Conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS) apărute în dimineaţa acestei zile, sectorul turistic naţional a înregistrat o creştere timidă de 1% în primul trimestru al anului 2025, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024. Cifrele BIBI Touring Touroperator reflectă această statistică, numărul sosirilor în structuri clasificate de turism fiind aproape la aceaşi valoare faţă de primul trimestru din 2024, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
În perioada ianuarie - martie 2025, unităţile de cazare turistică din România, au înregistrat un total de 2496,7 mii persoane faţă de 2471,2 mii câte au fost înregistrate în 2024, în timp ce numărul de înnoptări a fost de 4773,2 mii, marcând o creştere de 2,2% faţă de trimestrul I din 2024, când au fost 4671,8 mii.
În ceea ce priveşte sosirile turiştilor români, în februarie 2025 au fost cu - 4,5% mai puţini turişti decât în februarie 2024, scădere care continuă în martie la o valoare de -4,1% faţă de perioada similară din 2024.Pentru turiştii străini avem o evoluţie de 1,7% în februarie şi 3,1% în martie.
Înnoptările continuă trendul negativ, în februarie 2025 fiind cu - 4,3% la turiştii români faţă de februarie 2024, iar în martie -3,1%. Pentru turiştii străini, înnoptările în februarie 2025 sunt cu 1% mai mari decât perioada similară din 2024, evoluţie care continuă şi în martie, cu o valoare de +3,4%.
Din numărul total de sosiri, în perioada 01.01.-31.03.2025, sosirile turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 82,5%, în timp ce sosirile turiştilor străini au reprezentat 17,5%, cei mai mulţi dintre aceştia provenind din Italia, Germania şi Regatul Unit.
Din perspectiva touroperatorului, tarifele pentru primul trimestru din 2025 n-au suferit modificări semnificative faţă de perioada similară a anului trecut, majoritatea creşterilor fiind atribuite serviciilor de masă. Media acestor creşteri nu a depăşit 5-10%, însă există unităţi în sistemul de rezervări a căror tarif a rămas la valoarea celor din 2024, se precizează în comunicat.
Faţă de primul trimestru din 2024 s-a remarcat o creştere a vânzărilor de 3% pentru segmentul munte-balneo şi 8% pentru city break, procentul rezervărilor fiind în medie de 55 - 80% în funcţie de destinaţie. Au existat unităţi de cazare pe Valea Prahovei sau Poiana Braşov. unde gradul de rezervare a fost de 100%. Cererea pentru vacanţe active, sporturi de iarnă şi experienţe gastronomice a fost ridicată, turiştii beneficiind şi de un sezon de schi prelungit în lunile ianuarie şi februarie, care a adus recorduri de turişti la trecerile prin turnicheţi. Ambele zone au avut în total deschise 44 de pârtii, cu o lungime de 61 de km.
Pentru zona balneo, turistii au căutat hoteluri clasificate superior, de 4 sau 5 stele, cu ape termale şi acces la facilităţile spa şi wellness. În primele luni din acest an, bazele de tratament au funcţionat la capacitate maximă, datorită cererii crescute pentru servicii de prevenţie şi recuperare medicală, procentul rezervărilor fiind între 70-90% în funcţie de staţiune şi unitatea de cazare.
La finalul lunii martie 2025 existau în România 26.533 unităţi de cazare, cu 584.759 locuri de cazare, dintre care 102 unităţi de 5• cu 10.518 locuri de cazare, 921 unităţi de 4• cu 85.407 locuri şi 14.894 unităţi de 3• cu 218.072 locuri de cazare, restul fiind de 2• sau de 1• .
Cele mai solicitate staţiuni pentru zona de munte au fost Sinaia, Predeal şi Poiana Brasov, cu peste 65% din totalul rezervărilor, în timp ce pentru zona balneo s-au remarcat staţiuni precum: Băile Felix, Călimăneşti-Căciulata, Băile Herculane şi Băile Tuşnad, cu un procent de 75% din totalul rezervărilor.
Vacanţele tip city break sunt pe un trend ascendent iar turiştii români doresc să cunoască ţara, cultura, istoria şi tradiţiile diferitelor regiuni, doresc cazare în hoteluri moderne sau în hosteluri, unde tinerii pot lega prietenii. Pentru vacanţele tip city break s-a remarcat o creştere pentru Bucureşti, Craiova, Oradea, Sighişoara şi Cluj Napoca. Numărul turiştilor străini care au vizitat România a crescut cu 5,1% în primul trimestru din acest an faţă de perioada similară a anului precedent, iar numărul de înnoptări a crescut cu 4,6% în acelaşi interval. Includerea în spaţiul Schenghen a favorizat călătoriile, în special în rândul tinerilor, în căutare de locuri noi şi evenimente culturale, se mai menţionează în comunicat.
Rezervările prin programul "Înscrieri Timpurii", instrument care se bucură în continuare de un real succes pentru achiziţionarea vacanţelor din timp, a reprezentat în primul trimestru din 2025, 30% din totalul rezervărilor. Reducerile au fost cuprinse între 10% şi 50%. În acelaşi timp, plata cu voucherele de vacanţă, încă existente în piaţă, a reprezentat 20% din totalul rezervărilor.
Pentru următoarea perioadă, odată cu sosirea sezonului estival în Delta Dunării şi pe Riviera Românească, se întrevede o creştere a numărului de rezervări, voucherele de vacanţă în varianta 2025 fiind distribuite încă din această lună. Cu ele pot fi achitate de exemplu diferenţa la avansul prin rezervările "înscrieri timpurii", efectuate până la sfârşitul lunii aprilie.
"Turismul românesc e precum respiraţia economiei. Frământările politice, economice naţionale şi internaţionale se oglindesc şi în apetitul românilor pentru vacanţe. În contextul anulării Visa Waver pentru Statele Unite ale Americii, multe zboruri s-au anulat. Voucherele de vacanţă pentru 2025 abia au început timid să fie solicitate din luna mai aşa încât rezervările pentru primele 3 luni s-au bazat pe sumele acordate în 2024 şi care nu fuseseră consumate. Practic scăderea din februarie, de 4,5% a sosirilor românilor în structurile de cazare clasificate, fusese un semnal că turiştii sunt mai prudenţi în rezervări. Ce va fi - depinde mult de rezultatul alegerilor prezidenţiale şi de rezultatul eforturilor de pace din Ucraina. De 1 Mai am văzut efervescenţă pe litoral deci turiştii aşteaptă vreme bună şi vremuri bune cu apetitul pentru vacanţe ridicat", declară Adrian Voican, preşedinte Bibi Group4travel.
În ansamblu, din prisma BIBI Touroperator, turismul românesc mai mult a stagnat, lipsa unei strategii aplicate, întârzierea distribuirii voucherelor de vacanţă la pachet cu diminuarea valorii acestora şi promovarea mult prea slabă fiind principalii factori pentru acest rezultat neaşteptat, potrivit comunicatului.
Opinia Cititorului