Tetra Pak şi Mega Image, în colaborare cu partenerii Maspex, Tomra şi Brai Cata, lansează în România primul proiect din Europa de colectare la scară largă a ambalajelor de carton pentru băuturi răcoritoare şi lactate, realizată prin intermediul automatelor de colectare (RVM-uri), confom unui comunicat de presă emis redacţiei, de la care relatăm cele ce urmează.
Colectarea se va realiza prin intermediul automatelor de colectare (RVM-uri) instalate în magazinele Mega Image selectate. Pentru fiecare ambalaj returnat, consumatorii vor primi un voucher în valoare de 0,5 RON.
Prin concentrarea exclusivă asupra acestui tip de ambalaje, proiectul pilot îşi propune să acopere un deficit important în sistemul actual de colectare din România, să ajute la formarea unor obiceiuri noi de returnare în rândul consumatorilor şi să ofere informaţii valoroase pentru îmbunătăţirea infrastructurii şi a legislaţiei privind colectarea şi reciclarea. Pe perioada proiectului pilot, Tetra Pak se angajează să recupereze ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare şi lactate de pe piaţă - indiferent de brand sau producător - împreună cu partenerii Mega Image, Maspex, Tomra şi Brai Cata, a căror implicare este esenţială pentru succesul proiectului. Ca lider în sustenabilitate, Tetra Pak îşi asumă responsabilitatea de a dezvolta proiecte care sprijină colectarea şi reciclarea ambalajelor de carton şi de a oferi suport tuturor celor implicaţi în acest proces.
Astfel, pentru prima dată, locuitorii din oraşele Braşov şi Bucureşti vor avea posibilitatea de a returna aceste ambalaje prin intermediul automatelor RVM instalate în magazinele Mega Image selectate, putând, astfel, să le valorifice şi să contribuie direct la un mediu mai curat. Pentru fiecare ambalaj returnat, consumatorii vor primi un voucher în valoare de 0,5 RON, pe care îl pot utliza pentru cumpărături în reţeaua Mega Image.
Sunt acceptate în automatele de colectare toate ambalajele de carton pentru băuturi şi produse lactate, indiferent de compania producătoare, cu un volum maxim de până la 2 litri, care au fost utilizate pentru pentru lapte, băuturi vegetale, sucuri, smântână lichidă sau frişcă lichidă.
Pentru a fi acceptate la returnare, ambalajele trebuie să fie golite de lichid, curate, nepresate sau strivite, cu un cod de bare vizibil şi lizibil, şi cu capacul ataşat de ambalaj.
Diana Buzoianu, Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, a afirmat că: „Acest proiect este o iniţiativă privată valoroasă, care ne oferă oportunitatea de a obţine informaţii specifice privind colectarea şi reciclarea ambalajelor de carton pentru băuturi şi lactate, de a înţelege avantajele şi provocările reale şi de a observa direct modul în care reacţionează consumatorii. Este un nivel de informaţie pe care nu l-am avut până acum în proiecte similare. Avem nevoie de astfel de proiecte concrete, iar expertiza companiilor implicate este esenţială pentru a identifica soluţii funcţionale. Modelul de colaborare prezentat astăzi poate sta la baza unui cadru legislativ eficient şi poate transforma România într-un exemplu de bune practici în regiune, demonstrând că inovaţia şi parteneriatul pot transforma ambalajele în resurse valoroase şi pot sprijini un mediu mai curat.”
De asemenea, Ştefan Urziceanu, Sustainability Manager, Tetra Pak Romania, Croaţia, Slovenia, Bulgaria şi Moldova, a adăugat că: „Lansarea acestui proiect pilot în România reprezintă un pas important pentru Tetra Pak în demersul nostru de a îmbunătăţi şi dezvolta procesul de reciclare a ambalajelor de carton pentru băuturi răcoritoare şi lactate. Prin acest proiect pilot, unic în Europa, vom avea pentru prima dată posibilitatea de a obţine date concrete, de a testa eficienţa procesului de returnare, performanţele tehnice şi logistice, precum şi de a analiza comportamentul consumatorilor. Ne dorim să demonstrăm că ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare şi lactate pot fi reciclate eficient, atunci când există infrastructura potrivită. În cele din urmă, vom putea asigura o trasabilitate completă şi o raportare transparentă, de la colectare până la reciclare”.
În plus, în cadrul proiectului pilot din România, consumatorii vor putea returna ambalajele de carton pentru băuturi şi lactate în şase magazine Mega Image din Braşov şi unul din Bucureşti, contribuind direct la eforturile de colectare, la crearea unor spaţii mai curate şi a unor oraşe mai verzi. Obiectivul principal este acela de a colecta un milion de ambalaje de pe piaţa din România în cele 8 luni de funcţionare ale proiectului, după care datele vor fi analizate, vor fi prezentate rezultatele şi se vor stabili paşii următori pentru o eventuală menţinere sau extindere a reţelei de colectare.
Alina Vlădoianu Teau, Vicepreşedinte Legal, Calitate & Sustenabilitate Mega Image a subliniat că: „Noi, Mega Image, avem misiunea de a face bine pentru lumea din jur şi de a contribui activ la un viitor mai curat şi mai responsabil pentru comunităţile din care facem parte. Parteneriatul cu Tetra Pak, Maspex, Tomra şi Brai Cata reprezintă un pas mai departe pe care îl facem în direcţia construirii unei infrastructuri moderne de colectare şi reciclare pentru ambalajele de carton pentru băuturi şi lactate. Prin instalarea automatelor de colectare într-o selecţie din magazinele noastre, le oferim clienţilor o soluţie rapidă, simplă şi transparentă pentru a returna ambalajele de carton şi a fi parte activă din economia circulară. Credem că schimbarea reală vine atunci când retailerii, producătorii şi consumatorii se implică împreună, iar acest proiect demonstrează exact această colaborare, care va avea cu siguranţă un impact pozitiv şi care poate fi adoptat la scara largă”.
Deşi atenţia imediată se concentrează pe lansarea şi funcţionarea eficientă a acestei reţele pilot de colectare a ambalajelor de carton pentru băuturi şi lactate, obiectivul pe termen lung este de a demonstra că acest tip de ambalaje pot fi reciclate eficient, la scară largă, atunci când există infrastructura adecvată.
Ambalajele Tetra Pak reprezintă o sursă valoroasă de materii prime reciclate. Aproximativ 70% din compoziţia lor este carton obţinut în mod sustenabil, din surse certificate FSC, restul fiind, în principal, polimer (polietilenă), material din care sunt realizate stratul exterior al ambalajului - pentru protecţie la umiditate - şi capacul. Cartonul este cel care asigură rezistenţa şi structura ambalajului.
În interiorul ambalajelor aseptice (fără contaminare microbiologică), un strat subţire de PolyAl (polietilenă + aluminiu) protejează conţinutul împotriva luminii, oxigenului şi microorganismelor dăunătoare, păstrând calitatea produselor pentru mai mult timp, fără să fie nevoie de refrigerare sau conservanţi.
Ambalajele de carton pentru băuturi şi lactate sunt sortate şi ajung la reciclare, iar materialele rezultate sunt transformate în produse noi. Cartonul reciclat se foloseşte la producerea de noi ambalaje (de exemplu cutii de carton), şerveţele sau pungi de hârtie. Stratul de PolyAl este procesat separat de carton şi transformat în granule, acestea devenind materie primă pentru fabricarea altor produse, precum paleţi, lăzi de transport, ghivece de grădină sau chiar componente auto. De exemplu, noul Fiat Grande Panda include elemente interioare realizate din PolyAl - consola centrală, bordul şi panourile uşilor.
PolyAl este folosit şi la fabricarea mobilierului modern, uşor şi durabil, cum este cel din unele birouri Tetra Pak din Europa, dar şi în construcţii, fiind ideal, de exemplu, pentru ţigle de acoperiş rezistente, uşoare şi cu o excelentă izolare fonică.



















































Opinia Cititorului