Am asistat în ultimul an la ascensiunea tuturor reţelelor de socializare. Timpul petrecut pe internet este tot mai mare, astfel că şi brandurile se adaptează acestui context, publicitatea online crescând semnificativ. Studiul Reveal Marketing Research analizează atât comportamentul, cât şi percepţia românilor faţă de publicitatea din social media. Iată rezultatele!
Dintre toate reţelele de socializare, Facebook este la putere în preferinţele românilor (92%) cu un timp mediu petrecut online de 2,3 ore/zi. Alte aplicaţii accesate frecvent într-o zi de către români sunt YouTube cu 63% şi Instagram cu 37%. Deşi TikTok nu se află în top 3 aplicaţii, fiind menţionat de doar 15% dintre respondenţi, se observă, totuşi, că utilizatorii petrec mult timp pe această reţea. Românii care folosesc TikTok petrec în medie 2,3 ore/pe zi navigând printre videoclipuri.
46% dintre români declară că se simt obosiţi şi plictisiţi de reclamele sponsorizate pe social media
Întrucât consumatorii petrec tot mai mult timp în mediul virtual, vedem o ascensiune a publicităţii online prin campanii sponsorizate pe reţelele de socializare. Studiul Reveal Marketing Research a analizat, în acest context, percepţia românilor despre aceste reclame. 46% dintre români declară că se simt indiferenţi faţă de reclamele sponsorizate văzute pe Facebook sau pe Instagram, spunând chiar că se simt obosiţi şi plictisiţi de acestea. Observăm că respondenţii îşi afirmă indiferenţa şi atunci când sunt întrebaţi despre părerea faţă de brandurile care se promovează în acest fel. Aproape jumătate dintre români (47%) spun că nu îşi formează nicio părere atunci când văd anunţuri promovate pe social media.
Pe unii dintre români reclamele sponsorizate online îi enervează şi declară că le provoacă emoţii negative, aspect menţionat de către 17% dintre respondenţi. Doar 9% dintre români declară că se simt norocoşi la vederea acestor anunţuri şi că le dau energie pentru a căuta produse noi. Peste jumătate dintre consumatori (53%) afirmă, astfel, că obişnuiesc să dea click pe aceste anunţuri doar dacă îi interesează cu adevărat produsul şi sunt în proces de achiziţie. Alţii, deşi nu vor să cumpere, afirma că au accesat o reclamă doar din curiozitate (25%).
Chiar dacă reclamele sponsorizate îi agasează pe unii români, pe alţii îi determină să aprecieze mai mult brandul respectiv
Deşi reclamele sponsorizate le stârnesc unor români emoţii negative, alţii afirmă, totuşi, ca au un impact pozitiv. 28% dintre ei declară că se bucură să vadă astfel de reclame online şi spun că sunt mulţumiţi de acest tip de experienţă pe reţelele de socializare. În plus, pe 36% dintre români îi determină chiar să aprecieze mai mult brandul sau persoana respectivă.
Ceea ce îi determină pe utilizatori să aprecieze mai mult brandurile care se promovează online este faptul că îi ajută să se informeze asupra mai multor produse, motiv menţionat de către 53%, dar şi faptul că se decid mai uşor în procesul de cumpărare (47%). Astfel că 52% dintre consumatori declară că reclamele sponsorizate pe care le văd pe social media, de obicei, au legătură cu interesele lor, spunând chiar că au căutat produse similare pe internet. Vedem că brandurile care investesc în promovare (online) sunt apreciate de către 53% dintre respondenţi. De asemenea, aceste branduri sunt evaluate ca oferind produse sau servicii de o calitate mai înaltă, aspect menţionat de către 31% dintre respondenţi.
Un alt element ce îi determină pe români să dea click pe un astfel de anunţ este identitatea vizuală. 33% dintre respondenţi spun că accesează o reclamă care li se pare atractivă din punct de vedere vizual. 27% dintre respondenţi afirmă că dau click dacă marca respectivă este una pe care o cunosc. Aceste date sunt relevante pentru branduri, întrucât acestea îşi pot calibra strategia de comunicare în funcţie de reacţiile şi de comportamentele consumatorilor.
Doar 17% dintre respondenţi declară că apreciază mai puţin brandurile care au reclame sponsorizate. Motivul principal menţionat de aceştia este dorinţa de a caută pe cont propriu produsele de achiziţionat (57%), în timp ce 33% consideră chiar că promovarea online este un indicator al brandurilor de o calitate mai slabă. Unii români declară că anunţurile sponsorizate nu le sunt de ajutor în decizia de cumpărare (29%). De asemenea, o barieră în accesarea acestor reclame este riscul de a fi retargetati, iar odată ce au dat click pe un anunţ, să primească ulterior alte anunţuri similare în newsfeed (27%). Pe lângă toate acestea, peste un sfert dintre români ar evita să dea click din cauză că reclama respectivă nu pare de încredere (26%).