Generaţiile din România au priorităţi diferite, dar valori comune în gestionarea banilor, potrivit studiului „Despre Bani 1:1 - Diferenţe şi asemănări între generaţii”, realizat de Raiffeisen Bank România în parteneriat cu Appinio. Cercetarea arată că, de la tinerii care investesc în experienţe şi tehnologie până la generaţiile mai mature, preocupate de siguranţă şi economisire, românii sunt uniţi de dorinţa de stabilitate financiară şi planificare responsabilă.
Potrivit studiului, 70% dintre respondenţi au economii, majoritatea fiind păstrate în conturi dedicate. Motivaţiile diferă de la o generaţie la alta: Generaţia Z economiseşte pentru vacanţe şi hobby-uri, Generaţiile Y şi X pentru copii şi familie, iar Baby Boomers pentru situaţii de urgenţă sau cheltuieli neprevăzute. Indiferent de vârstă, nouă din zece români consideră important să aibă economii, iar 85% afirmă că banii trebuie gestionaţi cu grijă, recunoscând efortul pe care îl presupune obţinerea lor.
Digitalizarea este percepută pozitiv de majoritatea românilor: opt din zece respondenţi cred că tehnologia facilitează gestionarea banilor. Totuşi, diferenţele între generaţii sunt evidente - tinerii preferă aplicaţiile mobile şi plăţile cu cardul, în timp ce seniorii rămân ataşaţi numerarului şi interacţiunilor faţă în faţă la bancă. Aproximativ 40% dintre români folosesc activ aplicaţiile bancare mobile, însă procentul scade semnificativ în rândul Baby Boomers, unde neîncrederea în plăţile digitale şi teama de fraudă sunt mai ridicate.
Cercetarea arată că şase din zece români recunosc existenţa conflictelor între generaţii atunci când vine vorba despre bani. Tinerii se simt judecaţi pentru deschiderea faţă de tehnologie şi cheltuieli spontane, în timp ce persoanele mai în vârstă îi consideră mai puţin prudenţi. Cu toate acestea, generaţiile manifestă disponibilitate de a învăţa unele de la altele: tinerii caută sfaturi despre economisire, iar seniorii apreciază sprijinul celor mai tineri în folosirea aplicaţiilor bancare şi în protejarea împotriva fraudelor online.
Dincolo de diferenţele de comportament, toate generaţiile împărtăşesc valori comune precum plata la timp a cheltuielilor esenţiale, prudenţa financiară, evitarea datoriilor inutile şi planificarea bugetului lunar.
„Diferenţele dintre generaţii nu sunt o barieră, ci o oportunitate de dialog. Fiecare generaţie are ceva de oferit - tinerii aduc inovaţie şi deschidere, iar cei cu experienţă vin cu echilibru şi prudenţă. În bancă, la fel ca în familie, înţelegerea şi schimbul de perspective ne ajută să luăm decizii mai bune pentru viitor”, a declarat Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România.
Studiul, parte a seriei Despre Bani 1:1, a fost realizat prin metoda CAWI, pe un eşantion de 800 de persoane cu vârste între 18 şi 65 de ani, reprezentativ la nivel naţional, în luna octombrie 2025.













































Opinia Cititorului