Începând cu 28 iunie 2025, Legea Europeană a Accesibilităţii (European Accessibility Act sau EAA, pe scurt) va intra oficial în vigoare. Legislaţia urmăreşte să ofere acces egal la produsele digitale pentru persoanele cu dizabilităţi, pe teritoriul Uniunii Europene, potrivit unui comunicat al OptiComm.AI.
În plus, EAA introduce cerinţe obligatorii de accesibilitate pentru o gama largă de produse şi servicii digitale şi urmăreşte să ofere un cadru legal cât mai clar pentru furnizori.
Toate companiile care furnizează servicii online în UE trebuie să se conformeze, indiferent dacă au sau nu sediul în interiorul Uniunii. Există însă şi o excepţie de la regulă, pentru microîntreprinderi, definite ca firme cu mai puţin de 10 angajaţi şi cu o cifră de afaceri sub 2 milioane euro.
"Cu toate acestea, adoptarea voluntară a standardelor chiar şi de către companii mai mici poate aduce beneficii semnificative, precum creşterea audienţei şi îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor." - spun reprezentanţii companiei româneşti de tehnologie OptiComm.AI.
Legea Europeană a Accesibilităţii completează alte legi existente la nivelul Uniunii printre care şi Directiva privind Accesibilitatea Web (WAD), legi care până recent acopereau în principal spaţiul public şi guvernamental, nu şi pe cel privat.
"În mod evident, prevederile EAA se vor reflecta şi asupra comerţului online. Toate magazinele online care îşi desfăşoară activitatea în UE sau care vizează consumatorii din UE vor fi obligate să respecte noile cerinţe de accesibilitate." - menţionează reprezentanţii OptiComm.AI.
Spre deosebire de alte legi, unde impactul este mai degrabă unul punctual, EAA acoperă tot parcursul utilizatorului, de la înţelegerea meniurilor şi a textelor pe site, la căutarea produselor şi navigare, până la procesul de plată şi la asistenţa post-vânzare.
Deşi legislaţia acoperă o gamă largă de situaţii, ele sunt grupate în patru mari categorii. Practic, pentru a respecta EAA, site-urile de comerţ digital trebuie să fie:
1.Perceptibile: Conţinutul trebuie să fie clar (textul să aibă un contrast bun cu fundalul, de exemplu) şi să fie disponibil şi în formate alternative (de exemplu: text pentru imagini, audio pentru text). Deşi nu pare o prevedere foarte strictă, în continuare multe magazine online nu oferă o experienţă de utilizator foarte prietenoasă.
2.Operabile: Operabilitatea se referă la procesul de navigare pe site care trebuie să poată fi realizat şi cu mijloace alternative (tastatura în loc de mouse, de exemplu). Tot aici intră şi evitarea conţinutului care poate cauza probleme pacienţilor cu sensibilităţi (precum pop-up-urile care îşi schimbă des culorile) dar şi eventualele tactici de marketing care pot îngreuna experienţa de utilizare (cronometre care să blocheze navigarea, de exemplu).
3.Inteligibile. Aici regulile sunt cele care ar trebui să ghideze designul de interfeţe inteligente şi prietenoase. Instrucţiunile şi informaţiile trebuie să fie scrise clar, iar formularele trebuie să nu conţină câmpuri greu de completat sau mesaje înşelătoare.
4.Robuste: Site-ul trebuie să fie construit cu tehnologii moderne care nu interferează cu alte tehnologii destinate accesibilităţii (cititoare de ecran, de exemplu).
Practic, toate aceste prevederi sunt similare cu ceea ce puteam găsi şi în Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, un set de reguli care exista deja de ani buni. Din păcate, raportările europene recente asupra progresului arată încă neconformităţi semnificative in multe state membre, chiar şi în cazul unor ţări mature din punct de vedere al comerţului online.
Mai mult, aceste prevederi nu se opresc doar la conţinutul scris şi la navigaţie, ci ele includ şi alte forme de media. De exemplu, în cazul conţinutului video (filme de prezentare, live shopping, webinarii), includerea de subtitrări, navigabilitatea sau descrierile complete vor fi obligatorii.
"Legea Europeană a Accesibilităţii nu este doar o obligaţie legală, ci şi o oportunitate pentru comercianţii online din România să devină mai competitivi şi incluzivi şi chiar să poată aborda noi categorii de public. Accesibilitatea digitală înseamnă un comerţ online mai bun pentru toţi - iar companiile care se adaptează la timp vor fi cele care vor câştiga încrederea şi loialitatea consumatorilor." - Cristi Movilă, Preşedinte ARMO şi Fondator OptiComm.AI
Fiecare stat membru al UE va implementa mecanisme proprii de monitorizare şi sancţionare. Sancţiunile pot include amenzi semnificative şi restricţii asupra activităţii. Astfel, conformarea nu este doar o obligaţie legală, ci şi o investiţie în sustenabilitatea afacerii tale.
Ce poţi face pentru a te pregăti?
1.Audit de accesibilitate - evaluarea magazinului tău pentru a identifica eventualele bariere de accesibilitate.
2.Implementarea rapidă recomandărilor - modificari tehnice şi de conţinut, conform standardelor de mai sus
3.Informarea echipei - instruirea dezvoltatorilor, designerilor şi creatorilor de conţinut cu privire la noua legislaţie.
4.Testarea continuă - menţinerea standardelor prin verificarea periodică a conţinutului de pe site.
5.Colaborarea cu experţi - parteneriate cu specialişti în accesibilitate, dar şi cu alte persoane
6.Folosirea de tehnologii inovatoare - tehnologiile pe bază de AI precum roboţii de chat, sistemele de traducere şi interpretare, dar şi platformele de predicţie inteligentă pot face atât navigarea, cât şi procesul de comandă mai uşoare şi prietenoase.
Legea Europeană a Accesibilităţii este un pas esenţial către o piaţă digitală incluzivă şi echitabilă. Pentru magazinele online, aceasta reprezintă nu doar o obligaţie, ci şi o oportunitate: aceea de a crea experienţe mai bune pentru toţi clienţii şi de a-şi consolida prezenţa pe piaţă europeană.