PROIECTE DE INVESTIŢII DE 48 MILIARDE DE EURO:Rus: "Master Planul de Transport va ajunge la CE până în 15 martie"

ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 11 februarie 2015

Rus: "Master Planul de Transport va ajunge la CE până în 15 martie"

Ministrul a reuşit să obţină suportul Comisiilor de Transporturi din Camera Deputaţilor şi Senat

Master Planul General de Transport va fi aprobat săptămâna viitoare în Guvern, a anunţat, ieri, într-o conferinţă, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care estimează că până pe 15 martie documentul va fi prezentat în faţa Comisiei Europene (CE).

Strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din ţara noastră cuprinde proiecte în valoare totală de 48 miliarde de euro.

Ministrul a precizat: "Am prezentat astăzi (n.r. ieri) în faţa celor două comisii pentru transporturi din Camera Deputaţilor şi Senat acest document strategic în forma semifinală, cu anumite propuneri preluate din dezbaterea publică derulată anul trecut. La această variantă, parlamentarii au avut unele observaţii, corecturi pertinente, care pot fi făcute fără să modifice fundamental documentul".

Întrebat dacă mai este sau nu nevoie de un acord politic al tuturor partidelor, care să garanteze implementarea Master Planului pe termen lung, Ioan Rus a răspuns: "Există un acord politic, să spunem, în cele două comisii de specialitate din Parlament, din care fac parte membri ai tuturor partidelor politice. Nu este nevoie de acord politic. Dar dacă va exista şi un acord politic, cu atât mai bine. Directiva europeană ar spune că acest Master Plan trebuie aprobat de autorităţile române. Autorităţile române sunt Guvernul. Ca să avem o dimensiune clară a susţinerii am făcut aceste discuţii şi în cele două comisii, pentru a avea şi susţinerea Parlamentului. Nu este gratuită discuţia, pentru că ne-a fost de mare folos. Am prezentat acest Master Plan şi domnului preşedinte Iohannis".

Ioan Rus a explicat că anexa cu graficul de implementare a proiectelor va fi discutată în Guvern şi la Comisia Europeană. Domnia sa susţine că după ce va fi obţinut acordul Comisiei Europene, ministerul va începe să lucreze pe acordul fin.

La rândul său, preşedintele Comisiei pentru transporturi şi energie din Senat, Mihai Fifor, a afirmat că membrii celor două comisii parlamentare de specialitate susţin în unanimitate Master Planul de Transport. Discuţiile pe marginea acestui document vor continua în Comisiile parlamentare, a subliniat domnia sa.

Preşedintele Comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor, Mihai Lupu, a apreciat că este foarte important pentru România să existe un Master Plan de Transport, un document care dă o perspectivă de dezvoltare până în 2030. Domnia sa a spus: "Am convenit cu toţii că pentru ţara noastră este foarte important să existe un element de bază. Susţinem acest demers, suntem conştienţi cu toţii că este perfectibil, dar cel mai important lucru este să pornim de undeva în aşa fel încât să putem accesa şi fonduri europene şi, pentru mine, este foarte important nu cine este la Putere, cine va veni, ci să existe o continuitate în implementare".

Şeful Comisiei Transporturi din Camera Deputaţilor a ţinut să precizeze că se impune ca toţi factorii de decizie să-şi armonizeze poziţiile pentru a elabora un document viabil şi aplicabil pentru un orizont de timp de minim 30 de ani.

Membrii comisiei au fost de acord că este nevoie să fie asumat un astfel de document, cu menţiunea că el trebuie să înglobeze toate proiectele de infrastructură esenţiale pentru reducerea decalajelor de dezvoltare şi îmbunătăţirea condiţiilor de trafic din România, cu accent pe promovarea echilibrată a tuturor modurilor de transport, în special a celui intermodal.

645 km în plus de autostrăzi după preluarea propunerilor colectate din dezbaterea publică

După dezbaterea publică de la finele anului trecut, au fost propuşi 1.301 km autostradă (cu un plus de 645 de km faţă de versiunea iniţială a Master Planului), 1.878 km de Drum Expres, 3.147 km de Drum Trans Regio şi Euro Trans şi 67 de Variante de Ocolire (de sine stătătoare sau parte din proiectele de autostradă sau drufmuri expres), la care se adaugă Centura Bucureştiului la profil de autostradă.

Investiţia în sectorul rutier se ridică la 26,480 miliarde de euro, din care peste jumătate reprezintă valoarea autostrăzilor.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, după dezbaterea publică a fost propusă construcţia unor sectoare de autostradă, care în forma iniţială a Master Planului General de Transport, figurau ca drumuri expres. Proiectele introduse în lista autostrăzilor sunt: Sibiu-Piteşti, Bacău - Paşcani, Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni şi Tg. Mureş - Tg. Neamţ.

Au fost propuse mai multe sectoare de Drumuri Expres care, iniţial, făceau parte din reţeaua Drumurilor Trans Regio (Dej - Beclean - Bistriţa, Nod Livada - Satu Mare -Petea, Alexandria - Caracal - Craiova).

Mai multe investiţii în electrificarea căii ferate

Tot în urma dezbaterilor publice, au fost propuse investiţii pentru reabilitarea coridoarelor feroviare (3.219 km), dar şi investiţii pentru reabilitarea unor căi ferate cu potenţial economic (1.131 km - Linia Industriei Auto, Linia Cerealelor, Linia Cărbunelui).

De asemenea, varianta finală a Master Planului cuprinde proiecte de electrificare pentru toate sectoarele de cale ferată care aparţin reţelei TEN-T Core (în total 425 km). Mediul de afaceri a dorit şi implementarea unor sectoare de cale ferată cu viteză sporită care să conecteze principalele centre urbane din România (peste 1000 de km).

În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se recomandă achiziţionarea a 90 de bucăţi de material rulant (locomotive, rame electrice şi rame diesel).

Investiţiile totale pentru sectorul feroviar se ridică la aproape 19 miliarde de euro, conform sursei citate.

12 porturi modernizate

Pentru sectorul naval, a fost propusă realizarea a 752 de km de căi navigabile şi modernizarea infrastructurii portuare pentru 12 porturi. Investiţiile totale în sectorul naval depăşesc 2 miliarde de euro.

De asemenea, au fost revizuite ariile de captare pentru toate aeroporturile, recomandându-se investiţii în infrastructura aeroportuară pentru 14 aeroporturi în valoare de 588 milioane de euro.

În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se propun investiţii pentru 12 terminale multimodale poziţionate strategic pe teritoriul ţării în strânsă legătură cu reţeaua de transport, dar şi cu polii economici de creştere.

Suma revizuită pentru sectorul multimodal este de 142 de milioane de euro.

Companiile mari din subordinea Ministerului Transporturilor, cu excepţia TAROM, finalizează anul 2014 pe profit operaţional, pentru prima dată în ultimii 25 de ani, a afirmat, ieri, ministrul Ioan Rus.

Domnia sa a explicat: "Sigur că există arierate, dar ne-am încadrat şi în ţinta de reducere a arieratelor, stabilită cu FMI, motiv pentru care Ministerul Transporturilor nu se regăseşte printre problemele într-un eventual acord cu FMI. Pe Ordonanţa de Urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice şi pe reducerea arieratelor şi pe procedurile legate de reluarea procesului de privatizare la CFR Marfă, suntem în termeni acceptaţi atât de FMI, cât şi de CE".

FMI critică modul în care sunt folosiţi banii pentru infrastructură, dar ministrul Rus susţine că Master Planul General de Transport va oferi soluţiile necesare pentru ca România să devină mai competitivă în domeniu: "Suntem într-un program investiţional foarte mare în acest moment, iar în infrastructura rutieră este ceea ce vedeţi: insolvenţe, falimente, corupţie etc. Fără îndoială, aceste lucruri presupun şi că am cheltuit ineficient bănuţii pe care i-am avut. Vom reevalua foarte solid şi CNADNR, o companie care ar trebui să fie un jucător mare în piaţa construcţiilor şi este mai degrabă un intermediar între bugetul statului şi diverse companii care lucrează în sistemul de drumuri naţionale, expres şi autostrăzi în România. Deci, toate aceste lucruri le facem în acest moment".

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. lu' asta nu i-o fi rusine de cate masteri plani a prezentat in perioada de cand e ministru? vorba lu' Digi ..Romania, campioana la promisiuni-viteza.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

BTPay
Cotaţii Emitenţi BVBCotaţii fonduri mutuale
Super protecție cyber pentru echipamente de business
BITCOIN ROMANIA

Curs valutar BNR

24 Feb. 2021
Euro (EUR)Euro4.8743
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0100
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4221
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6714
Gram de aur (XAU)Gram de aur233.0869

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Learning and Development Conference 2021
www.hipo.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro