Românii se pregătesc pentru un sezon al sărbătorilor cu bugete mai ridicate faţă de anul trecut, potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu Appinio. 65% dintre respondenţi se aşteaptă la cheltuieli mai mari pentru Crăciunul din 2025, în timp ce aproximativ 1 din 4 români (26%) estimează costuri similare cu cele din 2024.
Jumătate dintre respondenţi alocă între 25% şi 50% din bugetul total pentru achiziţia cadourilor, majoritatea menţionând că se încadrează în intervalul 500 - 1.000 lei (41%), respectiv 1.000 - 2.000 lei (26%). Pentru a acoperi costurile din această perioadă, românii apelează în special la resursele existente. Economiile puse deoparte din timp reprezintă principala sursă pentru 47% dintre respondenţi, urmate de salariul din luna decembrie (46%). Pe de altă parte, 18% utilizează cardul de credit pentru a gestiona cheltuielile aferente sărbătorilor.
Când vine vorba de cumpărăturile pentru masa de Crăciun, românii se orientează în principal către supermarketuri şi hypermarketuri, utilizate de 75% dintre respondenţi, urmate de cumpărăturile online, cu 36%, şi de achiziţiile direct de la producători locali sau din pieţe, aproape 30% dintre români optând pentru această variantă.
Conform sondajului, jumătate dintre respondenţi intenţionează să petreacă acasă Crăciunul, singuri sau alături de familie, 18% la rude sau prieteni şi doar aproximativ 8% în vacanţă, în staţiunile din România. În ceea ce priveşte pregătirile de sărbători, 41% încep organizarea cu 2 - 4 săptămâni înainte, iar o treime (33%) chiar şi înainte cu o lună.
În această perioadă, românii se concentrează în special pe activităţile tradiţionale care marchează începutul sărbătorilor, cele mai frecvente fiind împodobirea bradului şi decorarea casei (78%), cumpărarea cadourilor (77%) şi curăţenia generală (71%).
Întrebaţi ce cadou simbolic şi-ar dori de la Moş Crăciun, pe lângă sănătate şi noroc, respondenţii au menţionat cel mai des banii şi liniştea.
Metodele de plată preferate pentru achitarea cumpărăturilor de Crăciun sunt: cardul de debit 35%, numerarul 31% şi cardul de credit 20%.
Mihail Ion, VP Retail, Raiffeisen Bank România, a declarant că: „Datele studiului ne arată că românii îşi gândesc tot mai atent bugetele de sărbători şi că preferă să se bazeze pe resurse proprii pentru a-şi acoperi cheltuielile. Este o evoluţie care vorbeşte despre stabilitate şi despre un interes real pentru echilibru financiar. La Raiffeisen Bank, ne propunem să fim alături de ei în acest proces, cu soluţii care aduc claritate şi siguranţă în deciziile de zi cu zi”.
Studiul privind comportamentele de consum în perioada sărbătorilor de Crăciun face parte din seria Despre Bani 1:1, derulată de Raiffeisen Bank România. Cercetarea a fost realizată în colaborare cu Appinio, prin metoda CAWI, pe un eşantion de 750 de persoane cu vârste între 18 şi 65 de ani, reprezentativ la nivel naţional, în noiembrie 2025.




























































Opinia Cititorului