STUDIU INSTANT FACTORING ROMÂNIA:Transportatorii se confruntă cu provocări majore după cele două crize consecutive

G.D.
Companii / 4 mai

Decebal Popescu, CEO Transport Academy

Decebal Popescu, CEO Transport Academy

Instant Factoring, fintech-ul românesc de micro-finanţare a companiilor mici şi mijlocii, lansează studiul de sector despre provocările întâmpinate de industria transportului rutier de mărfuri din România, cauzate în special de cele două crize succesive, pandemia şi conflictul militar-politic din Estul Europei, şi despre impactul acestora la nivel economic, potrivit unui comunicat remis redacţiei. Conform antreprenorilor români care activează în domeniu, soluţiile de finanţare din partea Statului sau a băncilor sunt dificil de accesat pentru IMM-uri, iar contracararea creşterii semnificative a costurilor operaţionale - combustibil, poliţele RCA, forţa de muncă şi termenele de plată reale de până la 120 de zile, se poate face numai prin negocierea directă a preţurilor cu clientul, respectiv prin factoring, una dintre puţinele metode de finanţare accesibile firmelor mici.

Conform sursei citate, după un deceniu în care industria globală de transport de mărfuri a cunoscut o evoluţie ascendentă, pandemia a reuşit să stopeze această dezvoltare, multe dintre firmele mici şi mijlocii fiind nevoite să îşi înceteze activitatea după anul 2020. Firmele româneşti nu au făcut nici ele excepţie, volumul de mărfuri transportat pe şosele, peste hotare, diminuându-se cu aproape 13% din 2019 până în 2020. Astfel, dacă în anul de dinaintea pandemiei, România înregistra un volum de 20.441 milioane TKM (tone/km) de transporturi internaţionale, în 2020, acesta s-a redus la 17.833 milioane TKM (tone/km), conform datelor Eurostat.

"În prezent, situaţia din industrie cunoaşte o ameliorare, datele INS arată o creştere de 16% a volumului de mărfuri transportat la nivel naţional anul trecut faţă de 2020, însă o serie de provocări curente rămân dificil de gestionat. Printre acestea se numără preţul carburantului în continuă creştere după declanşarea crizei militar-politice din Estul Europei, termenele de plată mărite uneori până la 4 luni, criza şoferilor profesionişti, creşterea semnificativă a poliţelor RCA, lipsa tehnologizării antreprenorilor din acest sector şi puterea lor scăzută de negociere a preţului cu clientul", explică Cristian Ionescu, CEO al Instant Factoring.

În 2020, odată cu impunerea de carantine şi alte restricţii la nivel internaţional, preţul carburanţilor înregistra scăderi semnificative, cel mai mic preţ fiind de 4,34 lei pentru motorină. Ulterior însă, tarifele au crescut galopant, ajungând în prezent la peste 8 lei/ litru. Astfel, IMM-urile din industrie s-au văzut nevoite să renunţe la activitatea cu mărfuri neesenţiale şi să amâne pe termen nedeterminat orice alt tip de investiţie pentru a-şi acoperi acest cost vital pentru activitate, subliniază sursa citată.

Problema s-a accentuat şi după ce unii clienţi ai transportatorilor au mărit termenele de plată, presaţi şi ei de contextul economic. Şi anterior crizei mondiale în sănătate, industria de transport se confrunta cu probleme la acest capitol, facturile de pe o cursă fiind plătite între 30 şi 90 de zile. În prezent, în unele cazuri, transportatorii au ajuns să îşi primească banii de pe cursele efectuate şi după 120 de zile. Astfel de situaţii sunt cauzate de faptul că termenul de plată se calculează, în majoritatea cazurilor, după ce cursa a fost deja efectuată, iar clienţii solicită şi documentele în original, ceea ce duce la încă o amânare a plăţii.

"Problema este una veche, pentru că transportatorii au acceptat aceste termene de plată şi aşa s-a format piaţa. Iar solicitarea documentelor în original îl mai prelungeşte pe transportator la plată adâncindu-l în situaţia financiară şi aşa precară. Abia acum aceştia încep să îşi renegocieze contractele care nu prevăd clauze echitabile de ajustare a tarifelor în funcţie de evoluţia preţurilor la carburanţi, precum şi a termenelor de plată", punctează Decebal Popescu, fondator şi consultant al Transport Academy, firmă de consultanţă în transporturi rutiere.

Pandemia a provocat şi o reorientare în carieră pentru mulţi dintre şoferi, care fie au schimbat domeniul de activitate, fie s-au angajat la firme de curierat, un segment care a prosperat în această perioadă, sau au decis să emigreze, destinaţia preferată fiind Germania. Conform proprietarilor de firme de transport intervievaţi de Instant Factoring, şoferii români nu sunt atraşi de diferenţa de salariu, ci mai degrabă de avantajele pe care le au la nivel social, care le oferă posibilitatea ca într-o perioadă de 1-2 ani să-şi aducă familia alături.

"La fel ca în cazul termenelor de plată, şi această criză de personal este una cu rădăcini mai adânci. În ultimii ani, interesul pentru meseria de şofer s-a diminuat considerabil, nemaifiind considerată una atractivă din cauza lipsei timpului alături de familie şi a condiţiilor impuse de un trai pe drumuri. O rezolvare a acestei situaţii ar putea fi formarea unui sindicat care să asigure un dialog social între patronat şi angajat", consideră Decebal Popescu.

În timpul pandemiei, multe firme mici de transport rutier de mărfuri au încercat să acceseze împrumuturi bancare pentru a-şi putea optimiza costurile, însă fie nu îndeplineau cerinţele băncilor sau pe cele ale schemelor de finanţare de la Stat, fie îi dezavantajau pe termen mediu şi lung.

"Un lucru bun care ni s-a întâmplat în pandemie a fost că Statul ne-a mai amânat cu plăţile pentru şoferi", spune Zacota Ioan, proprietarul BIANCA TRANS LOGISTIC SRL.

Pe lângă mărirea preţurilor, obţinută în unele cazuri după negocieri îndelungate, una dintre cele mai accesibile soluţii s-a dovedit a fi factoringul, adică scontarea facturilor pentru obţinerea rapidă de cash. Întrebaţi ce au plătit mai întâi cu banii obţinuţi din factoring, majoritatea reprezentanţilor companiilor de transport au răspuns că prioritatea a fost motorina, al cărei tarif creştea constant în cele 2-3 luni de aşteptare a plăţii din partea clientului. Următoarea categorie de costuri plătită de transportatori au fost ratele pentru vehicule, pentru evitarea dobânzilor, respectiv salariile şoferilor. Acest ultim cost a fost cu atât mai dificil de gestionat cu cât mulţi şoferi care operau curse internaţionale au fost nevoiţi să stea şi în carantină din cauza măsurilor restrictive impuse de unele state.

"Să stai să aştepţi 90 de zile nu prea ai cum. Eu zic că pentru o firmă mică, factoringul este un sprijin foarte mare. Este ideal mai ales pentru firmele la început de drum, nu vorbim de firmele mari cărora li se deschid uşile băncii chiar dacă încă nu a început programul", explică Ovidiu Damian, proprietar al firmei D&R Kuhltransporte Spedition SRL, care realizează transport international, se mai arată în comunicat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
csalb.ro
BTPay
Electromagnetica

Curs valutar BNR

01 Iul. 2022
Euro (EUR)Euro4.9461
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7286
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9311
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7088
Gram de aur (XAU)Gram de aur273.0029

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro