Scandal imobiliar cu un teren de 150 de milioane de euro din Băneasa

Alina Toma Vereha
Ziarul BURSA #Companii #Imobiliare / 19 iunie 2009

Scandal imobiliar cu un teren de 150 de milioane de euro din Băneasa

Istoria procesului

Aviaţia Utilitară Bucureşti SA a dat în judecată Ministerul Transporturilor, Aeroportul Băneasa, Primăria Capitalei şi Oficiul de Cadastru la 11 august 2000. Compania a solicitat anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de 8,9 hectare emis la 4 aprilie 2000 de Ministerul Transporturilor în beneficiul Aeroportului Băneasa. Aviaţia Utilitară a arătat că avea în patrimoniu şi folosea efectiv terenul, fără întrerupere, de la înfiinţarea în 1964 a Întreprinderii de Aviaţie Utilitară a cărei succesoare este.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a recunoscut, în 14 septembrie 2004, dreptul de proprietate al Aviaţiei Utilitare asupra terenului în suprafaţă de 8,9 hectare situat pe DN 1, în apropierea Aeroportului Băneasa (AIBB). Această hotărâre a fost însă atacată de Ministerul Transporturilor, Aeroportul Băneasa şi Oficiul de Cadastru, iar în 4 aprilie 2005 instanţa supremă a decis anularea sentinţei din septembrie 2004. Aviaţia Utilitară a făcut recurs, pe care în final, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie l-a admis în 10 octombrie 2006. Tot atunci, instanţa supremă a obligat Ministerul Transporturilor să emită pentru Aviaţia Utilitară certificatul de atestare a dreptului de proprietate pentru terenul de 8,9 hectare.

Aviaţia Utilitară Bucureşti este noul proprietar al unui teren de 90.000 mp pierdut în instanţă de Aeroportul Băneasa

Ministrul Berceanu acuză societatea de subevaluarea terenului la jumătate de milion de euro

Subevaluarea împiedică AVAS să devină acţionarul majoritar al Aviaţiei Utilitare

Un teren al Aeroportului Băneasa, de aproape 90.000 mp, care a fost câştigat în instanţă de Aviaţia Utilitară Bucureşti a fost mult subevaluat, atunci când s-a operat majorarea capitalului societăţii. Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, acuză: "Aviaţia Utilitară Bucureşti şi-a majorat recent capitalul social cu contravaloarea acestui teren. Numai că terenul a fost evaluat la circa jumătate de milion de euro, când, de fapt, valoarea lui de piaţă este de circa 150 de milioane de euro. Astfel, în loc ca AVAS să redevină acţionarul majoritar al societăţii, prin participarea la capitalul societăţii cu acest teren valoros, Autoritatea a primit numai o cotă de circa 9% din acţiuni".

Domnia sa a spus, ieri, într-o conferinţă de presă, că operaţiunea de majorare de capital ar fi trebuit făcută încă de acum doi ani, la 30 de zile după ce Aviaţia Utilitară Bucureşti a primit certificatul de proprietate.

Ori, conducerea de atunci a AVAS nu a făcut acest lucru, încălcând legislaţia în vigoare. Ministrul Transporturilor cere instituţiilor abilitate să investigheze acest caz, din care, în opinia domniei sale, statul a fost păgubit prin subevaluare, iar multe legi au fost încălcate.

Magdalena Brad, avocatul societăţii Aviaţia Utilitară Bucureşti, a declarat pentru ziarul BURSA: "Nu înţeleg demersul ministrului Berceanu în legătură cu majorarea de capital, mai ales că această instituţie nu are nicio treabă cu operaţiunea. Evaluarea terenului a fost făcută de către un expert desemnat de Registrul Comerţului, după ce instanţa ne-a recunoscut dreptul de proprietate şi după ce am obţinut şi certificatul de proprietate. Raportul de expertiză a fost public şi a avut o perioadă în care putea fi contestat. Nici AVAS şi nici Ministerul Transporturilor nu au depus vreo contestaţie".

Domnia sa susţine că expertul Registrului Comerţului a realizat evaluarea conform Hotărârii Guvernului 834/1991: "În acest caz de majorare a capitalului Aviaţiei Utilitare Bucureşti cu contravaloarea terenului a fost folosită formula fixă de evaluare impusă de Hotărârea de Guvern pe care v-am menţionat-o. Valoarea de piaţă nu are nicio legătură în acest caz. Formula de care vorbesc este valabilă pentru fostele proprietăţi ale statului român".

Potrivit datelor disponibile la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), majorarea de capital social la Aviaţia Utilitară Bucureşti (n.r. în prezent suspendată de la tranzacţionare de pe piaţa Rasdaq) a fost aprobată de Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor pe data de 13 aprilie 2009. Acţionarii au aprobat raportul de evaluare efectuată de expertul numit de judecătorul delegat de la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Municipiului Bucureşti. Astfel, capitalul social al Aviaţiei Utilitare Bucureşti s-a majorat prin aportul în natură al AVAS, cu terenul în valoare de 2.088.547,5 lei (circa 500.000 de euro). Au fost emise 835.419 de acţiuni suplimentare, care au revenit de drept AVAS. După majorare, Sorin Avramescu deţine 90,57% din acţiunile Aviaţiei Utilitare Bucureşti, iar AVAS - 9,36%. Restul acţiunilor sunt în posesia unor persoane fizice.

Radu Berceanu susţine că noua conducere a AVAS încearcă să remedieze problema evaluării terenului. Domnia sa afirmă că justiţia a fost oarbă când a luat decizia de a da dreptate Aviaţiei Utilitare Bucureşti, care şi-a disputat, cu Aeroportul Băneasa, dreptul de proprietate asupra terenului timp de şapte ani.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “România - Strategia dezvoltarii”
BTPay
csalb.ro
Electromagnetica
marmomac.com
arsc.ro

Curs valutar BNR

23 Sep. 2022
Euro (EUR)Euro4.9437
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.0679
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1569
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6284
Gram de aur (XAU)Gram de aur269.8092

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro