Peste jumătate dintre români (52%) declară că adoptă un comportament sustenabil în viaţa de zi cu zi, iar 53% afirmă că achiziţionează frecvent produse sustenabile, arată un studiu realizat de Bucharest Center for Economy & Society (CES Bucharest).
Cele mai căutate produse sunt alimentele (57% dintre respondenţi), urmate de articolele de cosmetică şi îngrijire personală (30%), produsele pentru copii (28%), electronice şi electrocasnice (26%) şi articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (16%). Totuşi, preţurile ridicate (42%) şi lipsa de informaţii (28%) rămân principalele obstacole în calea achiziţiilor sustenabile.
Majoritatea respondenţilor asociază sustenabilitatea cu reciclarea (36%), dar menţionează şi comportamente precum evitarea risipei alimentare (37%), utilizarea energiei verzi (31%) şi protejarea biodiversităţii (25%).
Responsabilitatea companiilor devine un criteriu important în alegerea consumatorilor: 60% consideră că mediul privat trebuie să se implice în protejarea mediului, iar 26% în susţinerea producătorilor locali. Cu toate acestea, doar 16% dintre români apreciază comunicarea actuală a companiilor privind sustenabilitatea ca fiind „bună”.
„Sustenabilitatea are un grad ridicat de dezirabilitate socială şi un potenţial semnificativ de creştere în România, însă este necesară o abordare integrată, care să combine educarea consumatorilor cu îmbunătăţirea ofertei de produse la preţuri competitive”, arată concluziile studiului.
Rezultatele vor fi prezentate în cadrul CES ESG Conference 2025, organizată de CES Bucharest pe 18 septembrie la Palatul Parlamentului.
Opinia Cititorului