ANALIZĂ XTB, Radu Puiu: Producătorii de bere şi de îngheţată, dezamăgiţi de vânzările din lunile de vară. De ce încălzirea globală nu ajută nici industria produselor răcoritoare?

R.S.
Companii / 24 mai

ANALIZĂ XTB, Radu Puiu: Producătorii de bere şi de îngheţată, dezamăgiţi de vânzările din lunile de vară. De ce încălzirea globală nu ajută nici industria produselor răcoritoare?

La prima vedere, încălzirea globală ar putea genera profit pentru anumite industrii, precum cea a berii sau îngheţatei, însă modificările climatice au un impact mai puternic şi influenţează consumul, dezamăgind producătorii, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Pe fondul incertitudinilor economice globale, raportul Future Consumer Index, realizat de Ernst & Young, indică faptul că, deşi 94% dintre respondenţi sunt în continuare "îngrijoraţi de costul vieţii", aproape 89% dintre aceştia sunt preocupaţi şi de schimbările climatice.

În urma evenimentelor meteorologice extreme, a creşterii costurilor energiei şi a dificultăţilor întâmpinate de sectorul agricol, 42% dintre consumatorii din raportul menţionat mai sus iau în considerare regândirea alegerilor alimentare din cauza impactului schimbărilor climatice asupra preţurilor şi disponibilităţii produselor.

În mod îngrijorător, 29% dintre ei au fost deja nevoiţi să facă astfel de schimbări - un sfert dintre consumatori deja cumpără produse pentru a se proteja de efectele schimbărilor climatice.

În paralel, 48% din membrii generaţiilor Z şi a milenialilor iau în calcul - sau deja au făcut-o - să se mute în zone cu o climă mai blândă, în timp ce 62% îşi adaptează sau iau în considerare adaptarea locuinţelor la provocările climatice. Toate aceste informaţii sugerează că zonele cu temperaturi ridicate deteriorează calitatea vieţii.

Pe măsură ce cresc concentraţiile de gaze cu efect de seră, creşte şi temperatura la suprafaţa globului. Ultimul deceniu, 2011-2020, a fost cel mai cald înregistrat vreodată, iar în aproape toate din lume se înregistrează, anual, mai multe zile călduroase şi valuri de căldură.

În aceste condiţii, ar putea ca zilele călduroase să influenţeze cererea pentru "alimente răcoritoare", cum ar fi îngheţata, berea sau băuturile răcoritoare?

Îngheţata a avut de pierdut în lunile caniculare

Valul de căldură din Europa din 2023 a avut un efect negativ asupra vânzărilor de îngheţată, mai ales pentru că există un prag cheie pentru temperaturi. În contextul unor valori foarte ridicate în termometre, datele arată că oamenii pot renunţa la îngheţată, în detrimentul unei băuturi reci.

În prima jumătate a anului 2023, vânzările de îngheţată ale Unilever au crescut cu 5,7% la nivel global (sectorul cu cea mai slabă creştere dintre cele cinci categorii industriale ale Unilever), comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Cu toate acestea, avansul a fost determinat de creşteri semnificative de preţ, chiar dacă volumele au scăzut uşor, potrivit raportului de profit.

În plus, zilele caniculare determină populaţia să petreacă mai mult timp în interior, pentru a evita expunerea la temperaturi extreme şi la soarele puternic, limitând foarte mult intervalul de timp de consum.

Europa se aşteaptă din nou o vară foarte caldă, potrivit meteorologilor şi prognozelor meteo. După zece luni consecutive în care s-au înregistrat maxime record la nivel global şi în care temperaturile de la suprafaţa oceanelor din Atlantic au fost mai ridicate decât în orice perioadă din ultimii cel puţin 40 de ani, există puţine motive să ne aşteptăm la alte valori, punctează Radu Puiu.

Prin urmare, se preconizează că vara anului 2024 va aduce temperaturi mai ridicate decât cele resimţite în mod obişnuit. Odată cu aceste temperaturi, ne putem aştepta la secete şi valuri de căldură intense, care vor afecta cea mai mare parte a regiunii europene.

Producţia agricolă a Europei riscă să primească o lovitură dacă previziunile sunt corecte. Temperaturile ridicate din ultimele luni au dus la "uscarea" câmpurilor inundate, care anterior au întârziat însămânţarea culturilor.

Valul de căldură continuă să provoace îngrijorare, în special pentru regiunile agricole importante din Ucraina şi Rusia, compania de consultanţă agricolă SovEcon reducând estimările sezoniere pentru producţia agricolă rusă. Totodată, potrivit Commodity Weather Group, până la 50% din culturile de la Marea Neagră sunt în pericol.

Căldura extremă afectează gustul berii

Som Distilleries & Breweries Limited, un producător de băuturi alcoolice din India, a anunţat că luna martie a înregistrat cele mai mari vânzări pe o lună în regiunea Karnataka. În acea perioadă, oraşul indian Bengaluru a înregistrat o vreme neobişnuit de caldă. Temperaturile ridicate din martie în regiunea Karnataka au contribuit, probabil, la o creştere a vânzărilor de bere, în special în Bengaluru, capitala berii din India.

Această dinamică ne arată că temperaturile mai ridicate decât media în anotimpurile mai puţin călduroase (cum ar fi primăvara) pot ajuta consumul, determinându-i pe oameni să iasă din case şi să cumpere diferite alimente, însă temperaturile extreme înregistrate în anotimpurile calde pot perturba consumul, arată analistul din cadrul XTB România.

Heineken a vândut mai puţină bere în Marea Britanie în timpul verii anului 2023, deoarece a majorat preţurile cu peste 7%, iar vremea rece şi ploioasă a afectat consumul populaţiei. Scăderea s-a tradus într-o reducere cu 7,6% a cantităţii vândute în întreaga Europă, preţul mediu crescând cu 12%, ca urmare a inflaţiei şi a vânzărilor mai mari de bere premium şi de bere blondă.

Încrederea "mohorâtă" a consumatorilor a influenţat vânzările de bere ale Heineken în Europa în primul trimestru al anului 2024, dar marele producător de bere a prezis o revenire în al doilea trimestru.

Conform estimărilor analiştilor din domeniu, valoarea vânzărilor globale de bere va depăşi volumul în următorii patru ani, pe măsură ce categoria continuă să devină mai "premium", potrivit analistului financiar din cadrul XTB România.

Unul dintre aspectele observate timpul crizelor economice este acela că oamenii beau mai multă bere premium. Deşi informaţia pare contraintuitivă la prima vedere, este justificată dacă analizăm raportul calitate-preţ.

Dintre numeroasele "victime" ale încălzirii globale, puţini s-ar fi gândit că berea ar fi în pericol. Însă, într-un studiu recent, oamenii de ştiinţă au descoperit că temperaturile în creştere au un impact asupra calităţii şi gustului berii. Astfel, se ajunge la creşterea preţurilor.

Acest lucru se datorează, în mare parte, reducerii acizilor alfa din hamei, unul dintre ingredientele principale responsabile de amărăciunea caracteristică a berii. Modele sofisticate au simulat efectele încălzirii globale asupra producţiei de hamei în trei mari ţări producătoare: Germania, Republica Cehă şi Slovenia.

Presupunând o creştere a temperaturii cu 1,4 grade Celsius până în 2050 şi o scădere de aproximativ 24 de milimetri a precipitaţiilor, producătorii au comparat proiecţiile cu datele istorice şi actuale. S-a constatat că hameiul se coace mai repede, procesul debutând cu aproape 20 de zile mai devreme decât înainte, subliniază Radu Puiu.

Între 1970 şi 1994, s-a măsurat deja o scădere a randamentelor. În plus, concentraţia de acid alfa a scăzut cu 0,6%. Cercetătorii au atribuit acest lucru condiţiilor de vară prelungite, caniculare şi aride provocate de schimbările climatice.

În lunile de vară, consumul de cocktailuri l-a depăşit pe cel de bere

Totuşi, evenimentele sociale vor continua să fie un catalizator cheie pentru consumul alimentelor răcoritoare. Evenimentele sportive importante precum Jocurile Olimpice şi, mai ales, Campionatul European de Fotbal, ar trebui să stimuleze consumul în cele 27 de state membre.

Conform CEO-ului Heineken, Dolf van den Brink, vara trecută a fost "brutală" pentru producătorii de bere. Ploile abundente din Europa continentală în iulie şi august au ţinut oamenii în case. Astfel, lunile care ar fi trebuit să înregistreze cei mai mulţi litri de bere consumaţi au fost un eşec. Astfel, consumul de cocktailuri a depăşit consumul de bere.

Anul acesta, însă, producătorii se aşteaptă la alte rezultate, cu previziuni de creştere a consumului şi a producţiei pentru întreaga industrie. Chiar şi berile nealcoolice, capabile să "câştige" din cota de piaţă a băuturilor îndulcite cu zahăr, sunt aşteptate să crească, explică Radu Puiu.

Totuşi, aşteptările optimiste pentru 2024 nu înlătură toate incertitudinile. Din cauza inflaţiei şi a vânzărilor mai mici decât aşteptările, preţurile berii au crescut în ultimul an. Este confirmată, astfel, tendinţa prognozată de analişti de creştere a valorii vânzărilor, dar de încetinire a volumului.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. producatori stiu destul de clar ca in ro a fost o primavara "racoroasa".. si putin ploioasa...

    nici 1 mai nu a fost ce a fost in alte dati.. si deci ceva incetineala.. 

    s c c r e t 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
APA NOVA
digi.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Iun. 2024
Euro (EUR)Euro4.9771
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6535
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2157
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8883
Gram de aur (XAU)Gram de aur353.6146

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapebytourdefrance.com
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb