Conferinţa internaţională “Finanţarea Infrastructurii prin mecanismele Pieţei de Capital”Conferinţa internaţională “Finanţarea Infrastructurii prin mecanismele Pieţei de Capital”

EDIŢIE SPECIALĂ - TERAPLASTTeraplast în cifre

Valentin M. Ionescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital /

Teraplast în cifre
  • document ataşat Istoric date financiare
    apasă aici pentru a descărca.

    Teraplast SA este o societate pe acţiuni înfiinţată din iniţiativă privată în 1992, specializată în produse PVC (ţevi, lambriuri, profile tâmplărie, granule, reciclare), poliolefine (cămine şi rezervoare, fitinguri, ţevi), tâmplărie termoizolantă, panouri sandwich şi structuri zincate. Pas cu pas, Teraplast SA a devenit un grup în care se integrează 7 firme. Facilităţile de producţie ale companiilor din grup şi centrul de cercetare-dezvoltare sunt localizate în Parcul Industrial Teraplast.

    În cifra de afaceri panourile termoizolante au o pondere de 32,6%, ţigla metalică: 27,4%, instalaţiile şi amenajările 21,5%, profile tâmplărie: 6,95%, granule PVC: 7,83% şi confecţii tâmplărie 3,59%.

    Conform propriilor raportări, Grupul Teraplast este lider pe pieţele panourilor sandwich şi pe cea a structurilor zincate din România cu o cotă de piaţă de 20%, respectiv 25%. De asemenea, grupul deţine 20% din piaţa panourilor cu spumă poliuretanică. Grupul operează în Europa Centrală şi în toată zona balcanică. În acest scop, în iunie 2017, Teraplast SA a achiziţionat fabrica de panouri sandwich Interlemind din Serbia, care a devenit Teraplast Serbia. Prin extindere, Teraplast a devenit un grup integral orizontal.

    În 2018, vânzările grupului pe piaţa internă (România) au însumat 644.810.473 lei (80,1%), iar cele pe piaţa externă - 160.159.425 lei (19,89%). În septembrie 2019, vânzările au ajuns deja la 622.543.528 lei.

    Grupul include şapte firme, respectiv TeraPlast (producător de ţevi, granule şi profile din PVC) şi filialele: TeraSteel Bis­triţa (panouri termoizolante), Teraglass Bistriţa SA (producţie tâmplărie termoizolantă), TeraSteel DOO Serbia (panouri termoizolante), Wetterbest SRL (ţigle metalice ), Teraplast Recycling, Teraplast Hungaria Kft (distribuţie), Cortina WTB SRL prin Wetterbest SRL.

    Grupul deţine active în valoare de 729.196.107 lei (+14% comparativ cu dec.2018), iar valoarea capitalurilor proprii este de 268.741.661 lei (creştere de 14% faţă de decembrie 2018).

    Teraplast SA - societatea parentală - este controlată de Dorel Goia, care deţine 46,83% din acţiunile cu drept de vot. Res­tul acţiunilor cu drept de vot sunt deţinute de fondul de investiţii KJK Balkan Holding S.a.r.l. - 10,05%, Marley Magyarorszag - 7,93%, Fondul de pensii administrat privat S.A.F.P.A.P. S.A - 6,66%, Emanoil Viciu - 3,69%, LCS IMOBILIAR SA - 3,61%, alte persoane - 21,24%. Valoarea de piaţă a firmei Teraplast SA era, în decembrie 2018, de 275.053.035 lei (59 milioane euro).

    Grupul urmăreşte consolidarea poziţiei pe piaţa internă şi extinderea în zona balcanică şi Europa Centrală. Pentru a se extinde, grupul a pătruns în Serbia, Macedonia, Bulgaria şi nordul Greciei. Totodată, şi-a creat un punct logistic în Ungaria.

    Pentru sfârşitul anului curent, anticipăm o creştere a profitului înainte de impozitare, calculat la nivel de grup, ca urmare a expansiunii pe pieţele externe. Acest trend se va menţine şi în anul viitor. În schimb, vânzările pe piaţa internă depind de lucrări publice, care de câţiva ani sunt volatile, precum şi de cererea privată.

    Rezultatele financiare la 30 septembrie 2019

    În perioada ianuarie - septembrie 2019, cifra de afaceri înregistrată de Teraplast SA a înregistrat un salt de 24,4% faţă de primele nouă luni ale anului 2018. Vânzările din producţia proprie au o pondere de 87%, în total. În structura acestora, panourile termoizolante au o pondere de 30,2% în total vânzări (în uşoară scădere faţă de trimestrul al treilea 2018), ţigla - 28%, instalaţiile şi amenajările - 25,7%. Celelalte mărfuri (profile tâmplărie, granule, confecţii tâmplărie) au o pondere mai mică.

    Profitul înainte de impozitare a crescut cu 49% faţă de septembrie 2018. Rata profitului net marginal este de 4,69%, comparativ cu septembrie 2018, când înregistra 4,3%. EBIT s-a majorat cu 44% comparativ cu trimestrul al treilea 2018. La un EBITDA de 67.524.854 lei, marja EBITDA este de 9,3%.

    În primele nouă luni din acest exerciţiu financiar, cheltuielile de exploatare s-au majorat cu 20,6%. Au fost înregistrate creşteri la materii prime şi materiale consumabile (17%), cheltuieli de personal (26,7%) şi "alte cheltuieli de exploatare" (32,6%) - în contul 658 figurează cheltuieli în avans, valoarea neamortizată a imobilizărilor necorporale sau corporale, scoase din activ, donaţii, sume în curs de clarificare. Eficienţa capitalului/Return on equity - ROE este de 12,4%, iar ROCE de 12,64%. Gradul de îndatorare este de 62,8%, fiind mai scăzut decât în primul semestru 2019. Îndatorarea este ridicată, mai cu seamă pe componenta datorii curente (creştere de 37,4% faţă de septembrie 2018). Solvabilitatea globală este de 1,59, iar lichiditatea curentă/testul acid de 0,57 (benchmark > 1), drept pentru care trebuie făcute eforturi de creştere a vânzărilor şi de reducere a datoriilor pe termen scurt.

    Evoluţia rezultatelor în baza situaţiilor financiare înregistrate la 31 decembrie 2018

    În perioada ianuarie - decembrie 2018, Teraplast a înregistrat o cifră de afaceri de 804.512.197 lei, ceea ce înseamnă o creştere de 90,5%, comparativ cu decembrie 2017 (422.270.070 lei). În structura cifrei de afaceri, ponderea cea mai mare au avut-o panourile termoizolante (32,5%) şi ţigla metalică (27,5%). În schimb, vânzările la instalaţii şi amenajări au ajuns la o pondere de 21,5%, faţă de 27,3% în anul precedent. Teraplast mai vinde granule (7,84% în cifra de afaceri totală), profile tâmplărie şi confecţii tâmplărie.

    Vânzările pe piaţa internă au însumat 644.352.774 lei (80%), iar pe piaţa externă - 160.159.423 lei (19,9%).

    Cheltuielile de exploatare au crescut cu 93,4% faţă de 2017, mai cu seamă datorită cheltuielilor cu materii prime şi consumabile (93,2%), a cheltuielilor de personal (69,5%) şi a amortizărilor (58,5%). Cheltuielile cu materii prime şi consumabile au o pondere de aproximativ 78,6% în total, iar cele de personal - 8,8%.

    Profitul înainte de impozitare este de 26.159.379 lei, în creştere cu 23% faţă de anul 2017, iar rata profitului marginal este de 2,87%. Lichiditatea curentă (testul acid) este de 0,56, valoarea fiind scăzută şi în descreştere faţă de 2017 (-19%).

    Gradul de îndatorare este de 63% şi ar trebui să scadă sub 50%, ca să nu se creeze o dependenţă de credite, mai cu seamă că datoriile curente sunt mari. Comparativ cu 2017, datoriile pe termen lung au crescut cu 65,2%, pe când datoriile pe termen scurt s-au majorat cu 84,2%. Solvabilitatea globală este de 1,58, iar rata de levier - 1,69. Eficienţa capitalului/ Return on equity înregistrează o valoa­re de 9,5%, fiind în creştere faţă de anul 2017, iar ROCE este de 9%.

    Guvernare corporativă 

    Guvernarea corporativă a firmei este structurată pe sistemul unitar, având cinci administratori, dintre care unul este independent, potrivit clauzei 18.1 din actul constitutiv actualizat. Directorul general este numit dintre administratori, ceea ce înseamnă că, formal, nu există o separare deplină între management şi control. Dar, spre deosebire de alte companii, pre­şedintele consiliului de administraţie este acţionarul principal, aşa încât relaţia de putere între "principal" (acţionar şi preşedintele consiliului de administraţie) şi agent (director general) este mai bine delimitată. Consiliul de administraţie nu se rezumă doar la monitorizare/control, ci îndeplineşte competenţe de planificare strategică, în politici financiare şi de risc, având o putere mai mare comparativ cu alte firme, datorită faptului că antreprenorul este în fapt conducătorul firmei, nu doar un simplu inves­titor.

    De asemenea, consiliul de adminis­traţie numeşte/revocă directorii şi stabileşte parametrii relaţiei principal - agent. Adminis­tratorii sunt numiţi pe baza recomandărilor făcute de administratorii în funcţie sau de adunarea genera­lă­ a acţionarilor. Costurile de monitorizare ce privesc administratorii şi cos­turile de angajament/"bonding costs" pentru agenţi/directori nu sunt date publicităţii.

    Actul constitutiv al firmei Teraplast prevede că pot fi înfiinţate două comitete, cel de remunerare şi cel de audit, dar nu există informaţii că acestea ar funcţiona efectiv, din moment ce lipsesc regulile care să le fixeze obiectivele şi func­ţionarea. Clauze privitoare la drep­tul de vot şi informarea acţionarilor sunt incluse în actul constitutiv. Ar trebui să existe însă o politică privitor la distribuţia de dividende.

    Codul de guvernare corporativă este sumar şi dublează în parte prevederi care sunt clauze în actul constitutiv al firmei. Există dispoziţii în codul de guvernare corporativă privitor la conflictul de interes, ceea ce este un punct pozitiv, dar nu sunt reguli privind managementul riscului.

    Opinia Cititorului

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    BTPay
    Cotnari
    Gala Anis
    Leap

    ENGLISH SECTION

    more articles

    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
    Cabinet de avocatTMPS