Piaţa maşinilor "verzi" din ţara noastră este în plină dezvoltare

F.D.
Miscellanea / 5 iunie

Piaţa maşinilor "verzi" din ţara noastră este în plină dezvoltare

Trendul pe care Uniunea Europeană merge la ora actuală în privinţa protecţiei mediului şi reducerii emisiilor de CO2 este urmat şi de România, iar unul dintre pilonii importanţi pe care se sprijină această tendinţă este industria auto, care continuă să devină din ce în ce mai "verde", informează Agerpres.

Astfel, ţara noastră a început să conteze la capitolul vânzărilor de maşini electrice şi hybrid-plug in, în timp ce reţeaua de staţii de reîncărcare a acestor vehicule beneficiază de un suport important atât din partea autorităţilor, cât şi din cea a mediului privat.

Calitatea aerului rămâne, deocamdată, o problemă în curs de rezolvare în România, iar una dintre soluţii o reprezintă extinderea reţelei naţionale de monitorizare, pentru care autorităţile au alocat sume importante.

Conform datelor centralizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de autoturisme ecologice (electrice 100% şi hibride plug-in), precum şi full hybrid s-au dublat în România, în cursul anului 2021, iar cota de piaţă a ajuns la 15,5%, de 2,2 ori mai mare raportat la anul precedent.

Ţara noastră avea, la 31 decembrie 2021, un total de 7.6111.039 autoturisme. La aceeaşi dată, în parcul auto naţional erau înmatriculate 13.310 vehicule electrice, dintre care 12.433 de autoturisme, 309 motociclete, 301 autovehicule transport mărfuri, 10 mopede şi 3 vehicule pentru scopuri speciale.

Statisticile oficiale arată că, anul trecut, cota de piaţă a autoturismelor prietenoase cu mediul era de 7,1%, achiziţiile din această categorie dublându-se (+109,1%), de la an la an. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+178,9%), raportat la perioada de referinţă, până la 2.892 de unităţi.

Totodată, vânzările de autoturisme electrice s-au majorat considerabil în 2021 (+122,3% vs 2020) şi au atins pragul de 6.323 exemplare.

În primele patru luni ale anului 2022, înmatriculările de autoturisme sunt în creştere (+36,0%) faţă de 2021, în timp ce autoturismele "electrificate" au o creştere de 131,1%, realizând o cotă de piaţă de 19,7%. Este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+487,4%) şi a celor plug-in hybrid (+159,5%).

Autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după patru luni din 2022, o cotă de piaţă de 19,7%, care depăşeşte cu 4,4% şi 1.644 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

În clasamentul celor mai vândute autoturisme 100% electrice, în cele 12 luni ale anului trecut, pe primul loc se afla: Dacia Spring, cu 3.068 de unităţi, model lansat în anul 2021, urmat de Volkswagen Up! - cu 435 de unităţi (+139%) şi Hyundai Kona (384 unităţi, +114,5%).

În ceea ce priveşte autoturismele hybrid plug-in, Top 3 pe modele este condus de Renault Captur - cu 269 de unităţi (creştere de 14 ori faţă de anul 2020), Ford Kuga (261 unităţi, +203,5%) şi Hyundai Tucson (229 unităţi, versiune lansată în anul 2021).

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 617 unităţi, în creştere cu 9,2% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 579 unităţi şi 5,9% creştere, apoi Toyota RAV4 cu 400 unităţi, în creştere cu 9,6%.

Unul dintre elementele care a contribuit la creşterea vânzărilor de autoturisme electrice este Programul "Rabla Plus", în cadrul căruia este oferit un voucher în valoare de 10.000 de euro pentru cei care doresc să cumpere o maşină "verde" 100%, respectiv circa 4.500 de euro în cazul achiziţionării unui autovehicul hybrid plug-in.

Odată cu ascensiunea acestui segment de autovehicule, autorităţile au început să pună la punct o strategie de creare a unei reţele de staţii pentru reîncărcare destinată maşinilor electrice şi hybrid plug-in. Pe de altă parte, companii din mediul privat au investit sume importante pentru a construi puncte de încărcare a maşinilor electrice.

Raportul European Full Observatory "Pricing o electric vehicle recharching Europe", republicat de Comisia Europeană, pe data de 9 februarie 2022 relevă faptul că, la nivelul anului 2019, în România existau 376 de staţii publice de încărcare a maşinilor electrice.

În prezent, la nivel naţional, nu există o statistică oficială referitoare la numărul acestor staţii de încărcare, însă ultima estimare a autorităţilor menţionează o reţea ce cuprinde aproape 3.000 de astfel de puncte, urmând ca prin PNRR infrastructura de reîncărcare să crească cu încă 15.000. O hartă a acestor puncte poate fi consultată în timp real, online, pe platforma www.plugshare.com.

Enel X România a colaborat cu retailerul Mega Image, extinzând infrastructura naţională de mobilitate electrică prin instalarea a 72 de puncte de încărcare a vehiculelor electrice în Bucureşti şi în alte 11 localităţi. Dintre acestea, 46 de puncte de încărcare Enel X au fost instalate la supermarketurile Mega Image din Bucureşti, 18 în judeţul Ilfov (Mogoşoaia, Popeşti Leordeni, Jilava, Voluntari, Otopeni, Chitila, Bragadiru, Corbeanca), patru în judeţul Timiş (Timişoara, Dumbrăviţa) şi patru în judeţele Giurgiu şi Vrancea.

În 2021, OMV Petrom şi Renovatio au pus bazele unui parteneriat pentru dezvoltarea celui mai ambiţios proiect de mobilitate electrică din România, prin care îşi propun să instaleze, până la sfârşitul anului 2022, cel puţin 40 de staţii de reîncărcare rapidă şi ultra rapidă în staţiile OMV şi Petrom din România. Toate locaţiile vor avea cel puţin o staţie de reîncărcare cu o putere de minimum 50kW, iar cel puţin 20 dintre acestea vor avea staţii de reîncărcare cu o putere instalată de 350 de kW. Staţiile de reîncărcare vor fi amplasate cu prioritate de-a lungul coridoarelor din Reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T) din România, cât şi în zone urbane.

De asemenea, la nivel de autorităţi centrale, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a parafat cu Rompetrol şi MOL contractele de concesionare pentru utilarea, dotarea, operarea şi întreţinerea spaţiilor pentru servicii aflate pe autostrăzile A1 şi A2, urmând ca în acele locuri să fie construite benzinării şi staţii de reîncărcare pentru maşini electrice. Rutele vizate de noua iniţiativă sunt: Nădlac - Sibiu (A1), Piteşti - Bucureşti (A1) şi Cernavodă - Constanţa (A2).

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. Ce hazliu.Ne ingramadim la masinile verzi.Cele cu combustibil lichid vor disparea in urmatorii ani si odata cu ele si marile fabrici auto din tara.Sunt cateva incercari timide de fabricare a auto,electrice.Nici un partid,nici un guvernant,nici o institutie sa statului nu s-au aratat interesat .CE SA MAI SPUN DE SUSTINEREA INDUSTRIEI PROPII AUTO.O colonie economica ,nu se preocupa de propia prosperitate ci de cea a protectorului.Banii se arunca pentru mii de microintreprinderi,cu unu doi salariati si in care patronul se ocupa,aproape exclusiv de bunastarea lui personala.

    Un articol propagandistic menit să spele creierele sărmanilor pe calapodul "sigur și eficient".

    Nu sunt împotriva mașinilor electrice, din contră. La un moment dat tehnologia va face posibil acest deziderat într-un mod viabil economic. Doar că acel moment este departe. 

    La momentul actual singurul motiv pentru care "piața mașinilor electrice e în plină dezvoltare" îl reprezintă apucăturile comunistoide ale UE: creșterea taxelor pt motoarele convenționale și subvențiile masive 10K euro/mașină care vin din buzunarele fiecărui cetățean. Performanțele mașinilor full electrice lasă mult de dorit: prețul de 27K euro pentru o cutie VW e-up! e absolut ridicol în condițiile în care într-o zi de vară cu AC pornit nu poți ajunge cu mașina aia de la Cluj-Napoca la Sibiu. Nici nu mai vorbim de situația în care vrei să ajungi de la Cluj-Napoca la mare. Aia e deja SF. Acolo ajungi mai repede cu trenul - care face o zi. Cutia electrică face 2 zile până la mare. Mobilitatea individuală e catastrofală cu o mașină electrică. 

    Dacă discutăm de durabilitate iarăși e nasol: randamentul bateriei scade cu 20-30% în 5 ani. Și nu discutăm de condiții extreme: căldură sau frig excesiv. Pe lângă asta, spre deosebire de o mașină convențională, una electrică second hand nici nu se mai vinde. Datorită progresului tehnologic (al bateriilor), pur și simplu la o mașină nouă pe care-o cumperi acum vei pierde 80% din preț în 5 ani. 

    Să nu mai discutăm de faptul că pentru fabricația unei mașini electrice se consumă MULT mai multă energie (adică e mai poluantă inițial) decât una clasică. În funcție de mixul energetic specific fiecărei zone/țări, ar fi nevoie de 4-7 ani doar pentru break even (adică poluarea inițială generată de producția unei mașini electrice să fie neutralizată de poluarea pe care o produce o mașină clasică). Pe lângă asta, ce se întâmplă cu bateriile? Se reciclează? Cât se reciclează? Care e costul? Ați văzut cum arată o mină de litiu? Ce dezastre de mediu produce minarea litiului? 

    1. Populism si atit in Parl Europ.

    Masina electrica un vis peste o suta de ani.. Deocamdata nu este viabila este foarte scumpa, bateria pe litiu se descarca repede , km parcursi cu un plin este mic, factorii de mediu si clima influenteaza parametrii de functionare...

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “România - Strategia dezvoltarii”
BTPay
csalb.ro
Electromagnetica
marmomac.com
arsc.ro

Curs valutar BNR

26 Sep. 2022
Euro (EUR)Euro4.9427
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.1135
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1775
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4791
Gram de aur (XAU)Gram de aur270.2027

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro