile de asigurare vor creşte riscul de accidente de pe şoselele din ţară

Pentru a proteja drepturile celor zece milioane de şoferi români, dar şi cei 1,5 milioane de angajaţi ai companiilor membre COTAR - Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, transmitem această scrisoare deschisă prin care solicităm stoparea utilizării pretextului transpunerii unor norme europene în legislaţia naţională pentru a adăuga noi privilegii promovate de lobby-ul asigurătorilor din România. Aceste privilegii şi exceptări promovate de societăţile de asigurare vor creşte riscul de accidente de pe şoselele din România şi vor obliga conducătorii auto să plătească din propriul buzunar bani în plus, pe lângă sumele din ce în ce mai mari plătite la poliţele de răspundere civilă auto (RCA), conform unui document transmis redacţiei.

Asigurarea de răspundere civilă auto este reglementată la nivel european prin Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009. Aceasta Directiva a fost modificată prin Directiva 2021/2018/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, statele membre ale Uniunii Europene având obligaţia de a transpune în legislaţia naţională prevederile acestui act normativ până la data de 23 decembrie 2023, se menţionează în document.

In acest sens, a fost înregistrat la Senatul României proiectul L1/2024 care ulterior a fost înaintat către Camera Deputaţilor şi înregistrat sub nr. 216/2024 pentru modificarea şi completarea Legii RCA nr. 132/2017. Faţă de obiectivele clare ale Directivei 2021/2018/CE, care vizează în principal acoperirea despăgubirilor victimelor accidentelor de circulaţie prin intermediul unor vehicule neînmatriculate/neinregistrate însă sunt utilizate în trafic sau in zone private ce sunt deschise circulaţiei publicului (exemplu: trotinete electrice), am remarcat cu îngrijorare că, folosind pretextul transpunerii acestei Directive, sunt propuse la nivelul Camerei Deputaţilor din România o serie de amendamente la legislaţia în vigoarea care afectează în mod negativ si iremediabil drepturile persoanelor păgubite, fără a avea nicio legătură cu Directiva!

Sunt încălcate, astfel, Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene, Constituţia României, Codul Civil, Legislaţia în domeniul concurenţei, directive şi reglementări europene precum şi legislaţia naţională aplicabilă care reglementează despăgubirile datorate persoanelor prejudiciate în accidente auto şi drepturile păgubiţilor şi consumatorilor de asigurări din România, se precizează în document.

Aşadar, plecând de la un simplu demers de transpunere în legislaţia naţională a Directivei 2021/2018/CE având obiective legitime şi bine delimitate, printr-un proiect de lege aprobat şi de Ministerul de Finanţe şi Senatul României, la nivelul Camerei Deputaţilor constatăm că prin Plx. nr. 216/2024 sunt propuse schimbări şi adăugiri nejustificate la Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, care vor afecta grav drepturile celor 10 milioane de asiguraţi şi cetăţeni români, cu un puternic impact economic negativ asupra industriei româneşti auto, de transport, piese de schimb şi conexe.

Semnalăm că aceste schimbări asociate proiectului de lege Plx. nr. 216/2024 beneficiază exclusiv societăţilor de asigurări internaţionale care activează pe piaţa RCA, cu încălcarea legislaţiei Uniunii Europene, a Constituţiei României şi a reglementărilor aplicabile, şi suntem extrem de îngrijoraţi că acestea par a fi susţinute de un important grup parlamentar din Camera Deputaţilor şi de anumite persoane din conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

În perioada în care atenţia publică era orientată spre pregătirea sărbătorilor pascale, pare că societăţile de asigurări şi-au sporit eforturile şi au reuşit să convingă un grup de deputaţi să propună anumite amendamente abuzive la Proiectul de lege susmenţionat (Plx. nr. 216/2024), care vor modifica legea RCA nr. 132/2017, care limitează în mod nepermis drepturile celor 10 milioane de şoferi români şi deţinători de vehicule din România, potrivit documentului.

Prin aceste propuneri legislative, cheltuielile cu despăgubirile ale societăţilor de asigurări vor scădea de la circa 35% cat sunt în prezent, la aproximativ 20%. În aceste condiţii, daca in prezent, din 100 lei încasaţi de firmele de asigurări din vânzarea de RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plăţile de despăgubire, aceste costuri de despăgubire vor scădea la numai 20 de lei. Diferenţa de 80 de lei va fi reprezentata de cheltuielile administrative ale societăţilor de asigurări plus profitul acestora.

Precizăm de la bun început faptul că societăţile de asigurări internaţionale acţionează într-un mod abuziv în România şi încalcă în mod frecvent legea prin reducerea unilaterală a cuantumului despăgubirilor datorate persoanelor prejudiciate şi unităţilor reparatoare, însă din păcate sunt sancţionate extrem de rar şi cu amenzi absolut simbolice de către instituţia responsabilă de supraveghere pieţei de asigurări. Ne referim, evident, la Autoritatea de Supraveghere Financiară, direct responsabilă de răsunătoarele falimente ale asigurătorilor Astra Asigurări, Carpatica, City Insurance şi Euroins, eşecuri repetate care au aruncat în colaps piaţa asigurărilor, conform documentului.

Actuala lege protejează consumatorii de asigurări, statuând principii ale despăgubirii care sunt aplicabile la nivelul întregii Uniuni Europene. Cu toate acestea, în mod sistematic asigurătorii profită de impasivitatea ASF şi nu îşi respectă obligaţiile de plată în România, efectuând plăţile doar după ce sunt obligaţi de instanţele de judecată. Subliniem că peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instanţelor de judecată sunt pierdute de către companiile de asigurări, iar acestea nu vor să îşi asume obligaţiile de plată ci vor să schimbe legea, astfel încât, păgubitul RCA să nu îşi primească despăgubirile integral şi la timp şi să aibă dificultăţi sporite în litigiile promovate împotriva asigurătorilor.

COTAR a atras public atenţia Guvernului asupra faptului ca numirile unor membri din conducerea ASF afectează reprezentarea interesului public şi protejarea celor 10 milioane de şoferi. COTAR a avut din nou dreptate, la fel cum a avut dreptate şi când a atras atenţia asupra tunurilor financiare Euroins şi City Insurance care au avut loc sub nasul Autorităţilor Române, în frunte cu ASF, care a devenit portavocea companiilor de asigurări, abandonând rolul esenţial de a proteja interesele asiguraţilor români.

Aceste adăugiri ale legii RCA promovate ca adăugiri la Plx. nr. 216/2024 vor întări poziţia dominantă a companiilor de asigurări în relaţia cu consumatorii de asigurări, iar poliţa RCA se va transforma într-un fel de taxă plătită multinaţionalelor din asigurări, în loc să fie, cum e şi firesc, un serviciu de asigurare. Cei mai afectaţi vor fi, însă, asiguraţii, care se vor transforma în zece milioane de co-plătitori, completând, la fiecare accident de care nu sunt vinovaţi, cu sume din propriul buzunar, preţul reparaţiilor pe care companiile de asigurări vor putea evita legal să-l acopere integral.

Punctăm principalele modificări transmise de companiile de asigurări la Plx. nr. 216/2024, care par a fi asumate de către ASF şi susţinute de un important grup parlamentar:

1. Adăugarea articolului 221, referitor la "preţuri/costuri de piaţă". Prin acest articol, pagubiţii RCA, nevinovaţi de producerea unui accident, vor fi obligaţi să suporte o COPLATĂ din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparaţiilor către unităţile reparatoare, ceea ce este contrar principiului repararii integrale a prejudiciului si a asigurarii RCA;

2. Modificarea articolului 14 alineatul (3), astfel încât cuantumul despăgubirii să fie stabilit NUMAI prin convenţie între asigurator şi pagubit. Această modificare va obliga păgubitul să accepte orice sumă de despăgubire, chiar dacă aceasta nu va fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparaţiei vehiculului avariat pentru a-l aduce la starea anterioară accidentului. Acest lucru va avea mai multe consecinţe nefavorabile pagubitului şi deţinătorilor de vehicule din România:

-Reparaţia nu va putea fi efectuată cu piese originale la costul suportat de asigurător, ci doar cu piese de after-market sau second-hand care se vor încadra în limitările ce vor fi impuse abuziv de asigurători, aşa cum se întamplă şi în prezent în cazul ofertelor înaintate de asigurători pentru reparaţia în regie proprie sau în cazul efectuării reparaţiilor în unităţile reparatoare cu care asigurătorii au încheiate convenţii de colaborare. In acest fel, firmele de asigurări vor să îşi maximizeze profitul, vânzând polite tot mai scumpe şi achitând despăgubiri chiar şi mai mici decât cele din prezent.

- Păgubitul va fi obligat să se adreseze unei unităţi reparatoare alese de asigurator pentru reparaţii, fiind astfel limitat în dreptul său de a alege liber o unitate reparatoare în care are încredere sau care este mai aproape de locuinţa sa.

- Păgubitul va fi obligat să accepte soluţii tehnice neconforme care ar putea fi indicate de către asigurator (de exemplu, repararea unei piese şi nicidecum înlocuirea acesteia, chiar dacă soluţia legală obligatorie pentru readucerea vehiculului la starea anterioară accidentului ar fi înlocuirea piesei respective).

- Întrucât păgubitul RCA îşi va putea repara maşina doar în unităţile reparatoare partenere ale firmelor de asigurări, acestea, profitând de întărirea poziţiei dominante, vor avea posibilitatea să introducă în convenţia de colaborare a unităţilor reparatoare partenere costuri nerealist de reduse de manoperă, costuri reduse de achiziţie a pieselor de schimb şi costuri reduse de achiziţie a materialelor de vopsitorie, de o calitate inferioară. Astfel, păgubitul RCA va fi obligat să îşi repare maşina doar în aceste unităţi reparatoare partenere ale companiilor de asigurări, clientul neştiind de numeroasele clauze nefavorabile acestuia, existente în contractul de colaborare dintre compania de asigurări şi service-ul auto partener.

Concret, asiguraţii vor plăti o poliţă RCA exorbitantă şi vor avea parte de servicii de reparaţii low cost (piese din dezmembrări, vopsea de proastă calitate care nu respectă standardele aplicabile şi mecanici nepregătiţi care vor repara maşinile în condiţii improprii).

3. Se propune introducerea a patru noi alineate la articolul 14, (31) -(34), prin care despăgubirile pentru lipsa de folosinţă (vehicul înlocuitor pe perioada cât vehiculul avariat se află în service pentru reparaţii) vor putea fi acordate doar în cazul în care pagubitul nu mai deţine sau nu are dreptul de utilizare pentru alt vehicul pe care să-l folosească.

4. Adăugarea alineatului (10) la articolul 40, conform cărora pagubitul nu va mai avea dreptul să împuternicească alte persoane în scopul efectuării reparaţiei vehiculului avariat sau pentru încasarea despăgubirii cuvenite.

Practic, asistăm la o restrângere considerabilă a drepturilor consumatorului de RCA, care va fi obligat să achite preţul unei polite RCA stabilită de societatea de asigurări şi să primească despăgubirile limitate tot de către firma de asigurări, scopul evident al acesteia fiind maximizarea profitului cu ignorarea cerinţelor de siguranţă şi calitate şi a principiilor care consacră dreptul la despăgubire integrală pentru readucerea vehiculului în starea anterioară producerii accidentului.

În prezent, consumatorul de asigurari RCA este obligat să plătească sume extrem de mari stabilite de societăţile de asigurari pentru cumpărarea "produsului de lux" denumit poliţa RCA. Multinaţionalele din asigurări, găsind în mod inexplicabil sprijin din partea ASF şi al unui important grup parlamentar, vor mai mult de atat: când un păgubit RCA, nevinovat de producerea unui accident, va avea de primit o despagubire din partea firmei de asigurari, acea suma de bani va fi diminuată, fiind calculată exclusiv de compania de asigurari, după propriile criterii, fara ca păgubitul RCA să poată invoca preţul real al reparaţiilor. Practic, păcălitul păgubit RCA va fi nevoit să accepte orice suma de bani calculată de firma de asigurări, după propriile criterii de calcul. Având în vedere practica anumitor societăţi de a plăti în mod nejustificat o fracţie din valoarea despăgubirilor datorate (e.g., circa 20% faţă de costul real, restul plătindu-l doar după ce sunt obligaţi de instanţă), anticipăm că sumele care vor fi acceptate de asigurătorii RCA la plată vor fi total insuficiente, obligând păgubiţii să suporte o COPLATĂ semnificativă pentru readucerea vehiculului la starea anterioară producerii accidentului.

Prin aceste modificări, multinaţionalele din asigurări vor să consacre legislativ o soluţie care le este favorabilă exclusiv acestora, într-un mod fără precedent. Acestea vor stabili atât preţul de vânzare a produsului RCA, devenit de lux, cât şi derizoriile sume de despăgubire pe care le va calcula compania de asigurări, atunci când acesta are un accident acoperit de o poliţă RCA.

Apel pentru protejarea drepturilor celor 10 milioane de asiguraţi din România

COTAR solicită liderilor care conduc instituţiile europene implicarea activă pentru a proteja respectarea reglementărilor UE şi aplicarea lor unitară, întocmai şi nedistorsionată de interese partizane locale. Alegerile europene din iunie sunt şi despre drepturile celor 10 milioane de şoferi români, toţi cu drept de vot! Românii trebuie să ştie că drepturile lor nu pot fi încălcate folosind abuziv sau invocând regulile europene.

COTAR solicită public în mod direct liderilor Coaliţiei de guvernare următoarele:

1.Reanalizarea proiectului de lege Plx. nr. 216/2024 pentru transpunerea Directivei 2021/2018/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, după criteriul strict al interesului public şi nevoii de protejare a drepturilor celor 10.000.000 de şoferi români.

2.Respingerea tuturor propunerilor abuzive, generate de lobby-ul companiilor de asigurări, de modificare a legii RCA formulate de un număr de deputaţi ai unei formaţiuni politice importante.

3. Respectarea cadrului legal naţional şi european din care rezultă principiul despăgubirii integrale şi rapide a persoanelor prejudiciate, faţă de obligativitatea încheierii unei poliţe RCA de către consumatorii de asigurări al cărei rol este de a proteja păgubiţii prin plata integrală a despăgubirilor de către societăţile de asigurări.

4. Reorganizarea din temelii a Autorităţii de Supraveghere Financiară, care ar trebui să vegheze asupra respectării drepturilor consumatorilor de asigurări şi sancţionării abuzurilor asigurătorilor, fără a îi obliga pe români să se adreseze instanţelor de judecată în sute de mii de litigii.

5. Exercitarea unui control real suplimentar al sectorului asigurări din cadrul ASF prin intermediul Ministerului de Finanţe.

În aşteptarea unui răspuns oficial şi concret până la sfârşitul lunii mai 2024, ţinând cont şi de calendarul electoral din anul 2024, COTAR are în vedere următoarele acţiuni:

1. publicarea listei parlamentarilor care au contribuit la eliminarea dreptului la protectie a şoferilor români in fata multinaţionalelor din asigurări. Lista va cuprinde numele, prenumele, partidul politic şi judeţul pe care îl reprezintă.

2. transmiterea acestei liste tuturor filialelor COTAR, precum şi tuturor angajatilor şi clienţilor care repara autovehicule sau folosesc mijloace de transport în comun.

3. solicitarea autorizarii mitingului de protest în faţa Guvernului României.

In calitate de organizatie reprezentativa pentru peste 50.000 de societati care asigura locuri de munca pentru 1,5 milioane de angajati, dar si din respect pentru cei aproximativ 10 milioane de soferi, COTAR este nevoita sa intreprinda toate demersurile legale pentru realizarea misiunii sale de interes general, inclusiv semnalarea, în mod public, a catastrofei economice şi sociale care va fi suportata de cetăţenii romani în cazul adoptării acestor modificări ale legislatiei RCA, făcute exclusiv în detrimentul cetăţenilor şi în beneficiul societatilor de asigurari.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. In lipsa dialogului REPREZENTANTILOR din Camera Deputatilor, ca reprezentant al segmentului PARTICIPATIVILOR, imi insusesc in TOTAL punctul de vedere COTAR, si merg in continuarea etapelor de protest propuse in scrisoare, finalizand cu ELIMINAREA OBLIGATORIE a ASIGURARILOR AUTO

    Marcele îmi place ce se întâmplă la voi. Mereu v ați făcut unii pe alții și ați pierdut toți. Spor la abuzarea populației.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
APA NOVA
digi.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Iun. 2024
Euro (EUR)Euro4.9771
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6535
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2157
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8883
Gram de aur (XAU)Gram de aur353.6146

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapebytourdefrance.com
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb