Industria românească pare a fi pe drumul cel bun, un semn pozitiv în acest sens fiind lansarea, ieri, a trenului automotor Leon, realizat de Grampet Group, cel mai mare operator feroviar şi logistic din Europa Centrală şi de Sud-Est. Evenimentul a avut loc la Salonul Regal al Gării de Nord şi la el au participat reprezentanţi ai Guvernului, parlamentari, ambasadori şi alţi membri ai corpului diplomatic, dar şi ai mediului de afaceri din ţara noastră.
Gruia Stoica, preşedintele Grampet Group, a afirmat: „Trăim un moment istoric, nu doar pentru Grampet Group şi Electroputere VFU Paşcani, ci pentru întreaga industrie feroviară din România. Leon reprezintă dovada vie că tradiţia şi tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susţinute de pasiunea şi dedicarea unei echipe extraordinare. Leon reprezintă un nou început pentru industria feroviară românească; este rezultatul muncii a peste 180 de specialişti. Acum putem să facem două trenuri pe lună, ceea ce înseamnă 24 de automotoare Leon pe an. Sunt surprins că operatorii de transport feroviar de persoane din ţara noastră şi-au exprimat deja opţiunea de a achiziţiona de la noi astfel de trenuri”.
Domnia sa a mai precizat că automotorul respectiv nu este electric, deşi Comisia Europeană insist să avem trenuri electrice, deoarece realitatea infrastructurii feroviare româneşti este una singură: 62% din reţeaua naţională de căi ferate din ţara noastră nu este electrificată, a precizat Gruia Stoica.
Chestionat de jurnalişti cu privire la modul în care va fi utilizat automotorul Leon, dacă Grampet va intra pe segementul de transport călători din România, Gruia Stoica a declarat că deocamdată nu ia în calcul acest lucru, deoarece ar intra în contradicţie cu partenerii care operează pe acest segment, dar a precizat că trenul va intra în circulaţie cel mai târziu la începutul lunii iulie, fără a oferi detalii privind ruta sau operatorul de transport feroviar de persoana care îl va utiliza.
După ceremonie de lansare, trenul Leon a efectuat un traseu inaugural până la Gara Băneasa, confirmându-şi performanţele într-o primă călătorie simbolică.
Leon este primul Diesel Multiple Unit construit integral în România după cel de-al Doilea Război Mondial şi poartă semnătura companiei Electroputere VFU Paşcani, firmă ce este parte componentă a Grampet Group şi ce are o tradiţie de peste 155 de ani în producţia şi reparaţia materialului rulant. Automotorul alcătuit din trei vagoane oferă 145 de locuri - 11 în compartiment VIP şi 134 la clasa a II-a - şi a parcurs deja peste 30.000 km în teste, obţinând certificarea CE care îi permite să opereze pe întreg teritoriul european.
Conceput pentru confort şi eficienţă, trenul dispune de fotolii rabatabile, scaune ergonomice, ferestre panoramice şi măsuţe pliabile, iar la fiecare loc sunt disponibile prize de 230 V şi porturi USB. Spaţiile dedicate bagajelor voluminoase şi bicicletelor, împreună cu sistemele audio-vizuale de informare, completează experienţa de călătorie. Siguranţa este asigurată prin izolarea fonică a vagoanelor, supraveghere video, senzori de incendiu şi interfoane legate direct cu cabina mecanicului. Trenul este dotat cu facilităţi pentru persoanele cu mobilitate redusă, incluzând rampe speciale de acces şi spaţii dedicate. Toate aceste caracteristici respectă standardele europene de siguranţă şi calitate.
Fabrica Electroputere VFU Paşcani, fondată în 1869 şi integrată astăzi în ecosistemul Grampet, continuă să fie un pilon tehnologic, specializându-se în fabricarea, modernizarea şi întreţinerea vehiculelor feroviare de călători şi marfă. Această capacitate industrială solidă stă la baza dezvoltării proiectelor inovatoare precum Leon, demonstrând potenţialul României de a concura pe piaţa europeană.
La nivel de grup, Grampet coordonează o flotă impresionantă de 450 de locomotive şi 20.000 de vagoane (caere transportă anual peste 15 milioane tone de marfă), operând în România, Bulgaria, Grecia, Ungaria, Serbia, Croaţia, Slovenia şi Austria. Prin lansarea trenului Leon, Grampet Group nu doar readuce în prim-plan măiestria ingineriei româneşti, ci redefineşte standardele de mobilitate feroviară, demonstrând că viziunea şi expertiza locală pot genera produse competitive la scară europeană.
Opinia Cititorului