Pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului 2019, experţii Kaspersky au detectat mai multe e-mail-uri, la nivel global, care anunţă false rambursari de impozite, se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
Această perioadă este, în multe ţări, termenul limită pentru depunerea solicitărilor şi a restituirilor diferenţelor de sume achitate pentru diferite taxe şi impozite. Profitând de acest lucru, infractorii încercau să fure informaţii valoroase sau, în unele cazuri, să instaleze programe spyware periculoase - conform raportului Kaspersky Spam şi Phishing în trimestrul al doilea din 2019.
Scrisorile de tip spam şi phishing conţin, de obicei, link-uri care conduc utilizatorii către o pagină web, aparent legitimă, creată de infractori, şi care urmăreşte să fure diverse tipuri de informaţii personale.
Valul de fraude legate de rambursarea de impozite ia forma unor scrisori care anunţă restituirea unor sume, oferta urmand sa expire in curand. De exemplu, infractorii au folosit numele unor cunoscute servicii din Marea Britanie pentru a îndemna victimele să acceseze link-ul şi să completeze imediat formularul, în timp ce, e-mail-urile trimise în numele Agenţiei Veniturilor din Canada, ofereau destinatarului doar 24 de ore pentru a răspunde, altfel rambursarea nu mai era posibilă.
Unele dintre e-mail-urile analizate de către experţii Kaspersky includeau anexe infectate, sub forma unei false copii a formularului de retur, care era de fapt un downloader periculos, ce urma să descarce mai multe programe periculoase pe dispozitivele utilizatorilor, sau un backdoor care le oferea infractorilor acces de la distanţă la dispozitivul infectat.
Maria Vergelis, Security Researcher la Kaspersky, a declarat: "Spam-ul şi phishing-ul sezonier pot fi extrem de eficiente, deoarece apariţia unei asemenea scrisori în e-mail este de multe ori dorită şi aşteptată, spre deosebire de majoritatea înţşelătoriilor de tip "ofertă unică. Mai mult, cu aceste atacuri de phishing, victima s-ar putea nici să nu-şi da seama că a fost ţinta unui atac cibernetic şi că şi-a expus datele de autentificare sau e-mail-ul până când este prea tarziu şi suferă deja consecinţele. Vestea bună este că există soluţii de securitate care nu numai că blochează lansarea programelor malware şi notifică utilizatorul despre ameninţare, dar au şi filtre anti-spam şi phishing care împiedică apariţia unor astfel de e-mail-uri în inbox".
Numărul total de atacuri de tip phishing, în acest trimestru, a crescut cu 21% faţă de cifra de acum un an, ajungând la 129.933.555.
În decursul celui de-al doilea trimestru al anului 2019, cantitatea de spam a atins valoarea maximă în luna mai (58%). Ponderea medie de spam din traficul de e-mail la nivel global a fost de 55%, ceea ce este cu 5% mai mare decât cifra medie din trimestrul al doilea din 2018.