Piaţa de spaţii industriale din România ar putea simţi efecte semnificative în urma unui Brexit dur, consideră specialiştii unei companii de consultanţă imobiliară.
Exporturile de bunuri din România în Marea Britanie sunt cu aproape două treimi mai mari în ceea ce priveşte valoarea absolută decât exporturile de servicii, dar acestea din urmă au o valoare mai mare încorporată, deoarece Marea Britanie generează aproximativ 12% din cererea externă pentru servicii IT interne, de exemplu.
Strict din partea mărfurilor, Marea Britanie este o destinaţie majoră pentru diverse sectoare de producţie (inclusiv industria auto), sectorul textil şi agricultură. Aproximativ 9% din exporturile de maşini din România se îndreaptă către Marea Britanie, cu o cerere puternică pentru export venind şi din partea segmentului de piese auto; în segmentul de îmbrăcăminte pentru femei, Marea Britanie atrage peste un sfert din exporturi.
Cererea de spaţii industriale şi logistice a crescut cu aproximativ 40% în primele trei trimestre ale anului 2019, la 306.300 metri pătraţi, dar această cifră este cu aproape 27% mai mică faţă de aceeaşi perioadă din 2017. Anul 2019 arată în continuare solid per total (inclusiv trimestrul IV).
Industria internă se contractă deja pe fondul cererii externe slăbite, cu indicatori mai puţin favorabili în cazul principalilor parteneri comerciali ai României (în special Germania). Unul dintre elementele de bază ale industriei României - sectorul său auto este probabil să simtă impactul tendinţelor globale, sectorul producţiei auto urmând să-şi vadă primul declin într-un deceniu.
Consumul privat rămâne destul de decent în România pe fondul creşterii salariale cu două cifre de la an la an, ceea ce înseamnă că nevoia de spaţii industriale şi logistice alocate sectorului de retail aflat în plină dezvoltare în România ar trebui să rămână un motor de creştere în 2020. La fel se va întâmpla şi cu extinderea comerţului electronic, care se dezvoltă destul de rapid alături de operaţiunile tradiţionale fizice.