Abonament gratuit

LIVIU ROGOJINARU, MEEMA:"Vor fi acordate fonduri de un miliard de euro companiilor afectate de pandemie"

Miscellanea /



Actualizare - CRISTIAN ERBAŞU, VICEPREŞEDINTE FPSC: "Va avea loc o reconversie profesională în masă, în toate domeniile"

Antreprenorii nu sunt obişnuiţi cu o astfel de criză cum este cea prin care trecem, apreciază Cristian Erbaşu, vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor în Construcţii (FPSC) şi proprietarul Erbaşu Construcţii SA. Impactul crizei Covid 19 asupra sectorului construcţiilor nu este atât de mare în acest moment, el se va simţi în perioada de toamnă-iarnă, întrucât orice contract semnat în acest domeniu durează circa un an de zile până se implementează, a explicat Cristian Erbaşu, subliniind că numărul autorizaţiilor de construcţie s-a înjumătăţit, în această perioadă, şi aşteptările sunt de scădere, în continuare.

În opinia antreprenorului, va avea loc o reconversie profesională în masă, în toate domeniile: "Chiar în interiorul domeniilor, în construcţii, vor fi recalificări. Vor fi şi conversiii între domenii - mutari de personal. În acelaşi timp, dacă noi întârziem investiţiile doar puţin, iar cei din vest le încep, va vea loc un exod maxiv dinspre Rmânia spre Vest. Nu cred că beneficiem de întoarcerea celor mai buni muncitori dinspre alte ţări la noi. Dar dacă nu vor avea de lucru şi dacă nu vor avea salarii care să îi satisfacă, atunci îi vom pierde din nou. De aceea, este foarte important cum începem".

Printre altele, domnul Erbaşu a subliniat că băncile sunt foarte atente în analiza lor în procesul de finanţare a antreprenorilor. În opinia domniei sale, "este bine să fie încurajate IMM-urile, dar şi companiile mari pot absorbi fonduri şi pot contribui la menţinerea economiei ţării". Trebuie să înţelegem că firmele mari sunt cele care reprezintă partea stabilă a economiei, a precizat vicepreşedintele FPSC.

E.O.

---

Actualizare - MARIANA BRĂDESCU CONSTANTINESCU, MANAGING PARTNER PIATRAONLINE.RO: "Nu cred în statul român"

În aceste momente de criză şi pandemie, totul este despre parteneriat, consideră Mariana Brădescu Constantinescu, Managing Partner Piatraonline.ro.

Domnia sa a explicat: "Eu nu sunt adepta să aştept soluţii de la stat, nu cred în statul român, nu cred că mă poate ajuta cu ceva, pentru că până acum nu m-a ajutat cu nimic. În prima săptămână din această criză sanitară am sunat la bancă ca să anunţ că dacă voi avea vreo problemă, o rog să mă ajute o lună cu amânarea retei. Am sunat doar să îi anunţ să fie în alertă. Cred că totul este despre parteneriat, acum, despre a ajunge la linia de final împreună cu partenerii.

Produsele noastre nu sunt de larg consum, se poate renunţa oricând la ele. De aceea a trebuit să ne organizăm într-un timp foarte scurt. A fost important să menţin echipa funcţională, obiectivele şi partenerii din 2020. Am tăiat nişte cheltuieli accesorii, în rest toate cheltuielile cu partenerii cu istoric le-am păstrat, pentru că trebuie să ne susţinem reciproc. Fiecare dintre noi trebuie sa facă eforturi cât mai mari ca să menţină un cash-flow, să ne ţinem de termenele de plată cât se poate mai mult, să ne organizăm cât mai bine posibil pe această parte".

Noi avem enorm de multe opţiuni, ca ţară, este de părere domnia sa, apreciind că suntem competitivi pe multe sectoare şi că antreprenorii pot găsi soluţii astfel încât fiecare să aibă un obiect de activitate şi să poată supravieţui.

Mariana Brădescu Constantinescu a specificat: "Ce am putea face noi dacă mâine piaţa din România cade? Ne-am pus un target de echipă să atingem o cifră lunară estimată de noi. Am făcut planuri de back-up, am învăţat să facem lucruri noi, am pus pe picioare sistemul pentru acel back-up. Toate planurile la care ne-am gândit sunt pregătite să fie activate în 24 de ore, la nevoie. Încă nu le-am activat, dar suntem pregptiţi. Aşa ar trebui să facă toată lumea".

Reprezentantul Piatraonline.ro consideră că, în această perioadă, există oportunitatea identificării forţei de muncă pe care până acum nu o aveam: "Trebuie depăşită acea frică de întâlniri, oamenii sunt încă foarte stresaţi, dar cred că trebuie depăşită această zonă şi trebuie mers înainte".

E.O.

---

Actualizare - DANIEL SZEKELY, DIRECTOR BANCA TRANSILVANIA: "Tot focusul nostru este pe IMM Invest"

Tot focusul Băncii Transilvania (BT) în materie de creditare este pe Programul IMM Invest, a spus Daniel Szekely, director executiv Clienţi IMM şi MicroBusiness, în cadrul băncii.

Reprezentantul BT a subliniat: "Trecem acum printr-un nou val al acestei situaţii - al treilea -, cel care priveşte Programul IMM Invest, şi mărturisesc că un ochi plânge, altul râde. Pe de o parte, ne bucurăm că putem susţine anteprenorii printr-un program dedicat, guvernamental. Pe de altă parte, este dificil să răspundem în termenii uzuali (normali) de răspuns la peste 23.000 de solicitări.

Avem peste 23.000 de solicitări de credit, comparativ cu circa 30.000 de credite acordate pe total anul trecut, ceea ce este foarte bine, pe de o parte, dar, pe de altă parte, volumul este destul de mare. Încercăm să automatizăm cât mai mult procedurile băncii de acordare a creditelor IMM Invest, facem ore suplimentare, avem discuţii cu cât mai mulţi clienţi. În acest moment, băncile îşi automatizează procedurile, îşi optimizează timpii de reacţie. De asemenea, ne pregătim şi pentru o eventuală epuizare a banilor dedicaţi acestui program. Cu siguranţă că fondul va fi suplimentat, dar dacă nici atunci nu vor fi bani suficienţi, am vorbit deja cu alte instituţii de finanţare pantru a ne asigura resurse în plus, care simplifică accesul la creditare în acest context".

Domnul Szekely a menţionat că prima grijă a băncii, după declararea pandemiei, a fost asigurarea continuităţii business-ului: "Am trecut cu bine peste acest pas. Foarte multe companii s-au orientat către online. Primul val a fost să asigurăm funcţionarea normală a circuitului banilor în economie. Al doilea val a fost aplicarea OUG 37, de amânare a ratelor. Această măsură a fost o gură de aer pentru foarte mulţi clienţi. Avem peste 40.000 de companii creditate şi o parte semnificativă dintre ele au beneficiat de această amânare".

E.O.

---

Actualizare - Adrian Vascu, Veridio: "Cred că trebuie să ne reorientăm către oameni"

Nu ar trebui să ne intereseze numărul firmelor care vor da faliment şi numărul firmelor care se vor naşte după actuala criză, ci câţi oameni vor fi implicaţi în job-urile care vor apărea şi cum vor arăta acestea, consideră Adrian Vascu, senior partner la Veridio.

Acesta a precizat: "Se vorbeşte despre relansare economică. Eu cred că ar trebui să vorbim de adaptare economică, pentru că au fost companii care au funcţionat foarte bine. Acum trebuie să ne adaptăm şi cred că suntem de acord că statul nu ne bagă în traistă. Degeaba ne promit dacă nu avem acces la ele. Reinventarea este cuvântul momentului şi cred că ar trebui să ne reorientăm către oameni în primul rând. Nu mă interesează câte companii vor da faliment şi câte se vor naşte, ci câţi oameni vor fi implicaţi în job-urile respective. Importante sunt job-urile care vor apărea. (...) Nu mai contează poveştile cu am făcut şi am dres, mesajele sunt în perioada asta preponderent electorale. Dar sunt optimist şi cred în capacitatea antreprenorilor de a găsi soluţii".

Vascu a mai notat că importanţa pe care o dau companiilor marjelor de profit s-ar putea să se reducă în perioada următoare, aceasta putând fi o mutaţie semnificativă a crizei actuale.

M.G.

---

Actualizare - ELENA STOICA, MANAGER TRICOTTON JUNIOR ŞI PROXIMA MODA:

"Producătorii autohtoni nu şi-au oprit activitatea din cauza pandemiei, ci a lipsei comenzilor"

Marea majoritate a producătorilor din ţara noastră nu şi-au oprit activitatea din cauza pandemiei de coronavirus, potrivit doamnei Elena Stoica, manager al Tricotton Junior şi Proxima Moda, care aduce în atenţie faptul că stoparea activităţii a intervenit atunci când nu au mai existat comenzi din partea clienţilor. Domnia sa declară: "Nu pandemia a fost elementul principal pentru care mulţi dintre noi şi-au închis porţile. Noi ne-am oprit, la un moment dat, după ce comenzile noastre s-au oprit, după ce piaţa de consum a căzut dramatic. Trebuie să recunoaştem, toţi cei care suntem angrenaţi în acest fenoment de producţie suntem puşi în mişcare de piaţa de consum, iar atâta vreme cât această piaţă nu funcţionează, cât timp nu o revitalizăm, nu găsim măsurile necesare să stimuleze reluarea cu adevărat a cererii, lucrurile nu vor evolua în bine. Consider că, în momentul de faţă, motorul repunerii în funcţie a ciclurilor normale este cererea de pe piaţa de consum".

A.V.

---

Actualizare - Nicoleta Munteanu, EuroInsol şi membru fondator CONAF: "Restricţiile fizice vor fi menţinute într-o formă sau alta până va apărea un vaccin sau populaţia se va imuniza"

Restricţiile fizice vor fi menţinute într-o formă sau alta până va apărea un vaccin sau populaţia se va imuniza, consideră Nicoleta Munteanu, membru fondator CONAF. Aceasta adaugă că o întrebarea crucială este cum relansăm economia, mai ales că planurile sunt conditionate de ciclul epidemic şi de posibilitatea unui al doilea val de Covid-19.

Aceasta a precizat: "Anul trecut vorbeam despre impactul digitalizării şi automatizării atât asupra forţei de muncă dar şi asupra afacerilor. Antreprenorii au înţeles că trebuie să se digitalizeze pentru a concura într-un mediu competitiv, iar companiile care au mers către online au înregistrat profituri cu 30% mai mari".

Nicoleta Munteanu a mai notat că firmele mari care au lichidităţi vor fi în mod clar avantajate în criza actuală, dar o treime din companiile din ţara noastră riscă intrarea în faliment. Rata şomajului ar urma să urce la 9% în acest an, a spus Munteanu

"Companiile mari vor putea să se restructureze, în timp ce companiile mici cu lichidităţi scăzute vor avea probleme. Mulţi oameni îşi vor pierde locurile de muncă, iar recalificarea nu va fi uşoară. O treime din companiile din România riscă falimentul. La conferinţa de anul trecut vorbeam de un minim istoric al insolvenţelor, iată că acest lucru s-a schimbat foarte repede. Cu cât antreprenorii conştientizează criza mai repede, cu atât au şanse mai mari să se restructureze. Din păcate, nu toate companiile îndeplinesc condiţiile pentru accesarea de fonduri de la stat, dar indiferent de situaţie avem nevoie de politici publice inteligente, flexibile, astfel încât companiile să rămână în piaţă, să-şi poată continua activitatea şi să păstreze angajaţii. Mă îngrijorează numărul mare de companii care riscă să intre direct în faliment", a notat Munteanu.

M.G.

---

Actualizare - TĂNASE STAMULE, CONSILIER DE STAT LA CANCELARIA PRIM-MINISTRULUI: "Pregătim un nou program Prima Casă şi un nou program Rabla"

Cel mai mare risc al crizei generate de pandemia de coronavirus nu este cel financiar, ci al lipsei de încredere a consumatorului, potrivit domnului Tănase Stamule, consilier de stat pe economie în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului.

Domnia sa menţionează: "Peste 80% din PIB-ul României vine din consum, iar din semnalele pe care le avem noi, există o criză de încredere, mai ales pe partea bunurilor de consum pe termen lung - case sau maşini. Acestea sunt nişte componente foarte mari ale PIB-ului României. De exemplu, industria auto (produse de import şi autothtone) reprezintă aproximativ 20% din PIB. Pregătim pentru aceste domenii un nou program Prima Casă, tocmai pentru a susţine industria construcţiilor, şi un nou program Rabla pentru zona auto. Prin acţiunile noastre, cetăţenii trebuie să îşi recapete încrederea şi să vrea să consume în continuare. Astfel, este extrem de important să stimulăm în următoarea perioadă cererea agregată printr-o injecţie masivă de lichidităţi în piaţă. Asta încercăm să facem prin mai multe canale".

Domnia sa aminteşte că primul canal este programul IMM Invest, care ieri a fost îmbunătăţit prin scoaterea anumitor clauze care condiţionau obţinerea lichidităţilor.

A.V.

---

ACTUALIAZRE - LIVIU ROGOJINARU, MEEMA: "Vor fi acordate fonduri de un miliard de euro companiilor afectate de pandemie"

Aproximativ un milliard de euro, fonduri de la Ministerul Fondurilor Europene, vine la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA) pentru a fi puşi la dispoziţia companiilor afectate de criza provocată de pandemia de coronavirus, a declarat Liviu Rogojinaru, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Domnia sa a precizat că banii vor fi împărţiţi pe trei axe.

Conform donului Rogojinaru, aproximativ 350 de milioane de euro vor fi repartizaţi către domeniile cele mai afectate, în special HORECA, transporturi şi companii cu certificate albastre în general.

Reprezentantul MEEMA a mai spus că pentru departajarea companiilor se va lua în calcul cifra de afaceri de anul trecut, numărul de angajaţi de anul trecut.

"Ne interesează ca prin aceste fonduri să ajutăm inclusiv societăţile care sunt în dificultate, să devină bancabile. Am avut ieri o întâlnire cu băncile pe această problemă şi încercăm să găsim o soluţie ca din 30000 de companii bancabile, numărul acestora să urce la 50.000 care să poată accesa IMM Invest", a explicat Liviu Rogojinaru.

Potrivit domniei sale, a doua categorie de companii care pot beneficia de aceste fonduri cuprinde firmele care nu au avut niciun angajat în cursul anului trecut, singurul fiind administratorul.

"Sunt firmele aşa numite «one man show», vorbim de zeci de mii de firme de acest fel. Avem în vedere să oferim nişte granturi de 2000 de euro pentru ca acestea să-şi poată continua activitatea", a completat Liviu Rogojinaru.

Domnia sa a precizat că pentru a treia categorie sunt puse la dispoziţie fonduri în jur de 550 milioane euro pentru firmele care vor să se dezvolte, pentru mărirea capacităţii de producţie care deja încearcă să treacă de momentele grele pe care le-au întâmpinat.

"Modalităţile de departajare sunt bazate, de asemenea, pe cifra de afaceri de anul trecut - nu vom fi de acord să oferim granturi de 80.000 de euro unei firme care a avut o cifră de afaceri de 20.000 de euro anul trecut, de exemplu. Vom oferi, probabil, fonduri în valoare de 20-30% din cifra de afaceri de anul trecut", a mai spus oficialul MEEMA.

De asemenea, Liviu Rogojinaru a mai spus că după jumătatea lunii septembrie, în cel mai fericit caz, va reîncepe programul Start up Nation.

A.T.

---

Actualizare - ADRIAN MARICIUC, SECRETAR DE STAT MFE: "Vom lansa trei apeluri de proiecte destinate studenţilor, tinerilor şi antreprenorilor din mediul rural"

Ministerul Fondurilor Europene va lansa în perioada următoare trei apeluri de proiecte destinate mediului de afaceri, a anunţat secretarul de stat Adrian Mariciuc, în cadrul videoconferinţei "Antreprenoriat fără gen".

Adrian Mariciuc a spus: "Mâine vom lansa public apelul de proiecte pentru antrreprenoriat pentru studenţi, cu finanţare din Programul Operaţional Capital Uman. Apelul se adresează studenţilor din anul II, masteranzilor şi doctoranzilor, care doresc să înceapă o afacere. Granturile acordate vor începe de la 40.000 euro pentru un business cu doi angajaţi şi pot ajunge până la 100.000 euro pentru o afacere cu cinci angajaţi. Termenul pentru depunerea proiectelor va fi începând cu mijlocul lunii iunie. Totodată, pe aceleaşi principii şi acelaşi mod de finanţare, dorim să lansăm un apel pentru antreprenoriatul rural. În mediul rural putem regăsi o serie de nevoi de finanţare pentru sprijinirea activităţilor non-agricole şi activităţi care vin cu valoare adăugată pentru produsele agricole - cum ar fi cele rezultate din procesare sau distribuţie - pe finanţare prin POCU. Foarte aşteptat în piaţă este un al treilea apel care se va adresa grupurilor de tineri cuprinşi între 16 şi 29 de ani, care nu sunt încadraţi pe piaţa muncii şi nici la şcoală. Vor fi finanţate programe de training, consiliere, orientare profesională şi poate vom identifica printre ei persoane cu spirit antreprenorial. În acest caz, ar urma ca o parte dintre ideile respective să fie pusă în practică, iar tinerii antreprenori să îşi dezvolte o mică afacer cu sprijinul unor sesiuni de coaching şi mentoring".

Reprezentantul Ministerului Fondurilor Europene a arătat că orizontul de timp pentru demararea tuturor celor trei apeluri este în perioada lunilor iunie şi iulie.

G.M.

---

Actualizare - Cristina Chiriac, preşedinte CONAF: "Milităm pentru egalitate de şanse, nu egalitate de gen"

Cristina Chiriac a scos în evidenţă că CONAF militează pentru egalitate de şanse, nu egalitate de gen.

Aceasta a precizat, în deschiderea video-conferinţei: "Astăzi vom discuta despre efectele Covid-19 în business şi economie, digitalizare, şomaj tehnic şi reducerea cifrei de afaceri, soluţii pentru ieşirea rapidă din criză şi relansarea business-ului, produse şi soluţii de finanţare şi garantare pentru antreprenori, precum şi despre impactul pandemiei asupra forţei de muncă".

M.G.

---

Grupul de presă BURSA organizează, în parteneriat cu CONAF, videoconferinţa "Antreprenoriat fără gen", în data de 28 mai 2020, începând cu ora 10.30.

Organizarea de acum este adaptată împrejurării stării de necesitate, astfel că reuniunea va avea loc în spaţiul virtual, în care nu ne putem contamina cu nimic altceva decât de folosul întâlnirii şi plăcerea ei.

Evenimentul va putea fi urmărit, în direct, pe site-ul www.bursa.ro, contul de Facebook al ziarului BURSA şi pe pagina Youtube a ziarului BURSA.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roConference on E-learning - Tips&Tricks
Cabinet de avocatservicii curatenie