RWEA solicită stringent autorităţilor asigurarea unui cadru legislativ predictibil şi echitabil pentru conectarea la reţea proiectelor de producere a energiei

A.F.
Comunicate de presă / 27 februarie

RWEA solicită stringent autorităţilor asigurarea unui cadru legislativ predictibil şi echitabil pentru conectarea la reţea proiectelor de producere a energiei

Asociaţia Industriei Fotovoltaice din România (RPIA) şi Asociaţia Română pentru Energie Eoliană (RWEA), reprezentând producători, dezvoltatori şi prestatori de servicii şi echipamente din sectorul energiei regenerabile, cu o putere totală instalată de peste 5 GW, solicită stringent autorităţilor asigurarea unui cadru legislativ predictibil şi echitabil pentru conectarea la reţea proiectelor de producere a energiei, conform unui comunicat remis redacţie.

Conform unui comunicat remis redacţiei, apelul vine în contextul consultărilor publice privitoare la noul proiect de Ordin al ANRE pentru aprobarea metodologiei privind alocarea capacităţii reţelei electrice pentru racordarea locurilor de producere a energiei electrice, care, în forma actuală, va genera disfuncţionalităţi semnificative în acest sector aflat deja sub enorme presiuni.

RPIA, RWEA şi industriile conexe au înaintat către ANRE, Ministerul Energiei şi Transelectrica, începând cu 2022, propunerea de a introduce garanţii financiare pentru racordarea la reţea, considerând că această măsură va elimina blocajele existente, precum perioadele foarte lungi de avizare.

Totuşi, este fundamental ca mecanismul să fie constituit sub o formă în care să ajute investitorii şi dezvoltatorii aflaţi în competiţie cu proiectele care blochează o parte din capacitatea reţelelor, ceea ce va contribui şi la degrevarea operatorilor de transport şi distribuţie, care primesc un volum mare de cereri de conectare, nu toate având însă o finalitate. Un element important de avut în vedere de către autorităţi este să asigure piaţa că mecanismul garanţiilor financiare nu va avea ca efect sancţionarea acelor investitori şi dezvoltatori care, din motive obiective, precum lipsa răspunsului autorităţilor competente, întâmpină întârzieri independente de voinţa lor în procesul de avizare şi autorizare a proiectelor.

Pentru ca garanţiile pentru conectare la reţea să aibă efectul scontat, este necesară o perioadă de tranziţie în cazul implementării unei schimbări fundamentale. Drept urmare, este imperativ ca mecanismul să fie lăsat să acţioneze minim doi ani înainte de a fi luate alte decizii cu privire la schimbarea în procesul de racordare. Mai mult decât atât, în urma acestei perioade, este necesară realizarea unui studiu, care să analizeze efectul garanţiilor financiare şi să ateste succesul sau insuccesul lor, dar şi nevoia unor elemente complementare sau a reîntoarcerii la forma anterioară modificărilor. Introducerea prematură a unor măsuri adiţionale, precum licitaţiile pentru capacităţi, conform proiectului de ordin, pe o piaţă nepregătită şi într-o etapă avansată de tranziţie (cu multe proiecte în diverse stadii de dezvoltare şi materializare) este inoportună şi de natură să afecteze investiţiile. Un astfel de mecanism, radical diferit de reglementările în vigoare, va avea un impact considerabil asupra materializării proiectelor existente, conducând la întârzieri, şi, inclusiv, la abandonarea lor, ceea ce poate afecta ireparabil atingerea ţintelor de neutralitate climatică asumate de România.

În contextul opiniilor exprimate în spaţiul public, ocazionate de dezbaterile pe această iniţiativă de reglementare, atragem atenţia asupra necesităţii implementării unui cadru legislativ uniform, echitabil, valabil pentru proiectele de producere a energiei, indiferent de apartenenţa la mediul public sau privat. Excluderea proiectelor strategice de "interes naţional" şi "public" de la potenţialul mecanism de licitaţii de capacitate este profund anticoncurenţială, în special considerând că una dintre principalele probleme ale industriei energiei regenerabile este racordarea la reţea, barieră recunoscută ca atare în Raportul elaborat de Consiliul Concurenţei şi ANRE . Reiterăm, pe această cale, că o astfel de reglementare, care să includă şi derogarea anterior menţionată, este de natură să perturbe iremediabil concurenţa pe piaţă, cu potenţiale efecte negative inclusiv asupra preţului la consumatorii finali, şi să afecteze tranziţia către energie sustenabilă.

hidroelectrica.ro
aages.ro
fedbet.ro
aopjnr.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Apr. 2024
Euro (EUR)Euro4.9714
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6645
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1091
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8281
Gram de aur (XAU)Gram de aur359.6861

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
edevize.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
32.aicps.ro
roenergy.eu
AIESEC
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb