RAPORTUL CURŢII DE CONTURI 2013: "Conducerea Fondului de Contragarantare a încasat 2,5 milioane de euro, în mod nelegal"

Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 24 februarie 2015

"Conducerea Fondului de Contragarantare a încasat 2,5 milioane de euro, în mod nelegal"

Reprezentanţii FRC: "Decizia Curţii de Conturi vizând controlul efectuat la FRC a fost contestată în întregime la instanţa judecătorească competentă"

Membrii Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului Fondului Român de Contragarantare (FRC) au primit, în perioada 2011-2013, remuneraţii de 11.117 mii lei (aproximativ 2,5 milioane de euro), fără bază legală, adică fără să fie stabilite prin Actul constitutiv sau prin hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor, reiese din raportul Curţii de Conturi pe 2013.

De asemenea, FRC a acordat, nelegal, indemnizaţii de 26 mii lei secretarului de şedinţă al Consiliului de Supraveghere şi al Directoratului SC FRC SA, în condiţiile în care această activitate era stabilită în fişa postului persoanei respective, dar şi despăgubiri de 133 mii lei (brut) unui membru al Consiliului de Supraveghere al SC FRC SA, revocat din funcţie anterior încheierii mandatului de 4 ani.

Potrivit raportului Curţii de Conturi, FRC a contestat decizia instituţiei prin invocarea faptului că nu a existat nicio dispoziţie legală aplicabilă SC FRC SA, care să reglementeze limite sau reguli de determinare a valorii remuneraţiilor

"Argumentele invocate nu sunt întemeiate, întrucât pentru remuneraţiile cuvenite membrilor Directoratului şi ai Consiliului de Supraveghere, Adunarea Generală a Acţionarilor avea obligaţia de a fixa limitele generale ale tuturor remuneraţiilor acordate (...), iar SC FRC SA avea dreptul să acorde acestor membri, remuneraţii numai în cadrul unor limite astfel stabilite", precizează Curtea de Conturi.

Reprezentanţii FRC ne-au transmis: "Decizia Curţii de Conturi vizând controlul efectuat la FRC în anul 2014 (asupra activităţii din 2011-2013) a fost contestată în întregime la instanţa judecătorească competentă. În prezent, litigiul - în care Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului a formulat cerere de intervenţie în favoarea FRC, în virtutea calităţii de acţionar - reprezentant al Statului în perioada vizată de controlul Curţii de Conturi - este în curs de soluţionare".

Reprezentanţii instituţiei nu au putut oferi alte detalii, decât cele publice, apărute în raportul Curţii de Conturi.

Instituţia de control a mai constatat că FRC nu a respectat prevederile legale privind încheierea/prelungirea Contractelor de mandat ale primilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ale membrilor Directoratului, respectiv: - încheierea Contractelor de mandat cu primii membri ai Consiliului de Supraveghere s-a făcut pe o perioadă de 4 ani, şi nu pe 2 ani, cum prevede legea; - prelungirea mandatului membrilor Directoratului prin acte adiţionale la Contractele de mandat, pentru o perioadă de 6 ani, în condiţiile în care prin Actul constitutiv s-a prevăzut că mandatul membrilor Directoratului este de 4 ani.

FRC a mai cheltuit nelegal 129 mii lei pentru "protocol", după cum reiese din raportul citat, respectiv: 56 mii lei pentru mese (în 21 de cazuri) servite la restaurant sau în regim catering, oferite membrilor Consiliului de Supraveghere, Directoratului, Comitetului de Risc şi Investiţii, Adunării Generale a Acţionarilor sau salariaţilor; 18 mii lei, pentru mese acordate reprezentanţilor bancari, reprezentanţilor fondurilor de garantare, reprezentanţilor media, membrilor şi participanţilor AECM; 54 mii lei pentru produse care nu au legătură cu obiectul de activitate al SC FRC SA.

Şi în acest caz, instituţia a răspuns că nu există reglementări juridice exprese, care să precizeze sau să restricţioneze modul în care societăţile comerciale (şi cu atât mai mult cele organizate ca instituţii financiare specializate, cum este SC FRC SA) alocă fondurile destinate cheltuielilor de protocol (bareme, număr de persoane, identitatea participanţilor şi calitatea acestora, tipul sau sortimentul de produse sau servicii).

Curtea de Conturi: "FRC nu a respectat prevederile legale privind activitatea de contragarantare"

Curtea de Conturi a mai descoperit, în controlul de la FRC, că instituţia nu a respectat prevederile legale privind desfăşurarea activităţii de contragarantare.

Raportul citat arată: "FRC SA, prin convenţii încheiate cu fondurile de garantare, a mandatat în totalitate şi a împuternicit fondurile de garantare să îndeplinescă unicul obiect de activitate, respectiv a mandatat fondurilor de garantare activitatea de contragarantare a garanţiilor acordate IMM-urilor, în condiţiile în care, această societate a fost înfiinţată, tocmai în vederea realizării acestei activităţi de contragarantare".

În perioada 2011-2013 a fost emis un număr de 18.808 contragaranţii, pentru care SC FRC SA a încasat comisioane de contragarantare în valoare de 7.941 mii lei, se arată în raport, care adaugă: "Totodată, ca urmare a neachitării creditelor acordate de diverse instituţii bancare unor persoane juridice (IMM-uri), credite pentru care SC FRC SA a contragarantat rambursarea acestora, s-a înregistrat şi executat un număr de 172 de cereri de plată pentru care s-au efectuat plăţi în sumă totală de 24.729 mii lei şi s-au înregistrat debite de aceeaşi valoare, din care SC FRC SA a recuperat numai suma de 408 mii lei, rămânând de recuperat suma de 24.320 mii lei, pentru care nu au fost luate măsuri de recuperare în condiţiile legii".

De asemenea, FRC SA a acceptat acordarea de contragaranţii în sumă de 56.462 mii lei şi de 479 mii euro, unor IMM-uri (în 210 cazuri) care nu îndeplineau condiţiile de eligibilitate, în sensul că la momentul acordării contragaranţiei se aflau în procedură de executare silită.

FRC SA a contestat măsura dispusă prin decizie, invocând faptul că toate contragaranţiile au fost acordate cu deplina respectare a prevederilor schemelor de minimis - Normelor SC FRC SA şi a convenţiilor de contragarantare.

Totodată, Curtea de Conturi a constatat că au fost majorate nejustificat cheltuielile de exploatare, cu suma de 117 mii lei, reprezentând servicii de monitorizare flux de ştiri, în condiţiile în care angajaţi ai SC FRC SA aveau atribuţii stabilite prin ROF (regulamentul de organizare şi funcţionare).

FRC SA a invocat faptul că monitorizarea presei constă în verificarea informaţiilor de acest gen, realizate prin externalizarea acestor servicii unei entităţi de specialitate - agenţie de presă şi aducerea, după caz, la cunoştinţa conducerii instituţiei, a informaţiilor care sunt urmărite prin monitorizare.

Potrivit Curţii de Conturi, argumentele invocate nu sunt întemeiate, deoarece, conform ROF-ului, Compartimentul Consultanţă şi Comunicare avea atribuţii în "monitorizarea presei şi elaborarea rapoartelor periodice privind modul de reflectare a activităţii Fondului în massmedia... întocmirea şi difuzarea comunicatelor privind activitatea fondului".

Bani pentru nunţi ale angajaţilor şi copiilor acestora

Raportul Curţii de Conturi mai arată că FRC a efectuat cheltuieli nelegale, estimate la suma de 53 mii lei, prin acordarea de ajutoare băneşti salariaţilor, în alte limite şi în alte condiţii decât cele prevăzute de lege, respectiv ajutoare băneşti acordate unui număr de 5 salariaţi (între 5 mii şi 11 mii lei), pentru căsătoria salariatului sau pentru căsătoria unui copil, în condiţiile în care, prin lege, pentru astfel de evenimente, salariaţii au dreptul la zile libere plătite.

SC FRC SA a invocat faptul că nu există nicio prevedere legală care să interzică părţilor unui Contract colectiv de muncă să reglementeze astfel de drepturi supuse analizei.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. MAKE, imi vine sa urlu, iarasi! cine mai face ordine in aceasta tara?  

    Am impresia (tot mai mult spre certitudine) ca mafia din mediul de afaceri speculeaza neputinta/prostia clasei politice; sau poate ca sunt mana-n mana ceea ce ar fi si mai grav si ar explica starea de lucruri din Romania.

    Ma mai intreb si cum/de ce ne mai inghite Uniunea Europeana. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
boromir.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

10 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9709
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7216
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3650
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0224
Gram de aur (XAU)Gram de aur406.2521

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
contragarantare.ro
Mirosul Crăciunului
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb