În retail nu va exista, în cinci ani, nicio firmă care să reziste în piaţă fără să atingă obiectivele de sustenabilitate” - aceasta a fost una dintre concluziile centrale ale conferinţei „ESG:Ro - Environmental, Social and Corporate Governance for a Sustainable Future”, organizată de BusinessMark pe 29 septembrie la JW Marriott Bucharest Grand Hotel. Evenimentul a reunit 15 specialişti din domeniul sustenabilităţii, reprezentanţi ai companiilor şi instituţiilor publice, care au discutat despre implementarea practică a principiilor ESG, provocările legislative, rolul tehnologiei şi al inteligenţei artificiale în raportarea de sustenabilitate, dar şi despre adaptarea companiilor la aşteptările noilor generaţii de consumatori.
În deschiderea conferinţei, Monica Percea, Senior Research Consultant la iSense Solutions, a prezentat rezultatele unui studiu global privind stresul consumatorilor şi atitudinile acestora faţă de sănătate şi protecţia mediului. Potrivit acesteia, 81% dintre români sunt preocupaţi de sănătatea personală şi a familiei, iar 64% susţin practicile sustenabile, ceea ce plasează România într-o zonă de interes mediu spre ridicat pentru teme de mediu.
Raluca Dascălu, Communications Manager la JYSK România, a subliniat că sustenabilitatea trebuie să fie accesibilă, dacă se doreşte o schimbare reală a comportamentului de consum. „Sustenabilitatea este o luptă între a câştiga generaţia de astăzi şi generaţiile de mâine. Este esenţial să facem acţiuni care să servească ambelor”, a spus aceasta, accentuând importanţa transparenţei datelor şi a unui lanţ valoric responsabil.
La rândul său, Marek Rulak, Cloud EPM Advisor la Oracle, a arătat cum soluţiile digitale şi inteligenţa artificială pot facilita raportarea ESG, prin colectarea şi analiza predictivă a datelor.
În primul panel de discuţii, Raul Pop, secretar de stat în Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, a atras atenţia asupra dificultăţilor investiţiilor în decarbonizare, subliniind lipsa de consecvenţă a politicilor publice. Răzvan Nica, CEO CarbonTool, a remarcat creşterea interesului pentru certificările verzi ale clădirilor, în timp ce Alin Ioaneş, CEO ROMBAT, a evidenţiat faptul că sustenabilitatea este, înainte de toate, „un mod de a fi al organizaţiei”, nu doar o obligaţie legislativă.
În cea de-a doua sesiune, Roxana Maria Triboi, cercetător şi expert în politici alimentare, a discutat despre nevoia de reconectare a sistemelor alimentare locale cu consumatorii, iar invitatul special Sotiris Pastras, Sustainability & Corporate Responsibility Manager la Apivita, a atras atenţia asupra noilor generaţii de consumatori, care caută autenticitate şi impact real.
Panelul final a adus în discuţie implicaţiile directivei Omnibus asupra raportării ESG. Corina Blănaru, Partener PKF Finconta ESG, a explicat motivele amânării raportării obligatorii, printre care lipsa specialiştilor şi costurile ridicate. Ana-Maria Gheorghe, Country Sustainability Leader la Schneider Electric, a evidenţiat importanţa educării companiilor mici şi mijlocii, în timp ce Teodora Mărăcineanu, Marketing Director la Electrolux România, a vorbit despre eforturile de integrare a sustenabilităţii în produsele destinate consumatorilor.
Michael Kaiser, Chief Commercial Officer la Sezamo.ro, a declarat că în retail sustenabilitatea va deveni o condiţie de supravieţuire, în timp ce Camelia Buburuz, Director of Sales and Distribution la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, a subliniat că sustenabilitatea trebuie înţeleasă nu doar ca un set de costuri, ci ca o investiţie strategică în viitorul organizaţiilor.
Opinia Cititorului