Odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, românii resimt atât bucuria pregătirii cadourilor, cât şi presiunea cheltuielilor care vin cu sezonul festiv, potrivit Barometrului Sezoanelor Financiare, realizat de Asociaţia CFA România cu sprijinul UniCredit Bank. Un procent de 63% dintre români fac mai multe cumpărături decât în mod obişnuit în perioada de Crăciun şi Revelion, procent care urcă la 80% în rândul tinerilor din Generaţia Z.
Perioada sărbătorilor de iarnă se evidenţiază ca momentul de cumpărături cel mai invocat de români, depăşind semnificativ alte ocazii sezoniere, cum ar fi Black Friday, Paştele sau vacanţele. Românii nu se raportează doar la bucuria de a oferi cadouri, ci şi la un volum tot mai mare de stimuli comerciali: newslettere sau reclame personalizate şi oferte cu termen limitat. Tinerii generaţiei Z sunt cei mai receptivi la astfel de mesaje: 64% declară că se lasă influenţaţi de oferte personalizate cel puţin uneori. Tendinţa descreşte gradual în rândul generaţiilor mai mature: 57% dintre Millenials şi 49% dintre cei din Generaţia X afirmă acelaşi lucru.
Majoritatea românilor adoptă, totuşi, o abordare precaută faţă de ofertele limitate în timp: 46% compară preţurile sau caută alternative, iar 36% pun produsele în coş şi decid mai târziu. Doar un procent redus, 8%, cumpără imediat de teama de a pierde oferta, comportament mai frecvent în rândul Generaţiei Z, în timp ce 9% ignoră complet astfel de promoţii.
Diferenţele nu se opresc însă la reacţia faţă de oferte, ci şi la modul în care fiecare generaţie gestionează riscurile. Tinerii demonstrează un nivel ridicat de vigilenţă: 64% dintre cei cu vârste între 18 şi 28 de ani au identificat oferte false şi au reuşit să le evite, iar doar 4% nu sunt siguri dacă au întâlnit fraude. În rândul Generaţiei X, incertitudinea este mai mare, cu 15% dintre respondenţi care nu sunt siguri dacă au întâlnit fraude. În ciuda vigilenţei diferitelor generaţii, aproximativ 8% dintre români recunosc că au fost victimele ofertelor false sau fraudelor online.
Pentru a sprijini consumul conştient în cel mai intens sezon de cumpărături al anului, Asociaţia CFA România lansează ghidul „Abracashdabra de Sărbători”, un material practic construit pe expertiza specialiştilor certificaţi CFA. Ghidul combină claritatea financiară cu idei pentru menţinerea liniştii şi echilibrului personal în faţa ofertelor şi promoţiilor.
„Sărbătorile pot fi un prilej de a pune în practică decizii financiare inteligente: de la economisire şi planificarea responsabilă a cheltuielilor, până la investirea în experienţe şi valori care aduc satisfacţie reală. Chiar şi în faţa ofertelor care apar peste tot în această perioadă, prioritizarea cadourilor care creează amintiri sau compararea preţurilor pot transforma sezonul festiv într-un proces echilibrat”, a declarat Florentina Almăjanu, director general Asociaţia CFA România.
Educaţia financiară oferă românilor instrumentele necesare pentru a-şi gestiona mai eficient resursele şi pentru a-şi asigura independenţa financiară, iar mesajele despre consum responsabil şi educaţie financiară sunt considerate utile de respondenţii studiului: peste jumătate dintre ei le citesc şi încearcă să le aplice, inclusiv 60% dintre tinerii din Generaţia Z.
Un sfert dintre români îşi doresc să înveţe să recunoască reducerile reale, iar un procent similar vrea să evite cumpărăturile impulsive. În acelaşi timp, 44% dintre tinerii din Generaţia Z vor să înveţe cum să economisească pentru cadouri, cu peste 20 de puncte procentuale mai mult decât media populaţiei generale. În ceea ce priveşte percepţia asupra economisirii, 66% o văd ca pe o formă de responsabilitate, 24% ca pe o planificare pentru viitor, iar doar 8% o asociază cu o restricţie sau renunţare.




























































Opinia Cititorului