FEDERAŢIA INDUSTRIEI HOTELIERE DIN ROMÂNIA:Societatea românească este zdruncinată de mai multe crize

Comunicate de presă / 28 octombrie

Federaţia Industriei Hoteliere din România a adresat o scrisoare deschisă clasei politice din România, conform căreia "societatea românească este zdruncinată de mai multe crize - una medicală, altă economică, mai avem şi criză politică, dar peste toate trecem printr-o criză profundă de încredere care ne afectează pe toţi".

Redăm integral scrisoarea:

 

"În atenţia:

Dlui Florin Cîţu - Preşedinte PNL / Prim Ministru

Dlui Marcel Ciolacu - Preşedinte PSD

Dlui Dacian Cioloş - Preşedinte USD

Dlui Kelemen Hunor - Preşedinte UDMR

Dlui George Simion - Preşedinte AUR

Dlui Nicolae Ciucă - Prim Ministru Interimar

Dlui Raed Arafat - Ministru Secretar de Stat

Dlui Dan Vîlceanu - Ministru de Finanţe

Dlui Virgil Popescu - Ministru Interimar al Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului

Dnei Anca Dragu - Preşedinte Senat

Dlui Florin-Claudiu Roman - Preşedinte Interimar al Camerei Deputaţilor

Stimate Doamne şi Stimaţi Domni,

Traversăm o perioada fără precedent, o perioada în care societatea românească este zdruncinată de mai multe crize - una medicală, altă economică, mai avem şi criză politică, dar peste toate trecem printr-o criză profundă de încredere care ne afectează pe toţi.

Ţinând cont de contextul menţionat anterior, încă o scrisoare venită din partea industriei ospitalităţii ar putea să pară neimportantă sau poate chiar deranjantă pentru dvs. Dar totuşi noi suntem obligaţi să vă spunem că ceea ce se întâmplă (iarăşi) în acest sector reprezintă o punere în pericol a unei întregi industrii şi nu doar pe termen scurt, ci din păcate pe un orizont de timp mediu.  

Înainte însă de a vă prezenta problemele industriei noastre daţi-ne voie să precizăm următoarele:

Suntem pe deplini conştienţi de situaţia medicală gravă pe care o traversează România şi înţelegem că cea mai bună soluţie de trecere cât mai rapidă peste acest impas o reprezintă vaccinarea. Vaccinarea în masă şi testarea masivă reprezintă priorităţi şi pentru noi şi angajaţii noştri din industria ospitalităţii.

Realizăm presiunile care apasă pe bugetul de stat în condiţiile în care din martie 2020 economia este supusă unei tensiuni incredibile

Am observat faptul că România traversează şi o criză politică de o amploare majoră, chiar dacă nu prea înţelegem de ce s-a ajuns aici şi ce se urmăreşte prin această criză

Cu toate acestea, credem că modul în care autorităţile statului au gestionat şi gestionează situaţia generează o serie de comentarii, pe care ne permitem să vi le adresăm aici şi a căror preluare spunem noi că poate ajuta la depăşirea rapidă şi cu efecte negative diminuate pentru industria noastră, pentru angajaţii din această industrie şi implicit pentru întreaga societate.

Primele propuneri vin din normele impuse de noile RESTRICŢII comunicate zilele acestea de autorităţile statului în lupta contra pandemiei:

a.   Trebuie ca şi România să respecte definiţia europeană a certificatului digital astfel încât turiştii străini care vin în România bazându-se pe testare şi nu pe vaccinare să fie în situaţia de a li se permite cazarea la hoteluri sau de a merge în restaurante, muzee etc. Acelaşi lucru să fie valabil şi pentru turiştii români, doar suntem cu toţii parte din Europa. Este cunoscut că certificatul verde se referă la persoane vaccinate, testate în ultimele 72/48 de ore sau trecute prin boală în ultimele 15-180 de zile.

b.  Reprezintă un act de normalitate că dacă permitem persoanelor posesoare de certificat verde să poată participa la evenimente organizate cu limitare de capacitate în cinematografe, teatre, biserici etc să le fie permis să o facă şi în hoteluri în exact aceleaşi condiţii. Ne referim la evenimente de tip conferinţă, workshop, seminarii organizate pentru persoane posesoare de certificat digital şi cu anumite restricţii de spaţiu

c.   Măsurile impuse de autorităţi nu impun certificat verde pentru categorii întregi de angajaţi ţinând cont de dreptul (şi nevoia) de a munci. Totuşi, faptul că în hoteluri nu se permite cazarea acestora deşi ei se pot deplasa în interes de serviciu dintr-o localitate în altă, reprezintă exact această încălcare a dreptului la muncă.

d.   Modul în care s-a comunicat, cu interpretări diferite cu erori şi corecţii la interval de 24 de ore a adus un mare haos la care mulţi operatori din industria ospitalităţii, dar şi clienţii din hotelurile şi restaurantele noastre nu au ştiut cum să reacţioneze, drept urmare au anulat rezervările pe care le aveau până la venirea clarificărilor. În acest context, ne aşteptăm că deciziile luate de autorităţi să fie mai atent dezbătute, mai bine argumentate şi mult mai bine comunicate astfel încât să reuşim să eliminăm pe cât posibil partea de suspiciune, de auto-interpretare sau de haos.

Al doilea capitol de propuneri vine din zona COMPENSAŢIILOR cu care statul român a venit să sprijine cea mai afectată industrie şi anume industria ospitalităţii:

a.   Deşi am avut nenumărate discuţii cu toate autorităţile statului, pentru anul 2020 industria noastră nu a primit ÎNCĂ nimic concret dedicat operatorilor din industria ospitalităţii. Toate măsurile au fost unele general adresate întregii economii (şomaj tehnic, kurtzarbeit, M1, M2 pentru IMM, amânări la datorii fiscale etc.). Exista o singura exceptie, si anume impozitul specific care a fost anulat pentru o mare parte din perioada pandemica cum speram sa se intample si in prezent. Mult discutata schemă HORECA 20% încă nu a devenit funcţională la mai bine de 10 luni de când e pusă în discuţie. Trist dar adevărat.

b.   Solicităm ca datoriile statului către companiile din domeniu să fie achitate cu celeritate indiferent că vorbim de rambursări de TVA, decontarea concediilor medicale sau orice alte datorii ale statului către operatori economici.

c.   Voucherele de vacanţă au fost anulate în anul 2021. Sperăm că ele vor fi reluate odată cu anul 2022, chiar dacă într-o formă revizuită.

d.   Pentru toate măsurile de închidere sau limitare a activităţii noastre în anul 2021, statul încă nu a gândit vreo formă de compensare economică şi asta aduce multa frustrare şi nelinişte în rândul celor care lucrează sau sunt investitori în domeniu. În condiţiile în care cifra de afaceri este puternic afectată şi în anul 2021, cu o estimare de pierdere de cca 70% din volume în trimestrul 4 al anului pe fondul pandemiei considerăm că este URGENŢĂ MAXIMĂ ca statul să vină cu sprijin către operatorii din industria ospitalităţii. Este evident că în lipsa unor măsuri de compensare economică, cei din industrie sunt cu spatele la zid şi asta aduce implicit o înţelegere şi conformare redusă faţă de restricţiile impuse de autorităţi. Din păcate!

e.   Criza energetică pune o presiune în plus pe sectorul nostru, pe care nu o putem depăşi cu actualul volum de activitate din hotelurile şi restaurantele noastre, fără existenţa unui sprijin din partea statului.

f.    Forţa de muncă a părăsit masiv acest sector şi continuă să o facă în lipsa unor măsuri de natură fiscală menite să susţină rămânerea lor în industria ospitalităţii.

Ultimul calup de propuneri vine din modul în care are loc COMUNICAREA:

a.   În acest moment comunicarea cu membrii guvernului este una extrem de limitată, nimeni nu ştie exact cine e persoană decidentă, nimeni nu îşi asumă nimic, toată lumea fiind în expectativă. Este evident că nu putem funcţiona în acest mod.

b.   Industria ospitalităţii este una responsabilă şi a încercat în marea să majoritate să înţeleagă şi să respecte deciziile statului. Faptul că a existat şi un mic procent de operatori care au înţeles să încalce legea nu caracterizează întregul sector şi nu merităm să fim blamaţi sau consideraţi vinovaţi de răspândirea pandemiei. Era şi este în mâna autorităţilor să verifice şi controleze, iar acolo unde nu sunt respectate deciziile statului să ia măsurile în vigoare.

c.   Dialogul cu reprezentanţii industriei trebuie să fie unul asumat şi responsabil de ambele parţi. Trebuie împreună să găsim acel echilibru care să ţină cont atât de deciziile medicale cât şi de cele economice, de contextul social pe care îl traversăm şi de sensibilitatea opiniei publice în acest moment. Haideţi să ne consultăm mai des, să discutăm înainte de a apărea decizii care afectează atât starea de sănătate dar şi cea economică a fiecăruia dintre noi. Degeaba venim cu hotărâri şi le aruncăm înspre piaţă; dacă ele nu sunt gândite şi analizate bine vor avea efecte reduse şi vor fi doar parţial preluate de societate.

Trebuie să fim conştienţi că sectorul turism trece în întreaga lume prin aceleaşi probleme, însă modul diferit în care autorităţile (prin dialog cu industria) au venit cu soluţii la aceste probleme nu face din păcate decât să accentueze diferenţele de competitivitate dintre turismul din România şi cel din ţările dezvoltate din Europa. Am crezut că pandemia va reprezenta o oportunitate prin care să găsim soluţii să reducem decalajele existente, dar din păcate nu facem decât să le accentuăm. Fără luarea unor măsuri rapide şi eficiente vom afecta grav performanţele turismului românesc pentru următorii 3-5 ani:

Nu vom avea cu cine lucra în sector

Nu vor veni investiţiile atât de necesare pentru turismul românesc

Încrederea turiştilor străini în turismul din România va fi şi mai mult afectată şi ca rezultat incomingul nu îşi va aduce contribuţia aşteptată, astfel încât deficitul balanţei de plăti va fi şi mai deficitar

În ciuda celor menţionate anterior în această scrisoare, rămânem încrezători că putem depăşi impasul. De aceea vă oferim toată deschiderea noastră spre dialog, toată implicarea noastră în a găsi împreună soluţiile de care întregul sector are nevoie. Trebuie doar să înţelegem ce poate reprezenta turismul pentru o ţară şi pentru populaţia sa şi mai ales trebuie să acţionăm luând în calcul toate implicaţiile pe care le pot avea deciziile dvs. din punct de vedere medical, economic şi mai ales social.

Cu stimă,

Călin Ile - Preşedinte

Dragoş Anastasiu - Purtător de Cuvânt

Otilia Demian - Secretar General

Mihail Acatrinei - Trezorier

Simona Constantinescu / Ana Hotels - Vicepreşedinte

Ştefan Balaur / Continental Hotels - Vicepreşedinte

Andreea Gheorghiu / Accor Hotels - Membru Comitet Director

Paul Prodan / Sif Transilvania - Membru Comitet Director

Marius Băzăvan / Bacolux Hotels - Membru Comitet Director

Lucian Marinescu / Intercontinental Bucuresti - Membru Comitet Director

Daniel Ben Yehuda / Sheraton Bucuresti - Membru Comitet Director"

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
GRAMPET GROUP
ALPHA BANK
ifep.ro
UNNPR
Hidroelectrica

Curs valutar BNR

07 Dec. 2021
Euro (EUR)Euro4.9485
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3946
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.7550
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8231
Gram de aur (XAU)Gram de aur251.5919

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro