DE LA MULTINAŢIONALĂ LA CUSUTUL DE MÂNĂReînvierea tradiţiilor, un business de succes

A consemnat GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii /

Reînvierea tradiţiilor, un business de succes

În ultimii doi ani, au fost promovate intens afacerile iniţiate prin intermediul programului Start-up, finanţate cu fonduri de la bugetul de stat. Puţini dintre cetăţeni cunosc faptul că, în afara acestora, au apărut noi iniţiative în mai multe domenii, business-uri care au fost demarate strict cu banii privaţi, ai noilor întreprinzători din economia naţională. În general, multe dintre aceste afaceri sunt încadrate în zona întreprinzătorilor mici, deoarece nu presupun o infuzie mare de capital iniţial, riscurile sunt reduse şi, dacă business-ul este o noutate pe piaţa locală, are mari şanse să se dezvolte exponenţial. O astfel de afacere, bazată pe îmbinarea tradiţiei cu spiritul antreprenorial şi multă pasiune, am descoperit-o la Sibiu, chiar în Centrul istoric al oraşului. Pentru a afla mai multe am realizat un scurt interviu cu Andra Albu, unul dintre cei doi asociaţi ai societăţii sau mai bine spus brandului CAIER, în vestimentaţie.

Reporter: Cum aţi reuşit să deschideţi o afacere la mai puţin de 50 de metri de Piaţa Mare a municipiului Sibiu?

Andra Albu: Nu este o afacere obişnuită. Este mai mult un atelier de creaţie. Facem piese vestimentare unicat. Lucrăm doar pe materiale naturale: bumbac, cânepă şi in. Avem şi un război de ţesut în care facem un anumit tip de pânză de casă, aşa cum se făcea odată. Ne inspirăm din creaţiile noas-tre din portul popular româ-nesc.

Reporter: Lucraţi pe mai multe tipuri de materiale?

Andra Albu: Lucrăm cu materiale naturale. Avem un distribuitor de materiale în apropierea Sibiului şi ne aprovizionează cu materiale de foarte bună calitate.

Reporter: Prin ce se diferenţiază produsele dumneavoastră faţă de altele similare existente pe piaţă?

Andra Albu: Particularitatea practică a rochiilor făcute de noi constă în faptul că sunt cusute manual, cu tehnica cheiţei. Tehnica cheiţei o regăsim în vechiile ii. Aşa se făceau ele odată. Partea de broderie este lucrată tot manual. Lucrăm cu doamne de la ţară care vin şi ne învaţă tehnicile vechi, iar eu, asociata mea şi împreună cu două colege care sunt angajate în firmă, le aplicăm.

Reporter: Care este povestea războiului de ţesut existent în magazin?

Andra Albu: Războiul l-am găsit. Este o amintire găsită într-o curte ţărănească. L-am adus şi l-am pus în func-ţiune.

Reporter: Cât costă un astfel de război de ţesut?

Andra Albu: Un război de ţesut nu este o avere la ora actuală. Din păcate, foarte multe dintre ele au ars prin curţi ca lemn de foc.

Reporter: De unde aveţi pasiunea aceasta pentru cusut?

Andra Albu: Este o pasiune pentru lucrurile vechi, pe care o am din copilărie. Fericirea mea este să cotrobăi prin poduri părăsite, prin cufere şi târguri. Prietena şi asociata mea are de la bunica sa o pasiune pentru cusut. Ne-am cunoscut şi am dat drumul la o chestie, aşa, mai mult pasiune, decât business, după ce am lucrat amândouă, foarte mult timp, într-o companie multinaţională.

Reporter: Care este diferenţa dintre a lucra într-o multinaţională şi a avea propria afacere?

Andra Albu: Este mai linişte aici. E mult mai linişte şi mult mai multă plăcere sufletească. La un moment dat înclini balanţa spre alte lucruri decât spre partea materială.

Reporter: Vă descurcaţi în privinţa traiului zilnic cu noua afacere?

Andra Albu: Da. Nu suntem niciuna dintre noi oameni ai exceselor. Trăim bine şi noi, şi fetele care lucrează pentru noi. Întotdeauna este loc de mai bine, nu putem fi ipocriţi. Dar, punând în balanţă stresul dintr-o multinaţională, agitaţia şi nervii cu care te duci acasă, şi ceea ce facem acum se compensează. Timpul cumpărat pentru copiii noştri este mult mai valoros.

Reporter: Cât durează lucrul la o rochie?

Andra Albu: Depinde de complexitate. Am făcut rochii de mireasă şi rochii pentru evenimente internaţionale. Se poate lucra la o rochie între trei ore şi trei zile. Pentru o rochie de mirea-să, care este şi brodată manual, se poate lucra şi două săptămâni.

Reporter: Câte rochii faceţi pe lună sau într-un an?

Andra Albu: E foarte greu de spus, pentru că nu lucrăm la normă. Pentru noi, primează calitatea înainte de cantitate. Filosofia magazinului este următoarea: clienta care vine în magazin să se simtă specială şi să plece foarte mulţumită şi mândră de ţinuta pe care o alege.

Reporter: Cât costă o rochie din materiale naturale realizată manual în acest magazin?

Andra Albu: Preţurile sunt pentru un buget modest. O rochie destul de complexă ajunge undeva la 260, maximum 300 de lei. Cea mai scumpă rochie pe care o avem acum în magazin este de 300 lei. O rochie de mireasă, dacă este brodată manual, pe mătase, cu bumbac, cu tot ce trebuie, costă 1800, 2000 sau 2200 lei. Depinde şi de cât material intră.

Reporter: Sunteţi mulţumită de modul în care decurge activitatea?

Andra Albu: Suntem destul de noi pe piaţă, avem un an şi jumătate vechime. Dar experienţa anului trecut ne-a dat nişte aripi foarte mari, pentru că suntem căutaţi, reuşim să avem comenzi şi pentru extern. Nu ne putem plânge. Lucrurile merg faţă de momentul în care am început businessul. La ora actuală ne-am dublat cifra de afaceri.

Reporter: Să înţeleg că înregistraţi şi un profit?

Andra Albu: Da. Ne rămâne un oarecare profit. Nu foarte mult, pentru că valoarea taxelor către stat, chiriilor şi utilităţilor este destul de mare, ca în cazul tuturor micilor întreprinzători din România, dar nu ne plângem.

Reporter: Revinvestiţi în afacere acest profit?

Andra Albu: Reinvestim cam 20-30% din profit.

Reporter: Pentru dezvoltarea afacerii, aţi apelat la credite bancare, fonduri europene sau sprijinul patronatelor din domeniu ori al patronatului întreprinzătorilor mici şi mijlocii?

Andra Albu: Nu am luat fonduri bancare şi nici fonduri europene pentru acest business. Suntem două asociate, am venit fiecare cu capitalul propriu. Nu am luat niciun credit, ci am apelat la propriul buzunar. Cât despre patronate şi asociaţiile din domeniu, deocamdată nu facem parte din niciuna dintre acestea.

Reporter: Prin prisma experienţei dumneavoastră, ce aţi recomanda tinerilor? Să lucreze într-o companie multinaţională sau să îşi deschidă propria afacere?

Andra Albu: Recomand tinerilor să aibă curaj. Nu se poate să începi un business fără să ştii despre ce este vorba. Aici se greşeşte mult, deoarece toa-tă lumea crede că să faci un business este o chestie foarte uşoară. Nu, nu este. Le recomand tinerilor să treacă prin toate etapele: şi aceea de angajat, şi aceea de angajator. Pentru că, atunci când treci dintr-o barcă într-alta, vezi foarte interesant lucrurile şi diferenţele existente.

Reporter: Vă mulţumim.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roConferinţa PPTT 'Specialistii ferestrelor, fatadelor si sticlei'
Cabinet de avocatTMPS