Creşterea accelerată a preţurilor din ultimul an i-a determinat pe români să adopte bugete de austeritate pentru achiziţii importante, aproape jumătate dintre respondenţi planificând să facă doar una sau două vacanţe anul acesta, iar două treimi intenţionând să cumpere doar în cazul unor reduceri semnificative, potrivit unui sondaj realizat de tbi bank.
După vacanţă, cele mai importante achiziţii pe care le au în vedere românii în acest an sunt materiale pentru renovări interioare (28%), haine şi încălţăminte (28,3%) şi electrocasnice (24,3%). Totodată, doar 28% spun că vor face achiziţiile atunci când au nevoie de produsele sau serviciile respective, indiferent de preţ.
"Scumpirile din ultimul an au schimbat şi comportamentul de consum al românilor. În 2025, observăm un profil de consumator mai prudent, care evită cheltuielile majore şi este dispus să facă achiziţii mai importante doar în condiţiile unor reduceri semnificative. Într-un climat marcat de incertitudine economică şi presiuni financiare, românii preferă să amâne achiziţiile importante şi să se concentreze pe nevoi imediate sau pe gestionarea mai strictă a bugetului personal. Cumpărătorul impulsiv e înlocuit, tot mai vizibil, de un profil raţional, cu apetit redus pentru risc şi cu aşteptări ridicate legate de valoarea oferită pentru fiecare leu cheltuit", spune Ionuţ Sabadac, VP Merchant Solutions, tbi.
Legat de bugetul alocat pentru achiziţii în acest an, circa o treime dintre români spun că suma este cuprinsă între 500 şi 1000 de euro, aproape 27% au alocat 1000-3000 euro, iar 18,3% vorbesc despre un buget mai mic de 500 de euro. Un alt semn al austerităţii este faptul că cei mai mulţi dintre subiecţi (27,4%), spun că au alocat în acest an un buget asemănător cu cel de anul trecut, în contextul în care inflaţia a crescut semnificativ costurile. În plus, 13,3% spun că bugetul este cu 10-25% mai mare, iar 12,4% susţin că suma este cu 25-50% mai mică.
Întrebaţi de unde vor avea banii necesari pentru achiziţiile mai importante din acest an, 68% spun că vor apela la economiile proprii, iar 18,7% vor alege opţiunea 50% din economii şi 50% dintr-un împrumut. Dacă ar avea nevoie să facă un împrumut, peste 34% ar alege să ia de la rude sau prieteni, aproape 27% ar apela la un card de credit, iar 25,4% ar alege un credit de nevoi personale.
Sondajul tbi bank a analizat nevoile de finanţare ale românilor şi a fost desfăşurat în aprilie 2025, la nivel naţional, prin platforma iVox, pe un eşantion total de 1.030 utilizatori de internet din România. Peste 46% dintre participanţi sunt de sex feminin, iar peste 41% au un venit net mai mare de 5.000 de lei.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 22.05.2025, 13:55)
...