C.O.T.A.R: Reglementări pentru transportul alternativ

A.F.
Comunicate de presă / 6 februarie

C.O.T.A.R: Reglementări pentru transportul alternativ

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a propus o serie de modificări la OUG nr. 49 din 25 iunie 2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, în urma dezbaterilor purtate la Guvern, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform comunicatlui, am propus, la întâlnirea de la Guvern la care au participat reprezentanţi ai asociaţiilor de taxi , ai aplicaţiilor de intermediere a comenzilor şi reprezentanţi ai Guvernului, respectiv ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Muncii şi Ministerului Digitalizării, o serie de modificări legislative pentru a se face corect plata taxelor şi impozitelor în cazul firmelor şi persoanelor care fac transport alternativ.

Considerăm că asociaţia formată de platformele digitale Uber şi Bolt, denumită Coaliţia pentru Economia Digitală, nu are niciun drept să intervină în problema reglementării în privinţa transportului alternativ, pentru că nu reprezintă transportatorii de persoane, ci un alt domeniu de activitate.

"Cei care fac transport alternativ trebuie să aibă nişte reguli clare. Asociaţia şi companiile Uber şi Bolt reprezintă platforme digitale, nu transportatori. Ei intermediază o aşa-zisă comandă de la un potential client către un transportator. Digitalizarea este una, iar transporturile sunt altceva. Statul român le-a dat voie să funcţioneze ca platformă digitală, nicidecum să facă regulile în transportul de persoane. Ei susţin că transportul alternativ nu este taximetrie pentru că maşinile nu merg pe prima bandă, dar dacă li s-ar da voie să facă şi asta, bucureştenii şi-ar da seama cât de mulţi sunt, pentru că ar bloca traficul pe acele benzi. Aceste platforme trebuie să-şi plătească taxele şi impozitele în România, dar trebuie să înţeleagă toată lumea că ei nu reprezintă transportatorii şi nici n-au de ce să propună ei reguli în domeniul transporturilor", a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.

COTAR a propus definirea clară a activităţilor de taximetrie şi transport alternativ, pentru a se elimina discriminările şi concurenţa neloială:

"Cursa" se defineşte ca: deplasarea intermediată printr-o platformă digitală, executată cu autoturism şi conducător auto pe un traseu comandat şi acceptat de pasager, de la locul de îmbarcare până la locul de destinaţie, efectută numai pe raza localităţii de autorizare şi ocazional între. Interzis a se lua comenzi/curse din alte localităţi, comenzile/cursele se pot lua din platformă numai pe raza localităţii de autorizare;

"Operator de transport alternativ" este: o persoană fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deţinătoare a autoturismului cu care se efectuează transport alternative, maşina fiind în propietate sau leasing;

"Tarif" înseamnă: contravaloarea unei curse. Sunt complet interzise tarifele diferenţiate precum şi orice modificări ale valorilor standard ale unei curse pe orice fel de alte considerente, inclusiv cele ce ţin de anumite zile, intervale orare, aglomeraţie în trafic, condiţii meteo etc. Orice modificare de tarif trebuie anunţată în prealabil, cu cel puţin 48 de ore înainte de efectuarea cursei.

"Avem următoarele situaţii: dacă un taximetrist ia 2 lei în plus pentru o cursă, se spune că a luat sau a pretins bani în plus şi a păcălit clientul, dar dacă o cursă cu o maşină de transport alternativ costă 20 de lei şi la final clientul plăteşte 90 de lei, ei pretind că nu este păcălit clientul, pentru că tariful se calculează în funcţie de aglomeraţia din trafic şi de condiţiile meteo. Vrem să avem aceleaşi reguli pentru acelaşi tip de transport, iar activitatea celor care fac transport alternativ este aceeaşi cu cea de taximetrie, chiar dacă se dau comenzile, se calculează tariful şi se încasează banii prin intermediul unor platforme", mai explică Vasile Ştefănescu.

Consiliul Concurenţei a făcut mai multe recomandări care vizează transparenţa tarifelor şi algoritimii de preţ. Astfel, Consiliul Concurenţei propune ca toţi utilizatorii aplicaţiei, fie că sunt şoferi sau pasageri, să fie notificaţi prin aplicaţie şi alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului standard - preţ/km.

De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă interzicerea practicării tarifelor standard diferenţiate pe anumite intervale orare considerate "de vârf", pentru că reprezintă un comportament netransparent şi potenţial înşelător pentru pasageri.

În plus, utilizatorii ar trebui să aibă acces facil la multiplicatorul de preţ, care echilibreză raportul dintre cerere şi ofertă, în acest fel putând lua decizii informate. Prin urmare, propunerea Autorităţii nu vizează modul de funcţionare al preţurilor dinamice.

Totodată, Consiliul Concurenţei propune ca şi clienţilor să le fie pusă la dispoziţie, opţional, o hartă cu zonele de tarif dinamic, cum este cea folosită de conducătorii auto.

Autoritatea mai propune schimbarea politicii privind anularea curselor de către şoferi. În prezent, şoferii pot anula gratuit cursele, în timp ce pasagerii sunt taxaţi pentru anularea acestora după primele două minute, ceea ce duce la situaţii inconfortabile pentru pasageri, precum creşterea nejustificată a timpului de aşteptare sau imposibilitatea de a găsi o cursă în anumite condiţii date.

Am propus, de asemenea, o modificare la Art. 6: În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care se derulează toate activităţile comerciale în România, inclusiv avizarea platformei prevăzută la art.7.

Pentru Art 7, COTAR a propus introducerea literei p: "să desfăşoare toate activităţile comerciale printr-o filială înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului. În prezent, prin filialele înregistrate la ONRC se desfăşoară doar activităţi de marketing, iar veniturile platformelor privind comisioanele aplicate curselor nu sunt impozitate în România.

COTAR a propus, de asemenea, introducerea la art 10 a punctului 3: Emitentul avizului tehnic pentru platforma digitală are obligaţia să retragă avizul tehnic la solicitarea organului constatator pentru situaţiile prevăzute la art. 30 alin (3) şi (4).

Şi modificări la Art 11: Transportul alternativ se efectuează numai de către operatori de transport alternativ autorizaţi, care deţin, pentru fiecare autoturism utilizat la efectuarea transportului alternativ, copie conformă valabilă şi ecusonul pentru transport alternativ, eliberate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă care va fi montat pe portierele din spate si va avea dimensiunea stabilita si continutul stabilit de catre ARR .Numarul copiilor conforme emise la nivelul localitatii de autorizare permanenta nu poate depasi in nici un moment jumatate din numarul de autorizatii taxi emise conform Legii nr. 38/2003 pentru aceeasi localitate de autorizare. Activitatea se va desfasura numai in localitatea de autorizare, sau Consilul Local al autoritatii de autorizare va stabilii si va corela transportul din localitate in functie de traficul,poluarea, confortul si siguranta cetateanului astfel : cate autobuze , tramvaie , taxiuri sau transport alternativ este nevoie pe raza localităţii, respectiv pe raza Municipiului Bucureşti.

În felul acesta se urmăreşte asigurarea gestionării şi managementul impactului de mediu al activităţii de transport alternativ, al transportului de persoane pe raza unei localităţi. Este de dorit ca textul de lege se fie dublat de norme metodologice care să detalieze şi să ierarhizeze după criterii ce ţin de protecţia mediului, transparent sub raport concurenţial etc. acordarea autorizaţiilor de transport alternativ.

Acestea sunt doar câteva dintre propunerile pe care COTAR le-am făcut. Principiul de la care s-a pornit, pentru solicitarea acestor reglementări este cel al echităţii, fiind vorba despre aceeaşi categorie de transport de persoane: taxe şi impozite egale, tratament egal, număr de licenţe/copii conforme egal, calculat pe aceleaşi criterii ca şi în cazul taximetriei, plata RCA -ului la fel ca în cazul taxiurilor, fiind vorba despre maşini folosite pentru activitatea de transport persoane, introducerea aceluiaşi principiu de tarifare şi a tuturor dispozitivelor impuse prin lege, pentru taxarea curselor, etc. Cerem aceste modificări pentru a apăra drepturile membrilor noştri, din COTAR făcând parte inclusiv Camera Naţională a Taximetriştilor, care deţine 36 de filiale, însumând peste 65% din activitatea de taximetrie din România.

Pe această cale anunţăm, de asemenea, că ne delimităm de orice acţiune ilegală de protest, mai ales în perioada în care purtăm negocieri cu Guvernul. COTAR respectă toate prevederile legale pentru organizarea unor proteste, dacă este cazul. De asemenea, reamintim faptul că noi nu am organizat protestele din ultima perioadă, ci am anunţat, în luna decembrie, că urmează să ieşim în stradă dacă Guvernul nu ne va lua în considerare solicitările.

Am pornit un dialog cu reprezentanţii Guvernului României pentru a modifica legislaţia transporturilor şi aşteptăm rezultatele. Nu se poate pune presiune pe Guvern în timpul dialogului. Doar dacă nu se va ajunge la un numitor comun vom anunţa organizarea unor proteste. Dorim să nu se mai folosească nimeni de numele nostru pentru organizarea unor proteste ilegale, de cele mai multe ori având alte scopuri decât cele care privesc activitatea transportatorilor - inclusiv scopuri electorale.

hidroelectrica.ro
aages.ro
fedbet.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

15 Apr. 2024
Euro (EUR)Euro4.9737
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6664
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1094
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8274
Gram de aur (XAU)Gram de aur352.3272

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
edevize.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
everythinghr.live
32.aicps.ro
roenergy.eu
AIESEC
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb