Piaţa de ecommerce din ţara noastră a înregistrat o creştere anuală estimată la 10% în 2024, menţinându-şi traiectoria ascendentă pe fondul extinderii modelelor de tip marketplace şi al dezvoltării rapide a canalelor directe către consumator (Direct-to-Consumer - D2C), potrivit datelor Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), potrivit unui comunicat VTEX transmis redacţiei. Evoluţia vine în contextul în care tot mai mulţi retaileri şi producători îşi adaptează strategiile pentru a răspunde cerinţelor tot mai sofisticate ale clienţilor şi pentru a creşte eficienţa operaţională.
Conform estimărilor ARMO, valoarea pieţei locale de retail online a atins 11,7 miliarde euro anul trecut, un rezultat susţinut de maturizarea accelerată a infrastructurii digitale şi de diversificarea canalelor de vânzare. În paralel, companiile investesc tot mai mult în dezvoltarea propriilor platforme ecommerce, cu scopul de a reduce dependenţa de platformele terţe şi de a controla mai bine relaţia cu clientul final.
Un alt trend semnificativ este creşterea interesului pentru modele de business de tip marketplace. Dincolo de extinderea reţelelor de distribuţie, acestea permit retailerilor să-şi valorifice mai bine traficul existent şi să adreseze o gamă mai largă de nevoi ale consumatorilor. În acest context, companii precum VTEX, furnizor de soluţii de comerţ digital B2C şi B2B, subliniază importanţa eficienţei, a diversificării canalelor şi a investiţiilor strategice în tehnologie.
Datele publicate de Institutul Naţional de Statistică arată că 73% dintre utilizatorii de internet din România au făcut cel puţin o achiziţie online în 2024. Rata de penetrare a comerţului electronic este în creştere atât în mediul urban (77,1%), cât şi în rural (67,3%), confirmând o tendinţă de consum în consolidare şi o adopţie digitală tot mai extinsă.
În acelaşi timp, dinamica pozitivă a pieţei aduce şi provocări, în special în ceea ce priveşte presiunea pe costuri şi deficitul de personal calificat în domeniul ecommerce. Jucătorii din industrie resimt nevoia de soluţii scalabile, care să le permită optimizarea operaţiunilor şi creşterea marjelor într-un mediu tot mai competitiv. În acest sens, eficienţa operaţională, integrarea tehnologiilor emergente şi dezvoltarea de ecosisteme digitale proprii devin elemente esenţiale pentru succesul pe termen lung.
Segmentarea tot mai accentuată a pieţei, influenţată de comportamentul de consum, ciclurile salariale şi accesul la tehnologie, determină companiile să îşi ajusteze constant strategiile. Adaptabilitatea, autonomia digitală şi utilizarea inteligentă a datelor devin factori-cheie pentru consolidarea poziţiei în piaţă, în condiţiile în care consumatorii devin tot mai exigenţi, iar competiţia se diversifică.
Opinia Cititorului