Lumina care face întuneric - ANAF aduce clarificări cu privire la aplicarea e-Factura

Cristina Săulescu
Miscellanea / 8 decembrie 2022

Lumina care face întuneric - ANAF aduce clarificări cu privire la aplicarea e-Factura

Cam ca un manual de utilizare tradus cu Google translate, precizările recente făcute de ANAF cu privire la sistemul e-Factura nu sunt de natură să ilumineze calea contribuabilului semi-rătăcit.

ANAF a publicat un document cu 25 de precizări oficiale care vizează raportarea facturilor prin e-Factura. ANAF îşi propune să clarifice astfel mai multe chestiuni importante, printre care faptul că obligaţia raportărilor facturilor prin e-Factura se aplică şi livrărilor intracomunitare sau exporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, dar şi că, dacă doi parteneri contractuali au optat pentru utilizarea e-Factura, ei vor fi obligaţi să raporteze toate facturile emise prin acest sistem (inclusiv servicii), nu doar pe cele care vizează tranzacţii cu bunuri cu risc fiscal ridicat.

Vă reamintesc faptul că emiterea de facturi electronice şi raportarea lor prin sistemul naţional e-Factura a devenit obligatorie de la 1 iulie 2022, pentru anumite tranzacţii. În relaţia B2B, sistemul este obligatoriu pentru vânzările de produse cu risc fiscal ridicat, iar în relaţia B2G, sistemul este obligatoriu atât pentru bunuri, cât şi pentru servicii, deci pentru toate achiziţiile publice.

Am selectat mai jos cele mai importante precizări făcute de reprezentanţii ANAF despre aplicarea sistemului naţional de facturare electronică.

Raportarea în e-Factura, obligatorie şi pentru facturile emise către clienţi din afara României

Companiile care tranzacţionează bunuri considerate cu risc fiscal ridicat sunt obligate să raporteze în sistemul naţional de facturare inclusiv facturile emise pentru livrările efectuate în afara României către clienţi stabiliţi în alte state. Cu alte cuvinte, obligativitatea transmiterii în e-Factura a facturilor care conţin bunuri cu risc fiscal ridicat apare inclusiv pentru livrările intracomunitare sau exporturi. Valoarea acestei precizări este direct proporţională cu faptul că sistemul nu permite în acest moment decât preluarea facturilor emise pentru clienţi din România, dar ANAF promite că sistemul va fi actualizat din punct de vedere tehnic pentru a face posibilă şi raportarea acestor tipuri de facturi.

Explicaţia ANAF: Art. XXXVII alin. (1) lit. b) din OUG nr. 130/2021 prevede obligaţia furnizorilor de a transmite în sistemul RO e-Factura facturile emise pentru produsele cu risc fiscal ridicat comercializate în relaţia B2B, fără să existe vreo excepţie cu privire la tipul facturii.

Cu toate acestea, până la data de 8 decembrie 2022, sistemul nu a fost actualizat astfel încât să poată fi transmise facturi emise către beneficiari nerezidenţi.

Prin urmare, este obligatoriu, dar nu este posibil.

Înscrierea în Registrul e-Factura duce la obligaţia de a raporta toate facturile prin sistem - o altă prevedere uşor excesivă

Firmele se pot înscrie şi în mod opţional pentru aplicarea sistemului e-Factura, dar decizia ar trebui cântărită cu atenţie, având în vedere că ANAF explică în documentul citat că, dacă atât furnizorul, cât şi beneficiarul s-au înscris prin opţiune în Registrul RO e-Factura, ei vor fi obligaţi să transmită prin sistem toate facturile emise în cadrul relaţiei lor comerciale, deci inclusiv cele aferente unor bunuri sau servicii care nu se încadrează în categoria celor cu risc fiscal. Să fie belşug, carevasăzică.

Explicaţia ANAF: În situaţia în care atât furnizorul, cât şi beneficiarul au optat pentru utilizarea sistemului RO e-Factura şi au fost înregistraţi în Registrul RO e-Factura, facturile electronice emise atât pentru produse cu risc fiscal ridicat, cât şi pentru alte bunuri/servicii, vor fi transmise, conform OUG nr. 120/2021, doar prin sistemul RO e-Factura între cele două persoane impozabile.

Veşnicia la ANAF - Odată înscrişi în Registrul e-Factura, contribuabilii nu mai pot ieşi din el

O altă precizare importantă pe care o face ANAF este aceea că firmele care optează pentru aplicarea sistemului e-Factura nu mai pot să renunţe la opţiunea lor, odată ce formularul 084 (prin care se solicită înscrierea în registru) a fost procesat. Practic, odată ce companiile au fost înscrise în Registrul RO e-Factura ele nu mai pot fi radiate din el. Singura posibilitate este, după cum se oarecum subînţelege din explicaţiile ANAF, ca firmele să renunţe la formularul 084 înainte ca acesta să apuce să fie procesat de administraţia fiscală.

Explicaţia ANAF: Potrivit punctului 14 din procedura aprobată prin Ordinul ANAF 1.713/2021, operatorii economici pot să renunţe la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura până la data înscrierii acestora în Registrul RO e-Factura, respectiv până la data de 1 a lunii următoare transmiterii cererii de înregistrare, prin transmiterea unui nou formular 084, având bifată secţiunea IV şi completată cu numărul şi data înregistrării formularului iniţial prin care operatorul economic a solicitat înregistrarea în Registrul Ro e-Factura. Operatorii economici sunt radiaţi din Registrul RO e-Factura de la data radierii din Registrul contribuabililor/plătitorilor, potrivit legii. În ipoteza în care, prin prevederile procedurale, s-ar acorda posibilitatea contribuabililor de a solicita "ieşirea" din Registrul RO e-Factura, după data la care solicitarea de "intrare" şi-a produs efectele, respectiv după înscrierea operatorului economic în Registrul RO e-Factura, astfel de prevederi de nivel terţiar ar contraveni dispoziţiilor de nivel primar pentru a căror aplicare au fost emise.

Atenţie la neatenţie - Pentru facturile declarate în e-Factura, deducerea TVA se va face pe baza exemplarului din sistem

ANAF mai punctează în documentul citat şi faptul că, pentru firmele care au obligaţia de a transmite facturile în sistemul national de facturare electronică, deducerea TVA se face în baza exemplarului din sistem, cel care a fost stabilit ca original prin cadrul legal de reglementare a e-Factura.

Explicaţia ANAF: Conform art. 4 alin. (6) din OUG nr. 120/2021 exemplarul original al facturii electronice se consideră fişierul de tip XML însoţit de sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor.

Totuşi, ne punem întrebarea: cum vor putea beneficiarii care nu au avut obligativitatea înscrierii în Registru şi nici nu au optat pentru această înscriere, să susţină deductibilitatea TVA? Şi aici cred că ANAF mai are ceva de lucrat şi / sau clarificat.

Prevederea morganatică - e-Factura, obligatorie şi pentru nerezidenţii înregistraţi în scopuri de TVA

În documentul publicat pe site, ANAF punctează şi situaţia nerezidenţilor raportat la obligaţia de raportare a facturilor prin sistemul e-Factura. Astfel, dintr-un răspuns oferit de autoritatea fiscală reiese clar că, atâta timp cât sunt înregistraţi în scopuri de TVA, şi nerezidenţii trebuie să declare facturile, dacă se încadrează într-una dintre situaţiile care obligă la astfel de raportări. În viitor, desigur, pentru că în clipa de faţă sistemul nu primeşte astfel de intrări de la nerezidenţi.

Explicaţia ANAF: Persoanele juridice nerezidente înregistrate în scopuri de TVA în România fie direct, fie prin reprezentant fiscal, au obligaţia, începând cu data de 1 iulie 2022, să trimită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO eFactura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO eFactura.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

27 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.8922
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4928
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8793
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5612
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.5647

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro