Acţiunile marilor producători de ciocolată au urcat cu 14% de la începutul anului, susţinute de o scădere cu 51% a preţurilor la cacao, potrivit unei analize realizate de platforma de investiţii eToro şi transmisă redacţiei.
După mai mulţi ani marcaţi de costuri record ale materiilor prime, companiile din industria ciocolatei beneficiază de o redresare a marjelor, în timp ce materia primă principală revine de la maximele istorice. Coşul de acţiuni care include companiile Lindt, Hershey, Mondelez şi Nestle a înregistrat cea mai bună performanţă din 2021.
Deşi la prima vedere sectorul pare să-şi revină, analiza eToro arată că, pe parcursul ultimului an, acţiunile producătorilor de dulciuri au crescut cu doar 2%, semn că efectele preţurilor ridicate la cacao din 2024 se resimt în continuare. Pe o perioadă de trei ani, performanţa s-a menţinut la 2%, iar pe termen de cinci ani, coşul a înregistrat un câştig total de 18%, demonstrând capacitatea companiilor de a-şi proteja marjele în ciuda unuia dintre cele mai volatile cicluri ale materiilor prime din ultimele decenii.
În Marea Britanie, datele publicate de Which? arată că preţurile ciocolatei au crescut cu 14,6% până în august 2025, în ciuda reducerii costurilor de producţie. În perioada 2020-2024, preţul la cacao a crescut cu 153%, în contextul recoltelor slabe şi al restricţiilor la export din Africa de Vest. Chiar şi în acest climat, acţiunile producătorilor s-au menţinut stabile, reflectând fidelitatea consumatorilor şi forţa brandurilor din sector.
„Producătorii de ciocolată au în sfârşit un răgaz, odată cu scăderea preţurilor la cacao. Chiar şi după ani de presiune extremă asupra costurilor, sectorul s-a menţinut mult mai bine decât ne-am fi aşteptat. Datele arată că oamenii pot renunţa la produsele de lux mai scumpe, dar rareori renunţă la luxul mai puţin costisitor - iar acest lucru a contribuit la menţinerea unei stabilităţi remarcabile a acţiunilor din sectorul ciocolatei”, a declarat Sam North, analist de piaţă la eToro.
Conform raportului, Lindt rămâne cel mai performant producător, cu o creştere de 30% de la începutul anului, 22% pe ultimul an, 35% pe trei ani şi 57% pe cinci ani. Hershey a urcat cu 10% de la începutul anului şi cu 27% pe ultimii cinci ani, Mondelez a înregistrat o creştere de 5% anul acesta şi 10% în cinci ani, iar Nestle a avansat cu 12% în 2025, deşi se află în scădere cu 22% în ultimii cinci ani.
„Aceasta este o industrie care s-a dovedit remarcabil de rezilientă. Chiar şi atunci când preţurile la cacao s-au dublat, cumpărătorii au continuat să cumpere, pur şi simplu s-au adaptat. Acum întrebarea este dacă această rezilienţă se va menţine dacă volumul vânzărilor va rămâne scăzut până la Halloween şi în perioada sărbătorilor”, a adăugat Sam North.
Analiza eToro subliniază că actuala conjunctură ar putea marca începutul unei redresări sezoniere pentru acţiunile producătorilor de ciocolată, sprijinită de scăderea costurilor materiilor prime şi de cererea constantă pentru dulciuri, chiar şi în perioade economice dificile.




















































Opinia Cititorului