Studiu Distribuţie Oltenia: ESG este încă „marele necunoscut” în ţara noastră

A.D.
Miscellanea / 4 decembrie, 14:30

Sursa: Pixabay

Sursa: Pixabay

Un procent de 68% dintre români afirmă că sunt familiari cu ideea de sustenabilitate, dar doar un sfert o folosesc constant în deciziile de zi cu zi, iar 16% dintre respondenţi ştiu ce înseamnă ESG, în timp ce informarea despre energie şi mediu este în creştere şi 1 din 2 români descoperă informaţii noi din presa online, conform datelor studiului naţional Distribuţie Oltenia. De asemenea, 1 din 3 români discută rar sau deloc despre sustenabilitate, iar 10% declară că nu se informează deloc pe acest subiect.

Sustenabilitatea devine un subiect tot mai prezent în discursul public, însă nivelul real de înţelegere al acestui domeniu şi al conceptelor conexe variază semnificativ. Într-un context marcat de transformări în sectorul energetic, Distribuţie Oltenia lansează rezultatele unui studiu naţional care urmăreşte să aducă mai multă claritate asupra nivelului de informare, percepţiei şi comportamentelor românilor legate de sustenabilitate şi energie.

Rezultatele sunt cu atât mai relevante cu cât sustenabilitatea nu mai este doar un concept teoretic, ci o realitate din viaţa de zi cu zi. Obiceiurile legate de consumul de energie reprezintă principalul mod prin care românii interacţionează cu acest concept: 83% dintre respondenţi sting luminile sau scot aparatele din priză atunci când nu le folosesc, iar 55% aleg să meargă pe jos sau să utilizeze transportul public pentru a reduce consumul de combustibil. Cu toate acestea, 1 din 3 români discută rar sau deloc despre sustenabilitate, iar 10% declară că nu se informează deloc asupra acestui subiect.

Românii manifestă o atenţie tot mai mare faţă de eficienţa energetică, iar motivaţiile lor sunt variate. Reducerea costurilor reprezintă principalul stimul, menţionat de 85% dintre respondenţi, urmat de dorinţa de a proteja mediul, indicată de 51%, şi de interesul pentru o locuinţă mai eficientă, invocat de 27%.

Chiar dacă 41% dintre români declară că sunt deja atenţi la consum şi că nimic nu îi descurajează să reducă energia, pentru alţii economisirea rămâne o provocare. 36% consideră că ar fi nevoie de resurse financiare pentru a investi în eficienţă, iar 1 din 10 se simte descurajat din cauza lipsei informaţiilor utile. În plus, 9% dintre români consideră că eforturile lor individuale nu contează, semnalând o percepţie de neputinţă în adoptarea comportamentelor sustenabile.

Dacă sustenabilitatea începe să fie un termen familiar, ESG este, pentru mulţi, o zonă complet neexplorată. 49% dintre români declară că nu au mai auzit niciodată acest acronim, deşi el defineşte, la nivel internaţional, standardele după care companiile sunt evaluate în materie de impact social, guvernanţă şi grijă faţă de mediu.

Neînţelegerea termenului ESG nu indică dezinteres, ci reflectă mai degrabă lipsa accesului la informaţii prezentate clar, într-un limbaj simplu, uşor de înţeles. De altfel, 29% dintre respondenţi nu ştiu ce legătură are ESG cu domeniul energiei, în timp ce peste jumătate îl asociază iniţial cu investiţii în surse verzi şi eficienţă energetică. Interesul pentru subiect se vede însă în sursele preferate de români: presa online conduce cu 51%, urmată de televiziune (47%) şi reţele sociale (41%), semnalând o combinaţie între acces rapid la informaţie şi expunerea la conţinut diversificat.

Oltenii se remarcă printr-o atenţie mai mare la comunicarea companiilor din domeniul energetic. 40% dintre respondenţi din regiune afirmă că află informaţii despre sustenabilitate şi energie direct de la companii, comparativ cu doar 28% la nivel naţional. În paralel, interesul pentru acţiunile distribuitorului de energie în domeniul ESG este mai ridicat: aproximativ 70% dintre olteni sunt interesaţi, cu 10 procente mai mult decât la nivel naţional. Interesul pentru protecţia mediului este, de asemenea, unul mai puternic: 58% dintre olteni menţionează mediul ca motivaţie principală pentru reducerea consumului de energie, depăşind media naţională de 51%.

Angelica Barbu, Chief Administration Officer, Distribuţie Oltenia, a declarat că: „Rezultatele studiului ne arată cum privesc românii sustenabilitatea şi ce aşteptări au de la noi. Pe baza lor, putem adapta şi mai bine iniţiativele pe care le derulăm: de la programele pentru formarea tinerilor electricieni şi investiţiile în modernizarea reţelei, până la măsurile de siguranţă pentru angajaţii din energie şi proiectele care îi ajută pe consumatori să se alinieze la toate schimbările care vin cu tranziţia energetică. Pentru noi, este important ca tot ceea ce facem să răspundă nevoilor reale ale oamenilor şi să contribuie, în mod responsabil, la dezvoltarea sustenabilă a sectorului energetic”.

Demersul face parte din strategia companiei de a contribui activ la educarea publicului şi de a traduce, pe înţelesul tuturor, concepte complexe cu impact direct asupra deciziilor zilnice şi asupra tranziţiei către un sistem energetic echilibrat.

Cercetarea a fost realizată prin platforma iVox Research, în perioada 8-24 noiembrie 2025, prin metoda CAWI, pe un eşantion naţional de 1.970 de respondenţi.

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. ...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

cristim.ro
digi.ro
rominsolv.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

04 Dec. 2025
Euro (EUR)Euro5.0920
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3641
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4521
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8241
Gram de aur (XAU)Gram de aur589.3601

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
hiperambrozia.com
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
le-chateau.ro
novaplus.ro
cpbucharest.ro
Dosar BURSA - Crizele Apocalipsei
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb