Investiţii blocate pe marile proiecte din infrastructură

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică /

Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice a precizat: "Ar trebui să luăm exemplul altor state membre ale Uniunii Europene. În Franţa, o documentaţie de atribuire se face în 7 ani, iar executarea lucrării se face în 2 ani".

Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice a precizat: "Ar trebui să luăm exemplul altor state membre ale Uniunii Europene. În Franţa, o documentaţie de atribuire se face în 7 ani, iar executarea lucrării se face în 2 ani".

Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice: "O spun foarte deschis şi fără să ne ferim: sunt încă blocaje foarte multe în administraţia din România şi sunt multe proiecte care nu sunt încă începute" 

Foarte multe dintre investiţiile publice sunt blocate din cauza birocraţiei, hăţişului administrativ, contestaţiilor depuse şi nerespectării de către constructori a clauzelor contractuale, au susţinut premierul Viorica Dăncilă şi ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici în cadrul dezbaterii "Upgrade România: marile proiecte de investiţii în 2019". La evenimentul care a avut loc, ieri, la Bucureşti, au mai participat ministrul Economiei - Niculae Bădălău, ministrul Transporturilor - Răzvan Cuc, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice - vicepremierul Daniel Suciu, parlamentari, reprezentanţi ai administraţiilor publice centrale şi locale şi ai companiilor cu activitate de construcţii.

Premierul Viorica Dăncilă a declarat că pe infrastructura rutieră sunt mai multe sensibilităţi la care trebuie găsit răspunsul potrivit.

În privinţa problemelor, Dăncilă a menţionat: "Cred că sunt mai multe proiecte în care avem probleme şi pe care le putem gestiona şi din punct de vedere legislativ, şi din punct de vedere al birocraţiei, şi din punct de vedere al schimbării modului de abordare. Au vorbit colegii mei de legea achiziţiilor publice - noi am schimbat această lege, dar încă mai sunt lucruri pe care trebuie să le schimbăm. Cred că trebuie să schimbăm şi mentalitatea de a acţiona, pentru că am creat, să spun aşa, un mod de a acţiona pentru fiecare proiect mare, şi anume contestaţia. S-a făcut o instituţie a celor care contestă mai puţin justificat sau mai mult. Am aflat că, mai nou, contestatrea licitaţiilor sau a emiterii avizelor pentru diferite proiecte majore se face şi de către persoanele fizice, ceea ce nu este admisibil".

La rândul său, Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice a precizat: "O spun foarte deschis şi fără să ne ferim: sunt încă blocaje foarte multe în administraţia din România şi sunt multe proiecte care nu sunt încă începute. La noi, în administraţie, din păcate, lucrurile se întâmplă invers şi astfel apar blocajele. Administraţia a devenit ceva în sine despre care vorbim. Sunt companii de stat care au lansat o singură licitaţie în 2018. Un studiu de fezabilitate pentru proiecte regionale de infrastructură de apă poate ajunge şi la 932 de zile. Predarea unui studiu de fezabilitate se face în 1222 de zile. De asemenea, avem întârzieri în relocarea de utilităţi şi ştim că asta e o problemă veche, în special pe zona de transporturi".

În privinţa relocării utilităţilor, Teodorovici a afirmat că blocajele sunt cauzate de companiile de utilităţi publice, care deţin monopolul în domeniu şi care agrează numai anumite firme pentru a efectua relocarea reţelelor.

Probleme în administraţia publică semnalate de Eugen Teodorovici

Ministrul Finanţelor Publice a mai punctat: "În loc ca investiţiile strategice să reprezinte o obligaţie pe verticală şi orizontală, componentele administraţiei publice contribuie la blocarea proiectelor respective. Consiliile judeţene, consiliile locale, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, companiile de apă au cu totul alte păreri şi dau avize diferite. Din păcate, această situaţie există încă la nivelul administraţiei publice din ţara noastră".

Domnia sa a precizat că nu legea achiziţiilor este problema în privinţa realizării investiţiilor, ci echipele care implementează proiectele şi care se ocupă de procedura de achiziţie.

Eugen Teodorovici a mai spus: "Ceea ce contează este calitatea administraţiei. Sunt oameni din sistem care nu vor să îşi asume niciun fel de răspundere. Administraţia publică înseamnă răspundere. Ce contează cel mai mult în investiţiile publice este să avem o documentaţie clară, limpede şi care să nu necesite foarte multe clarificări. (...) Dacă ai 1000 de clarificări, documentaţia de atribuire iniţială a fost proastă. Ar trebui să luăm exemplul altor state membre ale Uniunii Europene. În Franţa, o documentaţie de atribuire se face în 7 ani, iar executarea lucrării se face în 2 ani".

Domnia sa a precizat că firmele constructoare nu vor avea anul acesta nicio problemă cu privire la plata facturilor, deoarece în bugetul de stat sunt prevăzute toate sumele necesare pentru investiţiile aflate în derulare sau care urmează să înceapă în acest an.

În privinţa investiţiilor din cursul anului 2019, vicepremierul Daniel Suciu, ministru al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a precizat că vor fi finalizate peste 1800 din investiţiile publice care se derulează în întreaga ţară. Daniel Suciu a precizat că majoritatea contractelor au fost semnate pentru proiecte din mediul rural, deoarece guvernul Dăncilă doreşte reducerea decalajului de dezvoltare existent între comunele şi oraşele din ţara noastră.

Vicepremierul Suciu a declarat: "Pe Programul Naţional de Dezvoltare Locală (n.r.- PNDL), avem 12681 de proiecte, în diferite faze, la nivelul ţării, pentru toate comunităţile locale. Valoarea cumulată a investiţiilor este de pes-te 10 miliarde de euro, dintre care 7 miliarde de euro reprezintă proiectele din mediul rural. Pe Programul Operaţional Regional, avem peste 5000 de contracte, ce însumează 6 miliarde euro, din cele 6,7 miliarde euro alocate. Obiectivul nostru este ca niciun eurocent să nu rămână necheltuit şi am ajuns la o rată de contractare de 90%".

În ceea ce priveşte infrastructura de transport, ministrul de resort Răzvan Cuc a arătat că valoarea proiectelor deblocate şi lansate este de 7 miliarde de euro.

Răzvan Cuc a spus: "Am înţeles că românii nu mai au răbdare şi că nu mai vor abordări în afara celor tematice. Acesta este şi motivul pentru care merg pe şantier să văd stadiul lucrărilor şi să mă asigur că toată lumea a înţeles respectarea termenilor contractuali şi că lucrările pe care le au sunt foarte importante atât pentru mine, ca ministru, cât şi pentru toţi românii. Acolo unde am găsit lipsă de seriozitate, o slabă mobilizare a antreprenorului, nu am ezitat să solicit rezilierea contractelor".

Ministrul Transporturilor a precizat că mai există contracte sau licitaţii blocate de luni de zile, din cauza "unor contestatari de meserie".

Domnia sa a menţionat contractele care au fost semnate în acest an privind autostrada Târgu Mureş-Iaşi, tronsonul de autostradă Sibiu-Boiţa, lucrările la centura municipiului Bacău, contractele semnate pentru două tronsoane din centura Capitalei ce mai este denumită autostrada 0 şi contractul semnat în parteneriat public-privat pentru autostrada Ploieşti-Braşov.

Redeschiderea minelor, prioritate investiţională pentru Ministerul Economiei

Niculae Bădălău, ministrul Economiei Naţionale, a afirmat că investiţiile necesită fonduri, inclusiv de la bugetul de stat, iar acestea din urmă pot fi asigurate doar de un mediu economic sănătos. De aceea, pentru a dezvolta economia este prioritar, conform domniei sale, ca Guvernul să investească în anumite domenii, unul dintre acestea fiind mineritul.

Ministrul de resort a anunţat că au fost redeschise trei mine în perimetrul Jolotca, din judeţul Harghita, şi a promis că, într-un an, toate minele din ţara noastră vor fi deschise.

Niculae Bădălău a declarat: "Nu poţi dezvolta o industrie fără resurse. Din fericire pentru noi, România are resurse. Vreau să vă anunţ în premieră că am redes-chis primele trei mine din cele 530 închise, la perimetrul minier Jolotca, din judeţul Harghita, mine care se află la Radioactiv Măgurele în coordonarea Ministerului Economiei. Vorbim despre primele trei mine redeschise, după 1989 încoace. Aceste mine au materiale rare care ne vor pune în alianţa bateriilor într-o zonă extrem de bună. Avem europiu, material extrem de rar care se foloseşte la semiconductori şi, mai ales, la sistemul de răcire al bateriilor. Aceste materiale rare ne vor pune pe harta lumii".

Ministrului de resort a afirmat că ţara noastră deţine resurse importante de care se poate profita pentru o dezvoltare economică, iar unul dintre proiectele ministerului pe care îl conduce este "de a face o companie de proiecte între CupruMin şi MoldoMin".

Niculae Bădălău a spus: "România stă pe 400 de tone de aur, şi nu vorbesc de Roşia Montană, pe 2800 de tone de argint şi pe câteva zeci de mii de tone de cupru. CupruMin şi MoldoMin reprezintă a treia sursă de cupru din Europa. De asemenea, România stă pe materiale precum cobalt şi grafit care nu există în Europa, şi pe care, în afară de câteva ţări din lume, nu le are nimeni. Materiale extrem de rare pentru care, numai anul acesta, au fost acordate 27 de autorizaţii de prospecţiune. Nu putem avea o siderurgie sau metalurgie fără a reporni aceste mine. Proiectul nostru ca minister este de a face o companie de proiecte între CupruMin şi MoldoMin. MoldoMin este în lichidare din 2013 şi nu vreau să acuz pe nimeni, dar cineva a vrut foarte clar să blocheze aceste lucruri. Singura mină din ţară care este exploatabilă în momentul acesta este CupruMin care exportă la container materialul brut în China. Există în momentul acesta minereu valoros pe care vrem să-l punem pe hartă şi pe această bază să construim o nouă siderurgie".

Domnia sa a menţionat că pentru dezvoltarea unei economii puternice, avem nevoie de energie ieftină şi prin intermediul exploatărilor offshore ţara noastră va avea şansa să devină independentă din punct de vedere energetic.

Ministrul Economie a precizat: "În momentul ăsta, consumăm ca energie cam 9800 MW pe care reuşim să-i asigurăm şi din energie verde, undeva la un sfert, dar extrem de variabilă, pentru că atunci când nu bate vântul nu avem energie acolo. Avem o energie cursivă sau liniară din aceea nucleară, undeva la 2000 MW, avem o energie hidro ieftină şi avem Complexul Oltenia care produce energie la costuri destul de mari".

Niculae Bădălău a spus că este foarte important ca marile companii să înceapă investiţiile în perimetrele off-shore din Marea Neagră, pentru că, după ce se va finaliza Brexit, vom deveni al treilea mare producător de gaze din Uniunea Europeană, ceea ce va avea un impact foarte bun asupra preţului energiei din ţara noastră şi al dezvoltării economice.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Patria Bank
Business Card
BTPay
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
Real Estate & Construction Forumwww.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSCEBSMART TRANSFORMATION 2019
Cabinet de avocatTMPS