SCANDALUL MUTĂRII A 13% DIN PORT LA CONSILIUL LOCALDumitru Costin suspectează interese olandeze sau ruseşti în Portul Constanţa

VLAD PÎRVU
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital /

Dumitru Costin suspectează interese olandeze sau ruseşti în Portul Constanţa

"Dacă dezvoltăm Constanţa, Rotterdam are de suferit", susţine liderul sindical  

Sute de sindicalişti au protestat împotriva trecerii unui pachet de 13% din Port la Consiliul Local

Mazăre le-a spus sindicaliştilor că sunt plătiţi de oamenii de afaceri Corneliu Idu şi Gabriel Comănescu

Suspiciuni privind interese externe revin în discuţie, odată cu propunerea trecerii unui pachet de 13% din acţiuni din Portul Constanţa de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local, subiect ce a stârnit un scandal imens pe plan local şi a scos, în stradă, sute de angajaţi din port.

Dumitru Costin, preşedintele Blocului Naţional Sindical (BNS), repune pe tapet subiectul intereselor Olandei, care ar dori ca Portul Constanţa să nu se dezvolte, pentru a nu afecta portul Rotterdam. Despre acest subiect s-a mai discutat în 2012, când senatorul PSD Marius Bota declara că "Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen, pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa".

Dumitru Costin ne-a declarat, ieri: "Portul Constanţa reprezintă cu mult mai mult decât o simplă afacere, implicaţiile fiind unele înalte. Aici nu se pune problema de coincidenţe.

Ani de zile s-au băgat beţe în roate de către concurenţă. Când zic concurenţă nu mă refer la Agigea, Tulcea sau Brăila. Ne aflăm într-un sistem geopolitic foarte sensibil. Modernizarea Portului Constanţa poate deranja. Acesta ar putea reprezenta principala poartă de intrare în UE. Dacă ar fi bine pus la punct, ar diminua traficul de marfă prin canalele sudice şi vestice. Păi ce să mai caute asiaticii prin Rotterdam atunci? Dacă dezvoltăm Constanţa, Rotterdam are de suferit. Nu degeaba am pronunţat acest oraş. Ce s-a mai discutat în trecut despre influenţa olandezilor asupra Portului au fost mai mult decât vorbe. Ar fi fost chiar de râsul curcilor să le dăm managementul Portului chiar lor, principalii concurenţi. Apoi au mai făcut o mişcare deşteaptă, au venit cu strategia dezvoltării porturilor de-a lungul Dunării, în cadrul proiectului european pentru Strategia Dunării. Să ne mai amintim şi de vehemenţa cu care Olanda se opune aderării noastre la spaţiul Schengen. Este o bătălie foarte importantă. Vă daţi seama, mâine-poimâine ne trezim cu pachetul majoritar la olandezi sau ruşi".

Alte voci susţin că mişcarea de mutare a pachetului de 13% din Port în "ograda" primarului Radu Mazăre ar servi intereselor ruseşti, în condiţiile în care Gazprom Neft, divizia petrolieră a gigantului rus Gazprom, a cumpărat operaţiunile de bunkeraj (alimentarea cu combustibil a navelor) din portul Constanţa, deţinute de Unicom Holding prin firma Marine Bunker Balkan S.A.

Vara trecută, în contextul negocierilor pentru privatizarea "Oltchim", între numele investitorilor interesaţi s-a vehiculat şi cel al companiei TISE, din grupul Gazprom. Atunci, surse apropiate discuţiilor au declarat, pentru ziarul "BURSA", că într-adevăr TISE ar fi fost de acord să preia "Oltchim", însă la pachet cu logistica petrolieră din Portul Constanţa (OIL Terminal), cu Conpet, rafinăria Arpechim şi cu sursele de energie electrică şi termică pentru platforma Oltchim din Râmnicu Vâlcea şi platforma Arpechim din Piteşti.

Fondul Proprietatea: "Mutarea către o structură a acţionariatului mai echilibrată reprezintă o evoluţie pozitivă"

Fondul Proprietatea, acţionar cu 20% în Portul Constanţa, se arată de acord cu propunerea ca 13% din acţiuni să meargă la Consiliul Local.

Grzegorz Konieczny, Manager de Fond al Fondului Proprietatea, ne-a declarat: "Suntem de părere că, în orice companie, mutarea către o structură a acţionariatului mai echilibrată, în care nu există un acţionar dominant, reprezintă o evoluţie pozitivă".

Conform propunerii Guvernului şi autorităţilor locale structura acţionariatului APM ar urma să fie următoarea: 33% Consiliul Local Constanţa, 33% Ministerul Transporturilor, 20% Fondul Proprietatea şi 14% din acţiuni să fie listate pe Bursă.

"Propunerea de a lista 14% din companie este o îmbunătăţire semnificativă faţă de propunerea iniţială de a lista doar 5%", consideră Grzegorz Konieczny, adăugând: "Acest pachet mai semnificativ ar trebui să facă tranzacţia mai interesantă pentru investitori, însă, în mod ideal, pachetul oferit ar trebui să fie în jur de 25%".

Dumitru Costin consideră că FP este interesat doar de bani: "Fondul Proprietatea abia aşteaptă banii, pe ei nu îi interesează altceva. Astea cu dezvoltarea durabilă şi alte chestiuni sunt poveşti".

Întâlnirea dintre Mazăre şi sindicalişti, fără rezultat

Dumitru Costin ne-a mai spus că cei care lucrează efectiv în Portul Constanţa sunt cel mai îndreptăţiţi să vocifereze, după ce, ieri, angajaţii din port au protestat în faţa în faţa sediului Administraţiei Porturilor Maritime: "Suntem solidari cu ei. Am fost şi am încercat să vorbim cu domnul ministru Şova (n.r. Dan Şova, ministrul Transporturilor), argumentat, dar până la urmă decizia a fost una politică după cum se poate observa, trecând peste orice fel de argumente tehnice sau juridice".

Liderul sindical ne-a mai spus: "Mergem cu acţiunile până la oprirea activităţii pe perioadă nedeterminată, iar asta va avea un impact major asupra economiei. Uitaţi-vă la Portul Brăila, care a fost dat autorităţilor locale, prin 2001-2002. Ce s-a ales de el? Traficul s-a diminuat drastic, nu s-a dezvoltat. De asemenea, Portul Tulcea s-a privatizat. Acolo ce s-a mai întâmplat?"

Mazăre: "Dacă doream să am o afacere în port, ce m-ar fi împiedicat să o fac, mai ales acum, când sunt ai noştri la guvern?"

Întâlnirea de ieri dintre primarul Radu Mazăre şi sindicaliştii Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, care se opune ca statul să piardă pachetul majoritar de acţiuni la Portul Constanţa, nu a ajuns la rezultat. Cele două părţi s-au acuzat reciproc, primarul spunându-le sindicaliştilor că îi apără pe milionarii din port, iar sindicatele acuzându-l că i-a forţat pe cei care au semnat pentru transferul de acţiuni.

Întrebat de jurnalişti dacă nu poate fi suspectat că ar avea un interes personal în Portul Constanţa, Mazăre a spus că dacă ar fi dorit să facă o afacere nu l-ar fi putut împiedica nimeni, mai ales că PSD este la guvernare: "Puteţi să mă suspectaţi de orice, inclusiv că merg pe tocuri. Dacă doream să am o afacere în port, ce m-ar fi împiedicat să o fac, mai ales acum? Nu sunt prieten cu Şova, nu sunt ai noştri la guvern ? Că aşa se fac afacerile în port, când sunt ai noştri la guvern", a afirmat Mazăre, citat de Mediafax. Mazăre a susţinut că nu a avut, nu are şi nu va avea afaceri personale în Portul Constanţa.

Primarul le-a spus celor prezenţi că portul nu s-a dezvoltat cum ar fi trebuit în ultimii 24 de ani şi s-a declarat suprins de protestele sindicaliştilor. "Sunt surprins că aţi iniţiat o acţiune de protest împotriva transferului de acţiuni către Primărie pentru că, în opinia mea, în ultimii 24 de ani portul nu s-a dezvoltat cum ar fi trebuit să se dezvolte. Dacă facem o plimbare prin port şi prin Mamaia constatăm că este o diferenţă enormă de investiţii, dezvoltare, locuri de muncă nou create. Aveţi temerea că rămâneţi fără locuri de muncă, dar interesul nostru este să creştem locurile de muncă şi investiţiile în port", a afirmat Radu Mazăre. El a mai spus că administraţia locală nu a avut niciun cuvânt de spus în port după ce a primit 20 la sută din acţiuni în 2008 şi că toate hotărârile referitoare la acesta au fost luate de Ministerul Transporturilor: "Nu am avut niciun cuvânt în port de când avem 20 la sută. Deciziile au fost luate de către Ministerul Transporturilor şi deciziile nu au fost cele mai fericite. Portul trebuia să duduie ca staţiunea Mamaia, unde locurile de muncă au crescut de trei ori şi unde se văd investiţii de la Primărie, fonduri europene, dar şi private. În port a scăzut numărul de investiţii, în Mamaia a crescut. În 2000, când am devenit primar, erau 10.000-12.000 de angajaţi în Mamaia în timpul sezonului, acum sunt 30.000", a susţinut Mazăre. El a spus că nu este în regulă ce s-a întâmplat până acum în port pentru că anumiţi investitori au fost avantajaţi atât printr-un nivel redus al chiriilor, stabilit prin Ordonanţă de Urgenţă, cât şi prin contracte de concesiune pe 50 de ani, în condiţiile în care în prezent cei care vor să investească pot încheia contracte doar pe o perioadă de zece ani, cu posibilitatea de prelungire pentru încă zece ani.

Lider sindical: "Portul este obiectiv strategic naţional"

Liderul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, Mircea Burlacu, a spus că discursul lui Radu Mazăre a fost unul "frumos, dar politic" şi că portul şi staţiunea Mamaia nu au nimic în comun. "Amestecăm Mamaia cu portul, sunt chestiuni opuse, nu au nimic în comun. Exploatarea portuară e una complexă, pe care puţini o înţeleg", a spus Burlacu. El a precizat că rolul unei administraţii portuare este de a crea facilităţi operatorilor privaţi. "Ce poate face o administraţie portuară pentru operatori este să le creeze facilităţi şi le pot scădea tarifele de operare a navelor. Portul Constanţa este unul dintre cele mai scumpe porturi (...) Nu vom ceda, comunitatea portuară doreşte ca statul să rămână acţionar majoritar cu 50 la sută plus unu din acţiuni, restul faceţi ce vreţi cu ele. Portul este obiectiv strategic naţional", a încheiat Burlacu.

Radu Mazăre a spus apoi că trecerea portului la comunitatea locală a fost una dintre promisiunile USL în campania din 2012 şi că intenţionează să o respecte. "Nu am spus că activitatea turistică este la fel cu cea portuară. Când am preluat eu Mamaia era prăfuită, acum a ajuns un exemplu în România şi Europa. Investiţiile private în Mamaia sunt de zece ori mai mari decât în port", a spus primarul Constanţei.

Discuţiile au degenerat în momentul în care Radu Mazăre le-a prezentat protestatarilor mai multe dosare în care se aflau 45.000 de semnături de la constănţeni care sunt de acord cu transferul către CL a altor 13 la sută din acţiunile portului. "Dumneavoastră aţi fost 300 astăzi la protest, aici sunt 45.000 de semnături şi încă 15.000 sunt pe drum să le aducă, sunt deja semnate", a afirmat Mazăre, arătând spre dosarele din faţa sa. Liderul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare l-a acuzat pe Mazăre că i-a forţat pe oameni să semneze: "Cum au fost semnate? Forţând oamenii să le semneze prin oferirea de pachete. Vă rog, nu cum argumente din astea că au semnat oamenii cu asociaţiile de bloc, umblând din scară în scară". "Văd că mă certaţi. Eu nu v-am întrerupt", a intervenit Mazăre, care a propus să fie organizat referendum local pe această temă, după ce liderul de sindicat propusese referendum naţional.

Presa locală a relatat că Primăria a împărţit pachete cu alimente cetăţenilor, acestora fiindu-le solicitate semnături că agreează mutarea pachetului de acţiuni ale Portului de la Transporturi la Consiliul Local.

Radu Mazăre a spus că nu vede nicio problemă în faptul că municipalitatea a început o campanie de semnături pentru a afla dacă locuitorii din Constanţa sunt sau nu de acord cu trecerea acţiunilor la Consiliul Local deoarece şi ei trebuie să beneficieze de pe urma portului.

Astfel, constănţenii sunt întrebaţi dacă doresc ca municipalitatea să mai primească un pachet de acţiuni la Portul Constanţa şi dacă sunt de acord ca banii care ar urma să revină oraşului să fie folosiţi pentru mărirea subvenţiei la încălzire. Campania se desfăşoară în mai multe zone din oraş, fiind vizate şi cartierele în care persoanele nevoiaşe şi bătrânii cu pensii mici primesc pachete de la Primărie, dar şi prin asociaţiile de locatari şi proprietari.

Primarul i-a mai acuzat pe sindicalişti că apără punctul de vedere al oamenilor de afaceri care se opun acestei tranzacţii. "Cred că obiectivul dumneavoastră este să-i apăraţi pe cei care vă plătesc", a spus primarul.

"Sunteţi plătiţi de Idu (Corneliu Idu, unul dintre cei mai importanţi operatori şi transportatori portuari din port n.a.) şi Comănescu (Gabriel Comănescu, preşedintele Grup Servicii Petroliere)", le-a spus Mazăre sindicaliştilor.

Mazăre a mai susţinut că nu toţi operatorii din port se opun trecerii a 13 la sută din acţiuni la municipalitate şi că cei care nu au "conexiuni la nivelul cel mai înalt în România" nu au nimic împotrivă.

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare a spus, după întâlnirea cu Mazăre, că, în condiţiile în care nu s-a ajuns la niciun rezultat, sindicaliştii vor continua protestele, marţi şi miercuri şi le vor relua săptămâna viitoare.

Burlacu a mai spus că va fi organizat un miting de amploare în faţa Primăriei Constanţa, la care ar putea participa aproximativ 5.000 de persoane, şi că se poate ajunge chiar şi la oprirea lucrului în port, dacă Guvernul nu va reveni asupra deciziei ca Ministerul Transporturilor să piardă pachetul majoritar de acţiuni.

În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţie Porturilor Maritime Constanţa, cu 60 la sută din acţiuni, Fondul Proprietatea deţine 20 de procente şi tot 20 de procente are şi Consiliul Local Municipal.

Dan Şova nu a ţinut cont de avizele directorilor din Ministerul Transporturilor

Cedarea a 13% din acţiunile Portului Constanţa către autorităţile locale din Constanţa nu ar fi legală, potrivit a trei note, semnate de trei directori ai direcţiilor navale, de management şi juridice din Ministerul Transporturilor, care ar fi fost ignorate de Ministrul Dan Şova.

Directorul Direcţiei Navale a MT, Viorel Olea, specifică în nota adresată: "În conformitate cu prevederile legale, diminuarea puterii de decizie asupra modului de administrare a bunurilor proprietate publică a statului se poate face numai dacă interesul naţional o impune. Considerăm că exercitarea dreptului de vot în calitate de acţionar majoritar este singura modalitate reală prin care statul poate influenţa deciziile adoptate în cadrul companiei". Totodată, în raport se mai spune şi faptul că "în situaţia modificării structurii acţionariatului, veniturile la bugetul de stat vor fi diminuate în proporţie de 13%". Potrivit domniei sale, ar trebui parcurse nu mai puţin de 10 etape pentru ca proiectul să fie aplicabil, printre care şi publicarea pe site-ul MT a Proiectului de lege avizat de MT.

Direcţia generală de Strategie, management şi Afaceri Externe, din cadrul MT, prin vocea directorului George Dionisie Mihai, consideră, în nota înaintată, că "metodele legale de diminuare a participaţiei statului la companii şi societăţi naţionale sunt vânzarea de acţiuni, majorarea de capital social prin aport de capital privat, transferul cu titlu gratuit sau vânzarea activelor cu caracter social (deci nu a acţiunilor) cât şi orice combinaţie dintre acestea". În ceea ce priveşte consecinţele care ar putea apărea, direcţia de management din cadrul MT notează: "Diluarea drastică a poziţiei MT în cadrul acţionariatului APM va crea disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte îndeplinirea activităţilor specifice prevăzute prin statutul companiei".

Anişoara Cornilă, directorul general al Direcţiei Juridice din cadrul Ministerului Transporturilor, atrage atenţia că APM Constanţa este o societate de interes strategic. Totodată, domnia sa subliniază: "Instituţia publică implicată nu poate avea în vedere înstrăinarea participaţiilor statului în alt mod şi prin altă metodă decât acelea expres prevăzute de lege, transmiterea cu titlu gratuit a acţiunilor fiind exclusă din sfera de reglementare a privatizării".

În weekend, Dan Şova a declarat că a cerut Comisiei Europene să se pronunţe cu privire la intenţia autorităţilor române să transfere un pachet de 13% din Portul Constanţa la administraţia locală. Domnia sa a precizat că, ulterior, se vor începe procedurile pentru obţinerea avizelor din partea Ministerului Finanţelor şi Ministerului Justiţiei.

Opinia Cititorului ( 3 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. alta actiune de sabotaj la adresa economiei nationale?

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. la evaziunea care cred ca se face pe acolo cred ca i-ar fura pe bolsevici si pe olandezi cu fulgi cu tot arabi sau magrebieni sau cine sunt pe acolo stabi

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      ar fi interesant la acest procent daca dumnealor ar fi satisfacuti.....

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Patria Bank
Business Card
BTPay
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
Real Estate & Construction Forumwww.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSCEBSMART TRANSFORMATION 2019
Cabinet de avocatTMPS