RAPORT CSM: Noile dispoziţii în materie penală nu au avut întotdeauna un impact social benefic

Miscellanea / 20 septembrie 2015

Noile dispoziţii în materie penală nu au avut întotdeauna un impact social benefic

Noile dispoziţii din Codul penal şi Codul de procedură penală nu au avut întotdeauna un impact social benefic, potrivit concluziilor unui raport întocmit de un grup de lucru din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), transmite Agerpres.

"Nu întotdeauna noile dispoziţii din Codul penal sau din Codul de procedură penală au avut un impact social benefic sau, cel puţin, acest impact e pus sub semnul întrebării. E riscant, într-adevăr, de a contura concluzii ferme în acest sens, însă sunt situaţii care ridică semne de întrebare asupra noii filosofii aduse de codurile penale", se arată în raportul care analizează impactul noilor coduri - Codul civil, Codul de procedură civilă, Codul penal şi Codul de procedură penală.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă, în opinia grupului de lucru, faptul că numărul infracţiunilor de vătămare corporală din culpă înregistrate pe rolul organelor judiciare a scăzut, însă această diminuare nu îşi găseşte corespondent în realitatea socială. Situaţia ar fi determinată de modificarea condiţiilor de incriminare, cum ar fi infracţiunile contra siguranţei circulaţiei pe drumurile publice, rămânând în afară protecţiei oferite de legea penală fapte deosebit grave prin prisma prejudiciului suferit de victime.

Un alt exemplu îl reprezintă unele variante ale infracţiunii de furt cu circumstanţe agravante legale, potrivit vechiului Cod penal. Astfel, deşi s-a considerat oportun ca în cazul furtului simplu, unora dintre variantele furtului calificat şi furtului în scop de folosinţă să poată interveni împăcarea, drept cauză care înlătură răspunderea penală, în opinia autorilor raportului ar trebui să se analizeze dacă reglementarea acestei posibilităţi nu poate constitui o încurajare a fenomenului infracţional.

În document se mai propune să se analizeze dacă se impune reincriminarea unor forme agravate ale unor infracţiuni contra patrimoniului, respectiv a celor care au produs consecinţe deosebit de grave, prejudiciile patrimoniale în astfel de situaţii fiind foarte mari.

"Cu titlu de exemplu, infracţiunea de înşelăciune, al cărei maxim de pedeapsă este mult prea scăzut (5 ani închisoare, indiferent de valoare prejudiciului, modul de operare şi alte asemenea criterii), ceea ce atrage existenţa unui termen de prescripţie foarte mic în condiţiile în care investigaţiile ce trebuie să fie efectuate pot atinge un nivel de complexitate deosebit de ridicat", se precizează în raport.

Autorii documentului mai apreciază că succesul unor proceduri reglementate de noul Cod de procedură penală, reflectat în gradul de soluţionare a cauzelor penale, este discutabil, asta deşi iniţial se aprecia că în felul acesta se vor recupera prejudiciile de către victimele infracţiunii şi că scopul procesului penal ar fi atins.

"Spre exemplu, procedura acordului de recunoaştere a vinovăţiei: numărul acordurilor de recunoaştere a vinovăţiei încheiate este cu mult mai redus în raport cu numărul trimiterilor în judecată, procedura este dominată de formalism, încheierea acordului presupunând formalităţi multiple, iar în cazul în care instanţa sesizată respinge acordul de recunoaştere a vinovăţiei şi trimite dosarul procurorului în vederea continuării urmăririi penale, procedura este reluată, cu cheltuirea astfel a unor resurse umane şi materiale inutile, iar scopul instituţiei nu pare a fi atins", se mai menţionează în raport.

Rolul comisiei care a întocmit raportul a fost de a analiza impactului noilor coduri asupra activităţii instanţelor şi parchetelor, apoi să înainteze CSM recomandări în vederea eficientizării şi îmbunătăţirii activităţii instanţelor şi parchetelor.

Analiza a fost realizată pe cinci paliere (obiective), legate între ele. Obiectivele cuprind un istoric anterior intrării în vigoare a noilor coduri, un istoric după intrarea în vigoare, o analiză a datelor statistice şi a dinamicii activităţii instanţelor şi parchetelor în raport cu perioada de trecere de la vechile coduri la noile coduri, infrastructura şi concluziile/recomandările grupului de lucru.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. pai daca a fost facut de niste retardati ai sistemului nu poate sa fie cat de cat rezonabil.Acest cod este dupa chipul si asemanarea doamnei Bica si a domnului Predoiu .Din lacunele si ambiguitatile lui profita enorm de mult fosta directie a 6 a a securitatii,adica DNA.Trebuie schimbat in intregime si sa fie exact ca cel al SUA.Nu mi se pare corect sa avem n procurori care se mananca ca niste caini turbati pe banii poporului .Toti procurorii trebuie sa fie un intreg nu cum este acum dna,dicot samd,este aberant.Nu credeam ca dupa1989 acesti domni procurori si judecatori sa aiba aceleasi privilegii ca fosta securitate .Ei nu raspund in fata nimanui.Oare de ce? Acest popor din care si eu fac parte nu poate sa se acomodeze unor reguli elementare ale democratiei si vedem circul ieftin al DNA-ului adica al fostei securitatii .Asa popor asa poiticieni,groaznic ,NU?

    1. Si eu ma întreb de ce si cine susține aceasta așa zisa DNA care face atât de mult rău imaginii României. Au ajuns la aberația sa cerceteze prim-ministrul acestei tari pentru un colosal prejudiciu mai mic ca valoare decât salariul soției sale pe o luna. In ce țara trăim?!

    data de prevederile actualei Constitutii este extrem de deficitara. A pretinde ca presedintele tarii ar trebui sa renunte la sprijinul partidului care l-a adus la putere este ceva de domeniul absurdului, ceva ce nicidata nu se poate intimpla si nu-i firesc sa se intimple. Presedintele ramine dator partidului, in special porcilor nedusi la cutit din conducerea partidului. Iohannis ii este dator lui Blaga, Videanu, cumatrei Boagiu, cumatrului Olteanu... De aici pina la folosirea Justitiei ca arama politica nu-i decit un pas pe care acesti porci il fac cu usurinta. Si de ce nu l-ar face?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

rominsolv.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Noi. 2025
Euro (EUR)Euro5.0839
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3783
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.5032
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7585
Gram de aur (XAU)Gram de aur595.9054

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb