Trei din patru tineri antreprenori consideră că motivul principal pentru care nu reuşesc să-şi pună ideile de afaceri în practică este lipsa fondurilor necesare investiţiei iniţiale, arată un sondaj efectuat de platforma Startarium în rândul celor înscrişi în Startarium Crowdfunding Makeathon, proiect dedicat finanţării prin crowdfunding din România, care se desfăşoară până pe 15 decembrie.
"Percepţia lor în acest sens vine în contextul în care jumătate dintre respondenţi afirmă că suma de care ar avea nevoie pentru a-şi transforma ideea într-o afacere este de cel mult 20.000 euro. Alţi 21% estimează investiţia între 20.000 şi 50.000 de euro, iar restul spun că ar depăşi acest nivel", arată sondajul.
Trei din cinci antreprenori înscrişi în proiectul Startarium Crowdfunding Makeathon care au răspuns la sondaj spun că au ideea de business pentru care caută acum finanţare printr-o campanie de crowdfunding de cel puţin un an. Pe lângă lipsa fondurilor pentru demararea investiţiei, lansarea afacerii a fost împiedicată şi de lipsa lor de cunoştinţe care să-i ajute să-şi pună ideile în practică (28%), de încrederea scăzută în forţele proprii (25%), dar şi de lipsa de susţinere (23%), de timp (21%) sau a unui partener de afaceri cu care să împartă responsabilităţile şi grijile (7%).
Totodată, cei mai mulţi respondenţi consideră că sunt într-un stadiu incipient al afacerii, astfel că obţinerea unei finanţări de la bancă este foarte dificilă, neavând încă un istoric de activitate. Fără un cadru legal stimulativ, care să sprijine finanţarea startup-urilor de către stat/bănci/investitori, şi fără prea mulţi investitori dispuşi să investească doar într-un plan de afaceri, percepţia lor este că trebuie să pornească la drum în business cu resurse financiare proprii.
"Crowdfundingul reprezintă o soluţie de finanţare potrivită inclusiv pentru tinerii al căror business este doar în stadiul de proiect. Şi cu toate că este o metodă deja foarte populară la nivel mondial prin care antreprenorii îşi pot finanţa ideile, doi din cinci respondenţi recunosc că nu s-au gândit la această metodă atunci când au căutat soluţii de finanţare sau nici măcar nu au ştiut că au o astfel de opţiune", reiese din sondaj.
28% au considerat că ar avea nevoie de sprijin de specialitate
Alţi 32% spun că iniţiativa lansării unei campanii de crowdfunding pe cont propriu a fost împiedicată de cunoştinţe reduse despre ce presupune crowdfundingul şi cum ar putea contribui la demararea afacerii lor, iar 28% au considerat că ar avea nevoie de sprijin de specialitate pentru a căuta finanţare prin crowdfunding.
Cei mai mulţi sunt conştienţi însă acum că o campanie de crowdfunding îi poate ajuta să obţină o validare a ideii lor de business, să genereze vizibilitate pentru produsul sau serviciul pe care îl lansează şi chiar să calibreze oferta şi preţurile la reacţia pieţei. Prin înscrierea în Startarium Crowdfunding Makeathon, ei pot beneficia de resursele de care au nevoie pentru lansare, iniţiativa aducând, practic, la îndemâna lor, toate resursele, experţii în diferite domenii şi bugetul de care au nevoie pentru a porni propria campanie de finanţare prin crowdfunding pentru afacerea lor.
Trei din zece respondenţi şi-au propus să ajungă la vânzări anuale de 100.000 de euro în cel mult un an, alţi patru din zece cred că ar putea atinge acest prag în doi-trei ani, iar restul estimează mai mult de trei ani. Pentru a-şi creşte afacerea, trei sferturi spun că ar avea nevoie de până la cinci angajaţi în primul an de business şi 11% se aşteaptă să recruteze până la 10 salariaţi, în timp ce mai puţin de 10% cred că se pot descurca pe cont propriu, fără niciun angajat.
"De altfel, lipsa de resurse umane dedicate şi competente este principalul factor de risc pe care-l anticipează şase din zece respondenţi pentru noul business, urmată de birocraţia chinuitoare (40%), lipsa stimulentelor fiscale pentru startup-uri (36%), nivelul ridicat al taxelor (26%), instabilitatea legislativă (23%)", arată sondajul.