Conferinţa internaţională “Finanţarea Infrastructurii prin mecanismele Pieţei de Capital”Conferinţa internaţională “Finanţarea Infrastructurii prin mecanismele Pieţei de Capital”

SINDICATELE DIN DOMENIU AVERTIZEAZĂ:Transportul feroviar de călători, în pericol

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică /

Transportul feroviar de călători, în pericol

Gabriel Rodrigo Maxim, preşedinte FSTFR: "Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu face nimic decât să îi distrugă pe cei care fac treabă"  

Iulian Măntescu, preşedinte FMLR: "Introducerea penalităţilor care vor reduce compensaţia înseamnă dezastru pentru toţi cei şase operatori, nu doar pentru CFR Călători"

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) distruge CFR Călători, susţine Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).

Liderul sindical a declarat pentru Ziarul BURSA: "Nu se poate să avem o instituţie - Autoritatea pentru Reformă Feroviară - care nu face nimic decât să îi distrugă pe cei care fac treabă. Nu se poate să vină şi să paseze pentru 2021-2022 primirea de către operatorii din transportul feroviar de călători a automotoarelor şi ramelor electrice care trebuia să fie achiziţionate, pe fonduri europene, până la sfârşitul anului 2020. Vorbim despre o instituţie care s-a înfiinţat în urmă cu trei ani şi jumătate şi care a avut de la început un buget alocat pentru achiziţionarea de material rulant".

Angajaţii CFR Călători sunt nemulţumiţi de proiectul de hotărâre a guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2023 în transportul feroviar public de călători. Preşedintele FSTFR a declarat că sindicatele din domeniul feroviar sunt pregătite să depună o serie de amendamente la proiectul respectiv şi a arătat că, dacă hotărârea de guvern va fi adoptată în forma propusă, va determina scoaterea de pe piaţă a companiilor româneşti.

Rodrigo Maxim a precizat: "Toate aceste aberaţii sunt iniţiate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. În proiectul respectiv au menţionat un paragraf în care prevăd că, dacă apar alţi operatori feroviari, ei pot prelua prestaţia noastră înainte de încheierea contractului pe care îl avem. În loc să se ocupe de strategia pentru dezvoltarea domeniului feroviar autohton şi de achiziţionarea de material rulant, Autoritatea pentru Reformă Feroviară întocmeşte proiecte aberante de acte normative".

O altă prevedere care îi nemulţumeşte pe ceferişti este aceea referitoare la calcularea subvenţiei primită de la stat, care, în forma propusă de iniţiatorul hotărârii de guvern, va duce la pierderi de peste 600 milioane lei pentru CFR Călători în anul 2020.

Potrivit proiectului de hotărâre de guvern, repartizarea compensaţiei către fiecare operator de transport feroviar de călători se face în funcţie de un singur indicator, respectiv indicatorul "tren-km", pe rang de tren, proporţional cu volumele de tren-km prevăzute a fi realizate în cadrul obligaţiei de servicii publice ce vor face obiectul contractelor de servicii publice şi a actelor adiţionale la acesta. Valoarea unitară a indicatorului tren-km se va calcula diferenţiat pe rang de tren, respectiv 64% pentru rangul de tren Regio şi 36% pentru rangul de tren InterRegio.

Prin art. 9.3 al contractelor de servicii publice ce urmează să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului, se va institui un sistem penalizator. Astfel, pentru o scădere a indicatorului călători-km cu un procent cuprins între 5% inclusiv şi 15% exclusiv, faţă de volumul total de călători-km realizat în cadrul obligaţia de serviciu public (OSP) contractat, se va aplica o penalitate de 3% din valoarea totală a compensaţiei calculată conform reglementărilor în vigoare. În cazul unei scăderi cu un procent cuprins între 15% inclusiv şi 30% inclusiv faţă de volumul total de călători-km realizat în cadrul OSP contractate, se va aplica o penalitate de 6%, iar pentru o reducere cu un procent de pes-te 30%, se va aplica o penalitate egală cu procentul nerealizat din valoarea totală a compensaţiei.

În cazul CFR Călători, din cele 48,66 milioane tren-km, aproape 30 de milioane sunt InterRegio şi, atunci, subvenţia nu va asigura diferenţa dintre venituri şi costurile de operare şi va duce undeva la o pierdere de peste 600 de milioane de lei pentru anul în curs.

Cu privire la acest aspect, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România a declarat pentru Agerpres: "ARF nu trebuia să intervină în zona comercială! Ei intervin în zona comercială, impunând un număr de călători. Dacă nu se realizează numărul de călători impus, atunci vin cu acele penalităţi de 3%, 6% sau dacă sunt mai mari de 30%, cu cât nu realizează se penalizează compensaţia, se reduce din compensaţie, ceea ce este un dezastru pentru toţi cei şase operatori, nu doar pentru CFR Călători. Numai că CFR Călători va fi mai afectată, pentru că are un număr foarte mare de trenuri, cam undeva la 1100 de trenuri care circulă în 24 de ore, astfel că la ei efectul va fi mult mai mare decât la ceilalţi cinci operatori. Aceştia fiind mai micuţi şi având un număr de tren-km şi trenuri mai puţine, sunt afectaţi mai puţin".

Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR, a precizat: "Referitor la indicatori, am scris încă din luna septembrie Ministerului Transporturilor şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară că lucrurile nu sunt în regulă. Iniţial le-au rectificat, dar apoi au lăsat penalităţile la aceleaşi valori. Este o politică proas-tă să rămâi pe un indicator şi să aplici penalizări pe un alt indicator".

Pentru a lămuri toate aspectele din proiectul de act normativ, liderii sindicali din domeniul feroviar au programată, în această după-amiază, o întâlnire cu Lucian Bode, ministrul Transporturilor.

Rodrigo Maxim ne-a declarat: "În cazul în care amendamentele noastre nu vor fi luate în considerare, îi transmitem domnului Bode că suntem pregătiţi să pichetăm lunar sediul Ministerului Transporturilor şi chiar sediul Guvernului".

Amintim că, până la finalul anului 2023, ţara noastră trebuie să implementeze Regulamentul 1370 al Comisiei Europene, care prevede liberalizarea atribuirii traseelor de circulaţie feroviară. România mai are de liberalizat atribuirea secţiilor de circulaţie.

Liderii sindicali afirmă că, în acest moment, niciun operator de transport feroviar din ţara noastră nu este rentabil, spre deosebire de companiile publice din vestul Europei în care guvernele ţărilor respective fac permanent infuzii de capital.

Iulian Măntescu, preşedintele FMLR, a precizat pentru Agerpres:

"La companiile de cale ferată străine subvenţia este undeva la peste 70%, la noi subvenţia este între 45-55%. De la an la an, subvenţia a fost mai mică. Printr-o hotărâre de guvern, ca strategie a Ministerului Transporturilor, CFR Călători în 2018 trebuia să ajungă la 80 de milioane tren-km ca şi pachet social. Nu numai că nu au crescut pachetul social, dar l-au redus, pentru că s-a redus şi subvenţia, şi am ajuns ca, dacă în urmă cu trei ani aveam 60 de milioane tren-km, acum mai avem 48,661 milioane. În afară, nicio cale ferată nu este rentabilă, dar statele res-pective - Germania, Austria, Italia, Spania, Elveţia - fac infuzie de capital puternică, iar în cazul în care, la sfârşitul anului, societatea statului este pe pierdere, acea pierdere trece la datoria publică a statului şi le şterge datoria, ca să nu plece în anul următor cu datorie care să le creeze penalităţi şi accesorii, care să le nenorocească, aşa cum se întâmplă la noi cu CFR Marfă şi CFR Călători".

În prezent, pe piaţa de transport feroviar de persoane din ţara noastră, activează Societatea Naţională de Trans-port Feroviar de Călători "CFR Călători" SA şi cinci operatori privaţi - Regio Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

BTPay
Cotnari
Gala Anis
Leap

ENGLISH SECTION

more articles

Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS