Revista BURSA Construcţiilor

GRUP FEROVIAR ROMÂNLansează ETA Expert, serviciul de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă

G.B
Companii / 17 mai

Lansează ETA Expert, serviciul de estimare a timpilor de sosire pentru transporturile feroviare de marfă

Grup Feroviar Român (GFR) a dezvoltat şi implementat în premieră pentru industria feroviară din România şi sud-estul Europei un serviciu digital ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinaţie sau în anumite staţii din parcurs, potrivit unui comunicat remis redacţiei.

Soluţia propusă răspunde unei nevoi reale pentru transporturile de marfă realizate pe calea ferată, în contextul în care principalul concurent - transportul rutier, are acces la o multitudine de soluţii de acest fel, care îi conferă un avantaj competitiv important.

"În transportul rutier, posibilitatea de a estima ora sosirii la destinaţie a devenit o banalitate, pentru că astăzi avem cu toţii acces la numeroase aplicaţii dezvoltate de unele dintre cele mai mari companii de software din lume. În cazul industriei feroviare, dezvoltarea unei astfel de platforme este mai complexă, din cauza particularităţilor pe care le prezintă transportul pe calea ferată", explică Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român şi coordonatorul acestui proiect.

De exemplu, un vagon poate fi ataşat la mai multe trenuri pe durata unui singur transport, astfel încât parametrii descriptivi ai deplasării sale trebuie monitorizaţi şi determinaţi pe întreg parcursul, încă de la încredinţarea expediţiei la transport. De asemenea, reţeaua feroviară nu este la fel de densă ca cea rutieră încât să permită întotdeauna rute alternative similare, dacă sunt anumite restricţii de trafic neprevăzute sau programate. Totodată, operatorii trebuie să fie mereu atenţi la diminuările de capacitate de transport şi să se adapteze în consecinţă. Nu este de neglijat nici starea infrastructurii feroviare, care influenţează şi afectează în mod direct activitatea operatorilor, subliniază sursa citată.

"Până acum, Timpul Estimat de Sosire (Estimated Time of Arrival - ETA) lua în calcul o serie de parametri ideali, experienţa şi cunoştinţele dispecerului, dar adesea aceste estimări se dovedeau vagi şi dificil de realizat. Or ETA reprezintă un element strategic în procesul decizional cu privire la programarea şi punerea în circulaţie a oricărui transport de marfă, necesitând precizie de calcul şi accesibilitate", explică Neculcea.

Sistemul de estimare foloseşte datele de trafic ale GFR din ultimii 5 ani. Informaţiile oferite se bazează pe metodele matematicii statistice consacrate şi pe experienţa anterioară a operatorului GFR exprimată în informaţii digitalizate, organizate corespunzător.

"Soluţia ETA Expert este unică în Europa de Sud-Est, pentru că niciun alt operator nu oferă clienţilor un astfel de serviciu. Efortul nostru nu a urmărit însă un câştig concurenţial pe segmentul feroviar, ci - mult mai important - recuperarea unui decalaj pe care îl aveam ca industrie în faţa transportorilor rutieri", subliniază Gruia Stoica, Preşedintele şi fondatorul Grupului GRAMPET - Grup Feroviar Român. "Am arătat în repetate rânduri că, din foarte multe puncte de vedere, segmentul rutier din România beneficiază de avantaje competitive incorecte şi tratament preferenţial în detrimentul transportului pe calea ferată, în pofida dezavantajelor evidente pe care o astfel de strategie o are pe termen lung".

În timp ce discuţia din spaţiul public este monopolizată de proiecte de investiţii în infrastructura rutieră, calea ferată din România este afectată de ani de zile de subfinanţare. Acest lucru are impact imediat asupra vitezei de transport, care în cazul operatorilor feroviari a ajuns în anumite zone chiar şi la 17 kilometri pe oră. În acelaşi timp, accesul la reţeaua de cale ferată implică un cost foarte mare pentru transportatori, comparativ cu cheltuielile similare ce revin concurenţilor de pe şosea. Nu sunt de neglijat nici riscurile de securitate care cresc proporţional cu cantitatea de marfă transportată, şi nici decalajul între forţa de muncă disponibilă şi costurile aferente, având în vedere nivelul de pregătire şi experienţă pe care trebuie să le aibă un mecanic de tren.

"Vorbim foarte puţin despre faptul că transportul feroviar, datorită gradului foarte mare de electrificare, este cel mai eficient şi sustenabil mod de transport din lume", adaugă Gruia Stoica. "Totodată, capacitatea sa de a prelua o mare parte din volumul de marfă ce tranzitează o ţară generează beneficii multiple. Drept contra-exemplu, zece milioane de tone luate de pe calea ferată înseamnă un milion de camioane în plus pe autostrăzi, ceea ce atrage deteriorarea accelerată a infrastructurii existente, un număr crescut de accidente şi o viteză mai mică de rotaţie a mărfurilor. Strategia Green Deal lansată de Uniunea Europeană pune un accent important pe industria feroviară, pentru că ea reprezintă o soluţie reală pentru eforturile menite să protejeze mediul înconjurător. Avem speranţă că autorităţile de la Bucureşti se vor alinia acestei viziuni, începând cu Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă care se discută la Bruxelles în aceste zile. În ceea ce ne priveşte, ca operator privat, vom continua să inovăm şi să investim în proiecte digitale care fac diferenţa pentru clienţii noştri".

ETA Expert este cel mai recent proiect dintr-un proces amplu de digitalizare şi transparentizare demarat de GFR încă din 2005. Operatorul a dezvoltat şi implementat până în prezent peste 20 de aplicaţii informatice, o parte dintre acestea fiind disponibile prin portalul E-Client GFR, printre care Scrisoarea de trăsură electronică, care oferă acces la datele tehnice privind vagoanele ce se încarcă şi asistenţă la întocmirea contractelor de transport (2017) şi Comenzi Feroviare (2012) ce asigura accesul web al clienţilor la procesul de comandare şi asigurare a vagoanelor goale.

Inginerii din echipa internă a GFR lucrează în continuare la aplicaţii sau module noi menite să simplifice şi eficientizeze activităţile din plan operational şi comercial.

Aplicaţia ETA Expert va fi accesibilă clienţilor GFR care folosesc scrisoarea de trăsură electronică începând cu 17 mai.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
Allview
Stiri Locale
AAGES

Curs valutar BNR

18 Iun. 2021
Euro (EUR)Euro4.9250
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1340
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4992
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7441
Gram de aur (XAU)Gram de aur238.2808

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Boromir
CCIB - Emitere de certificate forta majora
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
CCIB - Focus Bucuresti - iunie 2021
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro