Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) au transmis un punct de vedere privind reluarea discuţiilor publice despre modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA, în contextul transpunerii Directivei (UE) 2118/2021 în legislaţia naţională. Cele două organizaţii subliniază necesitatea corectării dezechilibrelor care au afectat funcţionarea pieţei RCA şi avertizează asupra încercărilor de deturnare a dezbaterii publice către interese comerciale.
Reprezentanţii industriei de asigurări arată că, în locul unui dialog constructiv orientat spre interesele şoferilor şi ale victimelor accidentelor, o asociaţie fără competenţe în domeniul asigurărilor încearcă să mute atenţia de la scopul real al legii către propriile interese economice, în favoarea unităţilor reparatoare membre. UNSAR şi BAAR acuză această asociaţie că răspândeşte informaţii false şi susţine practici comerciale care duc la creşterea artificială a costurilor de reparaţie, costuri suportate în final de şoferii care plătesc poliţele RCA.
„Industria de asigurări îşi exprimă încrederea în Parlamentul României că Legea RCA va fi modificată în mod echilibrat, în beneficiul şoferilor şi al păgubiţilor”, se arată în comunicat.
Conform studiului realizat de IRES în februarie 2025, „Percepţia românilor faţă de asigurările auto (RCA şi CASCO)”, majoritatea şoferilor români consideră util să primească de la asigurători o listă informativă cu service-urile unde îşi pot repara maşina în baza poliţei RCA. Totodată, aceştia se declară deranjaţi de diferenţele mari dintre costurile de reparaţie achitate din fonduri proprii şi cele acoperite prin RCA, considerând necesară o mai mare transparenţă şi echitate. Analizele arată că, pentru service-urile independente care nu au convenţii cu asigurătorii, despăgubirea medie este cu aproximativ 30% mai mare decât în cazul reprezentanţelor auto şi dublă faţă de service-urile care au contracte cu asigurătorii. De asemenea, nouă din zece şoferi români doresc publicarea unor standarde de cost pentru reparaţii, pentru a preveni practicarea unor preţuri exagerate de către unităţile reparatoare.
UNSAR şi BAAR invocă şi o decizie recentă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, potrivit căreia despăgubirile plătite de asigurători trebuie să corespundă costurilor reale de pe piaţă, nu unor sume stabilite arbitrar doar pentru că sunt suportate de companiile de asigurare.
Cele două organizaţii atrag atenţia că România are una dintre cele mai ridicate frecvenţe ale daunelor RCA din regiune - aproximativ 5,6%, ceea ce înseamnă un dosar de daună la fiecare 18 poliţe. Prin comparaţie, în Polonia nivelul este de 3,2%, în Cehia de 2,8%, în Slovenia de 2,7%, iar în Bulgaria de 3,7%. În state precum Germania, Suedia sau Franţa, frecvenţa se situează între 2,4% şi 4,4%.
Dauna medie aferentă unui accident în România depăşeşte 2.200 de euro, peste media regiunii Europei Centrale şi de Est, din cauza creşterii costurilor asociate pieselor, manoperei şi despăgubirilor acordate victimelor. România se află, totodată, în top 3 ţări din sistemul Carte Verde în ceea ce priveşte numărul de accidente produse în străinătate, potrivit datelor din 2024.
Potrivit UNSAR şi BAAR, numărul ridicat al evenimentelor acoperite prin poliţele RCA generează despăgubiri semnificative. În 2024, companiile de asigurări au plătit peste 4,7 miliarde de lei în baza poliţelor RCA, în creştere cu 38% faţă de anul anterior. Acestora li se adaugă sumele achitate de Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), în urcare cu circa 48%, precum şi rezervele constituite de asigurători, valoarea totală a pieţei RCA ajungând astfel la circa 7,9 miliarde de lei.
UNSAR şi BAAR îşi reafirmă disponibilitatea de a participa transparent la consultările publice privind modificarea Legii RCA, cu scopul de a proteja consumatorii şi de a asigura funcţionarea echilibrată a pieţei.
Opinia Cititorului