GRIGORE FILIP, DIRECTOR GENERAL AEROSTAR:"Dacă industria de apărare ar fi privatizată, ar avea un viitor interesant"

A consemnat MIHAI GONGOROI
Ziarul BURSA #Companii /

Grigore Filip

Grigore Filip

(Interviu cu Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău) 

"Pentru ceea ce facem noi nu există cerere în România"

"În Europa, în domeniul industriei aeronautice şi de apărare, există capacităţi excedentare de aproximativ 25%"

"La noi, piaţa de capital este exclusiv speculativă şi principalul ei rol - de finanţare a afacerilor - este nesemnificativ"

Industria de apărare românească ar avea un viitor interesant dacă ar fi privatizată, este de părere Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău, care a avut amabilitatea să ne acorde un interviu.

Domnia sa ne-a precizat că, în ţara noastră, nu exis-tă cerere pentru activitatea pe care o des-făşoară Aerostar, acesta fiind şi motivul pentru care compania s-a ori-entat către pieţele internaţionale.

Totodată, domnul Filip ne-a mai spus că investiţiile pe care le-a făcut Aerostar şi pe care le va face, în viitor, au fost şi vor fi realizate doar dacă sunt necesare pentru executarea unor contracte, dar şi că domnia sa consideră piaţa noastră de capital drept "exclusiv speculativă", aceasta ne-îndeplinindu-şi rolul de finanţare a afacerilor.

Reporter: Cum a evoluat cererea pe piaţa pe care activaţi, în această primă jumătate a anului şi ce pers-pective de dezvoltare consideraţi că prezintă piaţa în următorii ani?

Grigore Filip: Din cauza stopării unor programe de aviaţie cum ar fi A380, F5X, cât şi din cauza cererii scăzute în domeniul aviaţiei de business sau a elicopterelor, apreciez că volumul activităţilor de producţie este în scădere. Desigur, ciclurile de fabricaţie lungi la avioanele comerciale - de peste doi ani - fac ca, pe termen scurt, cum ar fi cel de jumătate de an, acest lucru să nu fie evident.

Reporter: Aerostar a raportat pentru primele trei luni ale anului 2019 un profit net de 16,4 milioane de lei, în scădere cu 22% faţă de cel realizat în aceeaşi perioadă a anului 2018, în contextul unei creşteri a cheltuielilor de exploatare cu 15,8% până la 81,43 milioane de lei.

Creşterea cheltuielilor nu a fost compensată în totalitate de creşterea veniturilor. În acest context, cum aţi caracteriza rezultatele pe primele trei luni?

Grigore Filip: Noi nu ne raportăm la anul precedent, fiecare an având un mix de vânzări diferit, ci la prevederile Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pentru anul în curs.

Reporter: Care sunt principalele provocări cărora trebuie să le faceţi faţă?

Grigore Filip: Piaţa, reglementările vamale din România, calificarea forţei de muncă.

Reporter: Mare parte a veniturilor obţinute de Aerostar provin din comenzile la export, de aici venind în mare măsură şi creşterea veniturilor din primele trei luni. De ce v-aţi orientat către pieţele internaţionale?

Grigore Filip: Pentru ceea ce facem noi nu există cerere în România. La nivelul cererii din România, Aerostar ar fi trebuit să reprezinte (doar) 20% din ceea ce este astăzi - vânzări, forţă de muncă şi aşa mai departe.

Reporter: Cum vedeţi direcţiile de dezvoltare a societăţii? Vă concentraţi mai mult pe atragerea de parteneri/contracte sau încercaţi să realizaţi investiţii pentru atragerea partenerilor?

Grigore Filip: În domeniul indus-triei aeronautice şi de apărare, apreciez că în Europa există capacităţi excedentare de aproximativ 25%. Ca urmare, investiţiile pe care le-am făcut şi le vom face în continuare vor fi realizate doar dacă sunt necesare pentru executarea unor contracte.

Reporter: Ce investiţii pregătiţi/rea-lizaţi şi cât alocaţi pentru ele?

Grigore Filip: Respectăm prevederea din Bugetul de Venituri şi Cheltuieli, dar, anul acesta, cea mai semnificativă investiţie este pentru Centrul de mentenanţă avioane civile de pe Aeroportul Iaşi.

Reporter: Se observă din ultimele rapoarte remise bursei că efectivul de angajaţi al Aerostar a scăzut în ultimii ani. E parte dintr-un proces de restructurare şi reducere a costurilor sau aveţi dificultăţi în găsirea de noi angajaţi calificaţi?

Grigore Filip: Este o dinamică normală a personalului legată de curba de învăţare la programele noi şi de pensionarea personalului, odată cu reducerea activităţilor la programele vechi, care în câţiva ani se vor încheia. Cum ar fi mentenanţa la avioanele MiG-21 Lancer, de exemplu.

Reporter: Care consideraţi că sunt avantajele/dezavantajele faptului că acţiunile Aerostar se tranzacţionează la Bursa de Valori Bucureşti? Şi în acelaşi timp cum vedeţi finanţarea prin bursă?

Grigore Filip: Societatea nu are, în mod direct, niciun avantaj şi niciun dezavantaj. Noi nu am avut nevoie să ne finanţăm prin bursă.

Reporter: Cum caracterizaţi piaţa noastră de capital? Ce lipsuri are aceas-ta şi care credeţi că ar fi soluţiile pentru rezolvarea lor?

Grigore Filip: Personal, cred că această piaţă, la noi, este exclusiv speculativă şi principalul rol - de finanţare a afacerilor - este nesemnificativ.

Reporter: Cum vedeţi viitorul industriei româneşti de apărare?

Grigore Filip: Dacă această indus-trie ar fi privatizată, cred că ar avea un viitor interesant, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul industriilor similare din ţări dezvoltate din punct de vedere economic.

Reporter: Mulţumesc!

Aerostar a pus recent, la Iaşi, bazele unui sediu secundar, viitorul Centru de mentenanţă avioane civile, o primă dezvoltare în afara sediului principal la care Aerostar va desfăşura activităţi în domeniul întreţinerii de avioane civile Boeing 737 şi Airbus 320.

Potrivit companiei, au fost obţinute cele mai multe avize necesare obţinerii Autorizaţiei de Construire pentru acest obiectiv de inves-tiţie şi au fost începute lucrări pentru operaţiile de taluzare şi ridicare a cotei terenului pe care se va construi hangarul, în primele trei luni din acest an.

Opinia Cititorului ( 6 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. DOMNUL DIRECTOR GENERAL ESTE INVITAT SA SPUNA CA FABRICA ARME PSIHOTRONICE SI LE TESTEAZA PE COBAI UMAN.

    SA SE PRIVATIZEZE SI TESTELE PE PE COBAI UMAN SI OBLIGATORIU RESPECTATI CONVENTIA DE LA OVIEDO.

    ---CINE VREA ARME PSHOTRONICE PENTRU CONTROLUL FINTEI UMANE LA DISTANTA SA PLATEASCA COBAI LEGAL SAU SA TORTUREZE, MUTILEZE SI LINSEZE COPII LOR. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Ce iarbă ai fumat amice ?

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Raspuns-Domnul fumeaza iarba cu nume de fete-MARY HUANA sau are niste informatii cosmice?

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Era pe lista băieților din deltă?

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    "Pe din afara e vopsit gardul, pe dininauntrul este leopardul !" Ce nu se spune aici este ca cei mai multi dintre cei care pleaca sunt tineri si ca acestia pleaca pentru ca in interiorul fabricii este o atmosfera infernala. Relevant este ca pentru cei mai multi dintre sefii din aceasta fabrica cea mai importanta preocuparea este aceea de a gasi vulnerabilitatile subalternilor si de a le exploata. Iar daca nu au, atunci sa le creeaza ei o astfel de vulnerabilitate pe care sa o exploateaza dupa aceea. S ar putea spune ca diavolul a pus stapanire pe acest loc

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Faptul ca se spune ca ca cei care pleca sunt pensionari iar in realitate sunt tineri, este o forma de manipulare a bursei prin minciuna (tinand cont ca cel mai important capital al unei firme sunt oamenii)

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
daccaworking.ro
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS