Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) respinge ferm toate acuzaţiile apărute în spaţiul public referitoare la posibile nereguli privind sistemele IT&C utilizate la alegeri, relatează Agerpres.
'Pentru corecta informare a opiniei publice, Biroul de presă al STS precizează că aplicaţiile şi sistemele informatice au fost dezvoltate conform specificaţiilor Autorităţii Electorale Permanente (AEP), verificate şi testate de către AEP, coordonatorul organizării alegerilor, şi au îndeplinit toate condiţiile legislative, tehnice şi operaţionale', informează un comunicat al STS transmis.
Sistemele informatice au avut disponibilitate 100% pe întreaga durată de desfăşurare a procesului electoral şi pe timpul operaţiunilor la închiderea secţiilor.
Potrivit Agerpres, informaţiile apărute referitoare la indisponibilitatea sistemelor informatice pentru 30 de minute sunt incorecte, arată sursa citată.
'În sistemul informatic sunt înregistraţi toţi românii care au votat în străinătate şi în ţară, în aceeaşi bază de date. Dacă un CNP este validat în două secţii de votare, indiferent dacă sunt în ţară sau în străinătate, se emite notificare de fraudă în timp real către Ministerul Afacerilor Interne', mai arată STS.
Potrivit STS, acest mecanism este complet automat, imposibil de dezactivat local de către operatori sau alte persoane din secţie.
'Modalitatea de semnalare/notificare nu a fost modificată la acest proces electoral faţă de alegerile din anii 2020, 2021 şi 2024, respectă legislaţia şi implementarea este conformă cu cerinţele operaţionale furnizate de AEP pentru dezvoltarea aplicaţiilor', precizează instituţia.
STS nu are atribuţii în validarea voturilor sau în procesul decizional electoral, nu modifică şi nu poate modifica rezultatele, ci doar oferă suport tehnic securizat.
În România, procesul de votare nu este electronic. Votul este exprimat de către alegători prin ştampila pusă pe buletinele de vot, pe hârtie. Rezultatul votării este consemnat în fiecare secţie pe procese-verbale pe hârtie, semnate şi asumate de toţi membrii din secţia de votare, explică reprezentanţii STS.
De asemenea, operatorii din secţiile de votare, sub supravegherea birourilor electorale şi în prezenţa tuturor observatorilor, introduc datele din procesele-verbale în sistemul informatic. Operaţiunea este înregistrată video. Totodată, procesul-verbal semnat de membrii secţiei de votare este fotografiat, iar poza este afişată pe site-ul https://prezenta.roaep.ro.
Corectitudinea datelor introduse în sistem şi puse la dispoziţia publicului - evidenţiază Serviciul de Telecomunicaţii Speciale - este verificată la nivelul Biroului Electoral Judeţean, astfel încât să existe o asigurare certă a integrităţii datelor. Sistemul STS preia datele în forma transmisă de la nivelul secţiilor şi nu intervine asupra conţinutului.
Conform sursei, sistemul informatic cumulează automat datele introduse de personalul secţiilor de votare în sistem şi le afişează în timp real pe site-ul https://prezenta.roaep.ro.
'Modificarea datelor este imposibilă datorită sistemelor care asigură trasabilitatea şi posibilitatea de auditare/verificare a oricărei acţiuni, prin blockchain, compus din nouă noduri naţionale, altele decât STS, şi integrat cu infrastructura europeană EBSI (European Blockchain Services Infrastructure), compusă din 40 de noduri distribuite la nivel european, mai precizează sursa citată.
Utilizarea mecanismelor de blockchain elimină posibilitatea de modificare a datelor şi asigură corectitudinea tranzacţiilor la nivelul tuturor nodurilor menţionate.
'Aplicaţia informatică folosită pentru verificarea dreptului de vot al alegătorilor (ADV) funcţionează prin scanarea automată a zonei MRZ de pe actul de identitate (CI sau paşaport). Aplicaţia nu fotografiază şi nu stochează datele din actul de identitate', aminteşte STS.
Chiar şi în situaţia lucrului offline al tabletelor, respectiv lipsa conexiunii la internet, datele sunt preluate în sistem la restabilirea conexiunii, iar mecanismele tehnice semnalează situaţiile de posibil vot multiplu şi generează o alertă către MAI.
'Precizăm că la actualul proces electoral, turul II, au fost verificate offline aproximativ 12.000 de CNP-uri, atât în ţară, cât şi în străinătate, din total. Precizăm că inclusiv în situaţiile izolate în care energia electrică a fost întreruptă, toate tabletele au fost accesibile, iar cel mai mic nivel de încărcare al unei tablete la încheierea operaţiunilor electorale a fost 80%', se mai arată în comunicat.
Opinia Cititorului