Privatizarea CFR Marfă: Vânzare integrală prin licitaţie cu strigare

ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 13 septembrie 2012

Privatizarea CFR Marfă: Vânzare integrală prin licitaţie cu strigare

Ministerul Transporturilor a publicat şi lansat în dezbatere publică proiectul de act normativ privind privatizarea CFR Marfă. Compania va fi vândută integral unui investitor strategic, prin licitaţie cu strigare.

După modelul Oltchim, datoriile companiei vor fi convertite în acţiuni, iar Comisia Europeană va fi notificată, în acest sens, pentru a-şi da avizul.

Tot după modelul Oltchim, Minis-terul Transporturilor şi Infrastructurii poate suspenda, modifica sau revoca oferta de vânzare şi/sau poate schimba metoda de privatizare, ca urmare a modificărilor de orice natură, intervenite în termenii ofertei iniţiale de vânzare, intervenţiei unor condiţii care ar putea influenţa negativ rezultatele procesului de privatizare şi/sau neparticipării potenţialilor investitori la procesul de privatizare sau a nefinalizării tranzacţiei.

Proiectul de act normativ arată: "Strategia de privatizare pe care o promovăm are la bază vânzarea întregului pachet de acţiuni deţinut de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii la CFR Marfă, reprezentând 100% din capitalul social al companiei precum şi a acţiunilor care vor rezulta în urma conversiei datoriei Societăţii faţă de bugetul de stat şi a unei părţi din datoria către CFR SA. Selecţia investitorului se va realiza prin metoda licitaţiei, transparentă şi necondiţionată".

Privatizarea CFR Marfă în acest an continuă să reprezinte o prioritate pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii". Conform Memorandumului Tehnic de Înţelegere din iunie 2012, care defineşte variabilele incluse în criteriile de performanţă cantitative şi în ţintele indicative specificate în Scrisoarea de Intenţie semnată la Bucureşti în luna iunie 2012 se intenţiona "Precalificarea ofertanţilor pentru pachetul majoritar la CFR MARFĂ până la mijlocul lunii septembrie şi finalizarea privatizării până la finele lunii octombrie 2012". Evident acest termen nu a putut fi respectat, iar Ministerul Trasportului încearcă să realizeze vânzarea CFR Marfă în cel mai scurt timp posibil.

CFR Marfă deţine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoa-ne (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) şi peste 900 locomotive. Potrivit proiectului de act normativ, o astfel de bază de active plasează compania într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alţi operatori detinuţi de stat în regiunea central sud-estică europeană. Din punct de vedere al volumului de marfă pe care îl transportă, poziţia CFR Marfă pe piaţa de transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalţi operatori privaţi care au apărut după anul 2001.

Performanţa CFR Marfă s-a îmbunătăţit în 2011 comparativ cu 2009 şi 2010, dar se află încă sub nivelul anilor precedenţi. Cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 3,8% în 2010, dar a crescut cu 8,9% în 2011, în timp ce cheltuielile operaţionale s-au redus cu 22,8% în 2010, respectiv cu 14,4% în 2011.

Potrivit sursei citate, marja EBITDA (câştiguri înainte de dobânzi, impozite, depreciere şi amortizare), negativ în 2009 şi 2010, a redevenit pozitivă în 2011.

Cu toate acestea, CFR Marfă înregistra, la data de 31.12.2011, datorii totale de 1.891 milioane RON, din care datorii curente de 1.519 milioane RON. Dintre acestea, 1.331 milioane RON reprezintă datorii către entităţi publice, în principal către bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale (678 milioane RON) şi CFR SA (583 milioane RON).

La data de 30.06.2012, datoria la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale a crescut la 755 milioane RON, iar cea înregistrată la CFR SA a crescut la 615 milioane RON (totalizand 1.370 milioane RON).

În plus, capitalurile proprii ale societăţii înregistreaza o valoare negativă (-472 milioane RON la 31.12.2011), reclamând intervenţia acţionarului său, statul român prin intermediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru recapitalizarea societăţii.

Împrumutul sindicalizat exprimat în euro (cea mai mare facilitate de împrumut atrasă de CFR Marfă) adaugă o expunere semnificativă de risc valutar în condiţiile actuale de piaţă.

Consorţiul format din Deloitte Consultanţă SRL, Muşat & Asociaţii Sparl şi Systra SA acordă consultanţa pentru pregătirea şi derularea procesului de privatizare a CFR Marfă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “Energia 2022”
Apanova
BTPay
Electromagnetica
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

04 Oct. 2022
Euro (EUR)Euro4.9471
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.0130
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0700
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6906
Gram de aur (XAU)Gram de aur275.3715

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

ccib.ro
solarenergy-expo.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro