CSALB: Procesele în care sunt implicaţi consumatorii şi băncile au scăzut de trei ori faţă de perioada 2015-2016

F.D.
Bănci-Asigurări / 22 noiembrie

 Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB

Dacă la momentul înfiinţării şi debutului activităţii CSALB (2015-2016), numărul de procese dintre bănci şi consumatori era de aproximativ 40.000, în prezent, numărul litigiilor din instanţe a scăzut de trei ori, la puţin peste 13.000 de procese. În acest context, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)reia apelul către băncile comerciale de a-şi îndruma clienţii persoane fizice să acceseze serviciile Centrului,pentru găsirea unei soluţii amiabile cu ajutorul unui conciliator, cu scopul de a reduce şi mai multnumărul litigiilor aflate pe rolul instanţelor de judecată, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.

"Scăderea numărului de procese dintre consumatori şi bănci de la 40 de mii până la aproximativ 13 mii de litigii este semnificativă, însă numărul proceselor ar fi putut fi mult mai mic decât cel de acum. Din păcate, în instanţe procesele merg foarte greu, mulţi judecători nefiind specializaţi în problematica financiar-bancară. Sunt procese care durează ani de zile pentru cauze de câteva sute de lei. La final, când consumatorii şi băncile implicate vor trage linie, ar putea chiar să constate că beneficiile obţinute sunt mai mici decât costurile acestor procese. În plus, doar una din cele două părţi va avea câştig de cauză. Apelul nostru către judecători a fost să recomande părţilor soluţionarea alternativă, prin conciliere, în care ambele părţi au de câştigat. Consumatorilor le recomandăm să apeleze la instanţă doar după ce au încercat să îşi rezolve nemulţumirile în mod amiabil. Instanţa să fie ultima soluţie, ţinând cont de costurile mari de timp, bani şi energie pe care le implică un proces. Dacă sunt consumatori care aleg calea instanţei pentru că nu au aflat încă de existenţa CSALB, banca are datoria să-i informeze pe aceştia de varianta negocierii, gratuită pentru ei. Există bănci care fac deja acest lucru pentru că au înţeles beneficiile stingerii unor procese costisitoare. Anul acesta 122 procese s-au încheiat în instanţă pentru că părţile s-au înţeles în cadrul CSALB. Avem aproape o dublare a numărului de cazuri faţă de 2021, semn că existe premise ca tot mai multe bănci să adopte această strategie, iar numărul de procese să scadă în continuare", a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Procese înlocuite cu soluţionări amiabile

122 de procese în instanţă s-au închis în 2022 pentru că părţile au apelat la concilierea în cadrul CSALB. În anul 2021 au fost 67 de procese încheiate în acest mod. Majoritatea sunt în faza de fond, însă în orice etapă procesuală un dosar poate ajunge la CSALB cu acordul părţilor. Practic, băncile le-au recomandat clienţilor să apeleze la CSALB încă din momentul când au primit cererea de chemare în judecată. Acest lucru face ca negocierile cu banca să aibă un rezultat şi chiar să fie implementate înainte de primul termen de judecată. Timpul mediu de soluţionare a unei negocieri în cadrul CSALB este de 33 de zile (în anul 2021).

Exemple de cauze aflate pe rol, care şi-au găsit rezolvarea în CSALB (extrase de pe portalul instanţelor):

-Acţiune în constatare clauze abuzive;

-Acţiune cu privire la Legea nr. 77/2016 (darea în plată);

-Procedura insolvenţei;

-Contestaţie la executare;

Obiectul solicitărilor a fost:

-Restituirea comisionului de administrare ce fusese perceput la valoarea sumei acordate şi restituirea comisionului de acordare credit;

-Eliminarea şi restituirea comisionului de administrare credit şi a comisionului de analiză dosar;

-Renegocierea contractului şi scăderea ratei (credit în CHF).

Luca Romulus, avocat din Cluj: "În ultima lună am avut 15 clienţi care reclamau în instanţă clauze abuzive sau invocau creşterea ratelor. Vorbim în cazul lor de credite vechi, luate în 2006-2008. În cazurile soluţionate amiabil banca a fost cea care m-a contactat. Chiar vreau să îi felicit pe juriştii băncii care au propus să stingem litigiul în mod amiabil şi să evităm nişte costuri importante. Odată ce banca propune sau acceptă soluţionarea amiabilă, eu intru în dialog cu conciliatorul CSALB, care ţine legătura cu banca şi apoi discutăm pe marginea ofertei băncii. Eu şi clientul mai adăugăm unele argumente şi pretenţii până când ajungem la un punct comun. Clienţii sunt foarte mulţumiţi, în primul rând pentru că se rezolvă repede. În cazurile în care banca a propus soluţia amiabilă, clienţii au acceptat în proporţie de 100% soluţia la care s-a ajuns. În majoritatea cazurilor banca a acceptat să plateascăşi onorariul către avocat, însă am mai redus şi eu din acest onorariul, mai ales că timpul de rezolvare este atât de scurt. Din păcate, nu toate băncile sunt la fel: chiar acum am pe rol un proces în care o bancă se judecă pentru 1.500 de lei cu consumatorul şi nu face niciun pas către conciliere."

Aproape 4.000 de litigii "stinse" amiabil, din martie 2016

Până pe 15 noiembrie 2022, în 3.960 de cazuri consumatorii şi băncile şi-au rezolvat nemulţumirile prin intermediul CSALB:

-În 2.486 de cazuri, părţile au negociat şi au acceptat soluţia propusă de conciliatorii Centrului. Alte 533 de negocieri s-au încheiat fără ca soluţia să fie acceptată de ambele părţi.

-În alte 1.474 de situaţii, băncile sau IFN-urile au rezolvat nemulţumirile propriilor clienţi în mod direct, fără intervenţia conciliatorilor, însă după ce consumatorii s-au adresat CSALB.

-Beneficiile obţinute în aproape şapte ani de activitate depăşeşsc 7,5 milioane de euro, se mai arată în comunicat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

29 Noi. 2022
Euro (EUR)Euro4.9184
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7383
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9890
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6933
Gram de aur (XAU)Gram de aur267.3958

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro