PRIMUL INTERVIU ACORDAT PRESEI DE GRUIA STOICA, PROPRIETARUL GRUPULUI GRAMPET:"Secolul XXI va aparţine căii ferate"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 15 octombrie 2012

"Secolul XXI va aparţine căii ferate"
  • document ataşat Ţările în care Grupul Grampet este prezent
    apasă aici pentru a descărca.

    Cu o experienţă de peste 20 de ani în lumea afacerilor, fiind unul dintre primii investitori care a înfiinţat o societate de acţiuni pe piaţa noastră după anul 1990, Gruia Stoica deţine Grupul "Grampet" - un consorţiu integrat de companii - principalul jucător privat în domeniul căilor ferate din România.

    Activând în toate domeniile relaţionate transportului feroviar, precum transportul de marfă, reparaţiile şi închirierea materialului rulant, producţia de componente, transbordarea vagoanelor de marfă, serviciile de logistică, soluţiile informatice specifice domeniului feroviar, Grupul "Grampet", 100% autohton, activează pe coridoarele de transport Pan-Europene şi în regiunea de Sud-Est a Europei, extinzându-se în ţările învecinate României.

    Gruia Stoica ne vorbit cu amabilitate despre activitatea corporaţiei la noi şi pe pieţele străine, în cadrul unui interviu, primul pe care domnia sa l-a acordat presei în cei peste 20 de ani de activitate.

    Reporter: În primul rând, vă rog să-mi spuneţi ce planuri aveţi în calitate de preşedinte al Consiliului de Afaceri Româ­nia-Kazahstan, având în vedere că aceasta este ultima dintre funcţiile pe care le deţineţi?

    Gruia Stoica: Relaţia dintre România şi Kazahstan este una de o importanţă strategică. Kazahstanul este unul dintre cei mai mari investitori străini în Româ­nia. Companiile kazahstane au investit în România peste 3 miliarde dolari, ceea ce reprezintă cea mai mare investiţie realizată de statul kazah în Europa. Sunt aproximativ 35 de întreprinderi mixte kazaho-româ­ne care activează în diverse domenii, de la petrol şi gaze la construcţii şi transporturi, circa 13 companii din Kazahstan fiind prezente pe piaţa românească. În acelaşi timp, în jur de 20.000 de români se află în Kazahstan. Toate aceste cifre indică o zonă de interes strategică, de unde şi nevoia unui asemenea Consiliu de Afaceri.

    Sunt onorat să fiu preşedintele acestui Consiliu de Afaceri, cu atât mai mult cu cât este al doilea Consiliu de Afaceri organizat în România, după Consiliul Româno-American. În calitate de preşedinte al acestui for, misiunea mea este să reuşesc să unesc cele două mari platforme care sunt România şi Kazahstan, pentru că ambele sunt poziţionate strategic. România are potenţialul de a deveni poarta de Est a Europei pentru Asia, în timp ce Kazahstanul reprezintă placa turnantă a Asiei Centrale. Evident, potenţialul economic care reiese din această asociere este unul formidabil şi doresc să contribui la realizarea acestui potenţial.

    Reporter: Care sunt relaţiile dumneavoastră cu Kazahstanul?

    Gruia Stoica: Relaţiile mele cu reprezentanţii Republicii Kazahstan sunt deosebite şi doresc să mulţumesc, şi cu acest prilej, Excelenţei Sale Talgat Kaliyev, ambasadorul Republicii Kazahstan în România, pentru încrederea acordată. Bineînţeles că nu trebuie uitată nici colaborarea foarte bună pe care o avem cu membrii conducerii "Rompetrol", care aparţine "KazMunaiGAz" din Kazahstan, noi fiind principalul lor colaborator pe calea ferată.

    Reporter: Ce proiecte intenţionaţi să dezvoltaţi în Kazahstan?

    Gruia Stoica: Vom continua să dezvoltăm servicii de transport şi logistică pentru a putea să ne realizăm viziunea de a uni Oceanul Atlantic, ieşind prin Marea Nordului, de Oceanul Pacific, pe care să-l accesăm prin Marea Chinei de Est, iar poziţia strategică a Kazahstanului face din acest stat un partener ideal pentru noi.

    De asemenea, trebuie să vă informez că "Grampet Group", prin societatea "Bulgarian Railway Company", a semnat un acord de predare-primire a trenurilor la graniţa cu Turcia, permiţându-ne, astfel, să ne legăm de coridorul Turcia-Iran-Pakistan, facilitând accesul inclusiv la Oceanul Indian.

    Mai mult, cred că este întru totul fezabil un "Nou Drum al Mătăsii", iar în aceste condiţii sunt convins că "Grampet Group" este partenerul potrivit pentru toţi cei care caută soluţii complete, sigure şi profesioniste de transport în această parte a lumii. De altfel, am avut în acest sens şi întâlniri cu directori din cadrul Ministerului Tranporturilor din Kazahstan, pentru a discuta în amănunt aceste strategii.

    Reporter: În ce alte ţări mai aveţi afaceri?

    Gruia Stoica: Grupul "Grampet" îşi desfăşoară activitatea în alte opt ţări, în afară de România, şi anume Germania, Austria, Ungaria, Serbia, Muntenegru, Bulgaria, Republica Moldova şi Ucraina.

    Reporter: În ultima vreme aţi avut negocieri cu companiile de la Craiova care activează în domeniu pentru preluarea unor locomotive. În ce stadiu se află acest proces?

    Gruia Stoica: La Craiova am finalizat procesul de achiziţionare a SC "Reloc" SA, cea mai importantă fabrică de locomotive din Sud-Estul Europei, şi sperăm ca în scurt timp să construim în România primele locomotive după anii "90.

    Reporter: Vă rugăm să ne vorbiţi puţin despre celelalte afaceri pe care le aveţi, care nu vizează transportul feroviar de marfă?

    Gruia Stoica: Vreau să menţionez în mod special fabricile noastre de la Paşcani şi de la Simeria, în care investim constant. La "Remar" Paşcani, am modernizat un produs de care suntem foarte mândri, un automotor diesel, care, în prezent, operează în Republica Moldova. Succesul pe care l-am avut cu acest produs în Moldova a generat comentarii pozitive din partea specialiştilor şi din partea mass-media din Rusia, din Kazahstan, din Ucraina şi din ţările baltice. Urmând firul logic, următorul pas este să dezvoltăm acest produs în spaţiul CSI, pe scară largă.

    De asemenea, trebuie să fac o menţiune specială pentru "Rolling Stock Company", o societate de închiriere a materialului rulant pentru transportul de marfă. Avem un număr mare de societăţi care asigură logistică şi mentenanţă pentru transportul feroviar. Vreau să vă aduc la cunoştinţă că am construit una dintre cele mai moderne spălătorii de vagoane din România, o spălătorie ecologică, a cărei valoare de investiţii s-a situat în jurul sumei de 2,5 milioane de euro.

    În plus, pentru susţinerea costurilor de operare a locomotivelor noastre, am investit într-o fabrică ce produce bio-diesel.

    Reporter: Ce proiecte mai intenţionaţi să demaraţi şi ce buget aveţi alocat în acest sens?

    Gruia Stoica: Ne concentrăm pe crearea de stabilitate în cadrul societăţilor din sectorul feroviar. În acelaşi timp, suntem atenţi la toate oportunităţile care apar. Astfel, în spaţiul CSI pot fi dezvoltate 900 de produse ca cel de la "Remar" Paşcani, iar dacă 50% din ele ar fi modernizate de noi, acest lucru ar însemna că în România ar intra 1,5 miliarde euro şi ar putea fi create 1.000 de locuri de muncă. Prin acest succes, poate că noi, românii, vom fi trataţi ca investitori strategici în propria ţară.

    Reporter: La cât se ridică cifra de afaceri a Grupului "Grampet"?

    Gruia Stoica: Deşi evoluţia în lei a cifrei de afaceri înregistrate de "Grampet Group" a fost pozitivă, în 2011 aceasta s-a menţinut la aproximativ 325 milioane euro, ca urmare a devalorizării leului. Veniturile realizate în prima jumătate a anului în curs sunt cu aproximativ 10% mai mari faţă de cele din perioada similară a lui 2011 şi probabil că vom termina 2012 cu o creştere de 10% faţă de anul trecut.

    Reporter: Concret, la cât estimaţi că se va ridica profitul în 2012?

    Gruia Stoica: Luna februarie a fost deosebit de grea, din cauza intemperiilor, şi a avut influenţe asupra profitului din întregul an, motiv pentru care nu aş îndrăzni să evaluez profitul pentru 2012, pentru că nu ştiu ce va mai apărea până la finalul anului.

    Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi în România?

    Gruia Stoica: Cota de piaţă combinată a societăţilor care au ca obiect de activitate transportul feroviar de marfă este de 37%.

    Reporter: Câţi salariaţi are "Grampet"?

    Gruia Stoica: "Grampet Group" are aproximativ 8.500 de angajaţi, în ţară şi în străinătate.

    Reporter: Câte vagoane şi câte locomotive aveţi în acest moment?

    Gruia Stoica: Grupul "Grampet" administrează 16.773 de vagoane şi 426 de locomotive.

    Reporter: Din câte companii este alcătuit Grupul "Grampet"?

    Gruia Stoica: "Grampet Group" este acţionar majoritar, direct şi indirect, în ţară şi în străinătate, la aproximativ 30 de companii, cu diverse obiecte de acvitate, precum serviciile de transport feroviar şi logistică, construcţiile şi reparaţiile de material rulant, activităţi conexe domeniului feroviar, dezvoltarea de soluţii IT, turismul, exploatarea minieră de suprafaţă, producţia de bio- combustibil şi altele.

    Reporter: Grup Feroviar Român (GFR) este principala companiei a "Grampet"...

    Gruia Stoica: Grup Feroviar Român este proiectul briliant al "Grampet Group". În afară de GFR, mai există alţi doi operatori feroviari deja atestaţi, unul în Bulgaria, altul în Ungaria, iar cel din Austria aşteaptă eliberarea licenţei. Avem cinci case de expediţii care activează în Germania, Serbia, Muntenegru, Ucraina şi Moldova. De asemenea, avem cinci fabrici de construcţii, reparaţii şi modernizări de material rulant, dintre care două în afara României.

    Mai avem un număr semnificativ de companii care oferă servicii logistice, precum şi o societate care oferă spre închiriere material rulant. "Grampet Group" deţine o serie de active în domeniul turismului şi o exploatare minieră de suprafaţă.

    Reporter: Intenţionaţi să participaţi la licitaţia CFR Marfă? Ce părere aveţi că acest proces a fost din nou amânat?

    Gruia Stoica: Urmăresc evoluţia procesului de privatizare al CFR Marfă, însă prefer să nu fac comentarii pe acest subiect până când nu se va şti ceva oficial referitor la această privatizare.

    Reporter: Cum v-a afectat recesiunea şi ce strategie aţi abordat pentru depăşirea crizei?

    Gruia Stoica: Sigur că efectele crizei economice şi financiare s-au resimţit şi la noi. Resimţim atât efectele directe, precum şi pe cele indirecte, cum ar fi scumpirea creditelor. Spre exemplu, am împrumutat bani pentru capitalul social de la "Rolling Stock Company" atunci când valoarea francului era 2,2 lei şi acum plătim 3,8 lei - este criminal. Cu toate acestea, majoritatea afacerilor întreprinse de societăţi din cadrul "Grampet Group" au rezultate pozitive.

    Reporter: Cum vedeţi piaţa pe care activaţi şi cum credeţi că va evolua aceasta?

    Gruia Stoica: Sectorul de transport feroviar este de o importanţă strategică deosebită, atât în România, cât şi în Europa. Comunitatea Europeană este tot mai preocupată de dezvoltarea acestui sector, întrucât reprezintă o alternativă ecologică, sigură şi rapidă la transportul clasic - cel rutier. Dovadă în acest sens este "Strategia Marco Polo", în care dezvoltarea transportului feroviar şi cel al transportului intermodal sunt piloni de bază. Este clar că aceasta este direcţia în care se vor îndrepta lucurile, în condiţiile în care mărfurile au nevoie să circule tot mai repede şi mai departe, iar limitele transportului rutier sunt tot mai vizibile. Aceasta este calea strategică de dezvoltare şi sunt bucuros că noi ne aflăm în avangarda românească. Dorinţa mea este ca şi statul român să reuşească să articuleze o strategie în acest sens, aşa cum au articulat marii decidenţi europeni, pentru că trebuie să ţinem pasul cu restul lumii civilizate, iar, mai mult decât atât, datorită poziţiei noastre geo-strategice, trebuie să profităm de avantajele pe care le avem. Cert este că secolulul XXI va aparţine căii ferate, care va cunoaşte extinderi tot mai mari, iar materialul rulant va cunoaşte dezvoltări tot mai spectaculoase.

    Reporter: Mulţumesc!

    "Veniturile realizate în prima jumătate a anului în curs sunt cu aproximativ 10% mai mari faţă de cele din perioada similară a lui 2011 şi probabil că vom termina 2012 cu o creştere de 10% faţă de anul trecut".

    "Avem 240 de elevi pe care îi pregătim, începând din clasa a IX-a şi până după masterat, pentru funcţia de project manager. Am mai preluat 54 de copii din orfelinate, să-i integrăm în societate şi să deschidem o şcoală de ucenici".

    "În spaţiul CSI pot fi dezvoltate 900 de produse ca automotorul diesel de la < Remar > Paşcani pe care l-am modernizat, iar dacă 50% din ele ar fi modernizate de noi, acest lucru ar însemna că în România ar intra 1,5 miliarde euro şi ar putea fi create 1.000 de locuri de muncă".

    "Grup Feroviar Român este proiectul briliant al "Grampet Group". În afară de GFR, mai există alţi doi operatori feroviari deja atestaţi, unul în Bulgaria, altul în Ungaria, iar cel din Austria aşteaptă eliberarea licenţei".

    "CFR Marfă" se pregăteşte de privatizare

    Compania de stat "CFR Marfă" se află într-un proces de pregătire pentru a fi privatizată, termenul prevăzut pentru vânzarea societăţii fiind amânat, în prezent, din lipsa avizului Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).

    Potrivit lui Horaţiu Buzatu, secretarul general adjunct al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), vor fi derulate procedurile care pot fi realizate în absenţa avizului CSAT, precum planificarea juridică a terenurilor şi obţinerea acordurilor de mediu.

    "Nu este normal ca statul să se ascundă după proceduri. Angajamentele asumate cu partenerii internaţionali, şi mă refer, în primul rând, la FMI, trebuie duse la bun sfârşit", consideră secretarul de stat.

    Guvernul urmează să relaxeze semnificativ condiţiile impuse investitorilor care doresc să participe la privatizarea "CFR Marfă", condiţii cu privire la cuantumul garanţiei şi al taxei de participare la licitaţie.

    Măsurile au fost introduse într-un nou proiect al strategiei de vânzare a companiei, din data de 24 septembrie, care diferă substanţial de forma lansată în dezbatere publică pe pagina de internet a MTI în 11 septembrie, în ceea ce priveşte cele două condiţii precizat mai sus.

    Executivul intenţionează să vândă prin licitaţie cu strigare întreg pachetul de acţiuni al "CFR Marfă", precum şi pachetul care va fi deţinut de stat în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companei către CFR SA.

    Investitori din Polonia şi Cehia şi-au manifestat interesul pentru preluarea "CFR Marfă", procesul de privatizare fiind posibil să atragă şi interesul unor oameni de afaceri locali, a declarat, recent, directorul general al companiei Constantin Zaharia.

    Prima iniţiativă în vederea privatizării CFR Marfă a fost luată în anul 2004, ulterior fiind abordat acest subiect în mai multe ocazii.

    Privatizarea "CFR Marfă" a fost convenită cu Fondul Monetar Internaţional şi continuă sa reprezinte o prioritate pentru autorităţile noastre.

    Compania deţine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane, din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent, şi peste 900 de locomotive.

    Şi alte ţări, cum ar fi Bulgaria şi Grecia, intenţionează să-şi vândă societăţile de transport de marfă pe cale feroviară.

    În ceea ce priveşte privatizarea acestor companii, Gruia Stoica a afirmat, recent, că Grupul "Grampet" este interesat de orice oportunitate care se iveşte în această zonă, unde intenţionează să fie lider.

    Domnia sa a precizat: "În Bulgaria deja au retras caietele de sarcini şi vor să creeze alte condiţii de participare, pentru că nu a fost nimeni interesat să cumpere, iar în Grecia interesul nostru este să ajungem în portul Pireu".

    Companii ale Grupului "Grampet"

    - Grup Feroviar Român

    - Bulgarian Railway Company

    - Train Hungary

    - Grampet Cargo Austria

    - Eurorail Serbia si Muntenegru

    - Eurorail Ucraina

    - Eurorail Company Moldova

    - Eurorail Logistics Germania

    - Remar Paşcani

    - Reva Simeria

    - Grampet Debrecen Vagonyar (Ungaria)

    - Rolling Stock Company

    - Transbordare Vagoane Marfă

    - Trans Expedition Feroviar

    - Institutul de Tehnică de Calcul

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Avocat Ianul Alexandra
    Apanova
    BTPay
    Electromagnetica
    DIGI
    arsc.ro
    roovi.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    02 Dec. 2022
    Euro (EUR)Euro4.9297
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6851
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0142
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7419
    Gram de aur (XAU)Gram de aur271.1673

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Bursele din regiune
    Cotaţii fonduri mutuale
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro