FLORINEL CHIŞ, ARMO:"Comerţul electronic generează locuri de muncă mai bine plătite"

Mihai Gongoroi
Ziarul BURSA #Companii / 24 octombrie 2018

"Comerţul electronic generează locuri de muncă mai bine plătite"

Florinel Chiş: "eCommerce-ul este o oportunitate pentru afacerile locale în competiţie cu marile lanţuri"

Piaţa comerţului pe internet va ajunge, anul acesta, la o valoare de 3,6 miliarde de euro

Comerţul electronic generea­ză locuri de muncă mai bine plătite, specializate, cu un alt set de calificări, în timp ce locurile de muncă repetitive au tendinţa de a fi automatizate, astfel încurajând locurile de muncă creative, cu valoare adăugată, care vor fi remunerate mai bine, a declarat, Florinel Chiş, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).

Piaţa comerţului pe internet va ajunge anul acesta la o valoare de 3,6 miliarde de euro, în creştere cu 30% în comparaţie cu 2017 (2,8 miliarde de euro), reprezentând circa 5,5% din totalitatea vânzărilor din sectorul retail din ţara noastră, potrivit unei analize de piaţă făcută de ARMO şi prezentată ieri în cadrul unei conferinţe.

La nivel local, comerţul cu produse IT şi electronice este principalul segment al pieţei online, urmat de comerţul cu articole vestimentare, în timp ce domeniile de home & deco, produse pentru copii şi casă şi grădină reprezintă oportunităţile cele mai mari. În acest sens, domnul Chiş a notat: "Aces­tea sunt lucruri pe care le consumăm constant. Observăm ideea de comoditate, iar în momentul ăsta, o oportunitate mare o reprezintă chiar şi partea aceasta de cumpărături, groceries. Mai mulţi jucători au început să se mişte, volumul este încă mic, dar potenţialul este mare".

Potrivit unui studiu Kantar Millboard Brown, în acest an, în jur de 57% din comenzile online din ţara noastră sunt plasate de pe un dispozitiv mobil.

"Asta arată că magazinele online româneşti investesc în tehnologie, inves­tesc în a se adapta pentru mobil, iar cei care nu fac asta, ar trebui să o facă, pentru că nu se ştie cât vor supravieţui dacă nu se adaptează la trendul consumatorilor de a cumpăra cu un simplu telefon", a subliniat directorul-executiv al ARMO.

Conform studiului menţionat, circa 8,28 de milioane de români, 38% din populaţia ţării, vor fi plasat comenzi online anul acesta, în comparaţie cu 36% dintre greci sau portughezi.

De asemenea, una din patru comenzi online este plătită cu cardul, în 2018, în comparaţie cu circa una din şapte anul anterior, în timp ce jumătate dintre tranzacţiile pe internet care sunt refuzate de către bănci, sunt refuzate din cauza fondurilor insuficiente.

Totodată, numărul de magazine online active s-a dublat anul acesta, de la circa 7.000, în 2017, la aproximativ 14.000, iar trendul este crescător, a notat Florinel Chiş.

În ceea ce priveşte sectorul livrărilor de colete, domnul Chiş a mai afirmat: "În 2017, conform unui studiu condus de către domnul profesor Eduard Dinu, referitor la efectele comerţului online în economia româ­neas­că, la capitolul livrare s-a observat că comerţul pe internet a generat, pentru companiile de curierat, circa 70 milioane de euro şi un profit mai bun".

Prin online, un comerciant mic devine competitiv pentru că reuşeşte să ţintească întreaga ţară şi are potenţialul de a se extinde şi în afara graniţelor, a mai spus domnul Chiş.

"Comerţul electronic este o oportunitate pentru business-urile locale, în competiţie cu marile lanţuri şi companii, de a se extinde în online, pentru a supravieţui", a adăugat domnia sa.

La nivelul pieţei online globale, comerţul cu articole textile se situează pe primul loc, captând 30% din valoarea sectorului, în timp ce comerţul cu produse electronice de consum are o cotă de piaţă de 19%. Comerţul pe internet cu produse cosmetice şi de sănătate se plasează pe locul al treilea în această ierarhie, în timp ce comerţul cu cărţi, muzică şi produse media reprezintă doar 10%.

Potrivit lui Maurice Bruggink, secretar-general al EMOTA (European eCommerce & Omni-Channel Trade Association), există cinci arii prioritare pentru Comisia Europeană în ceea ce priveşte dezvoltarea şi armonizarea legislaţiei comunitare în scopul creării unei pieţe digitale unice. Acestea sunt: TVA unic pentru comerţul digital, protecţia consumatorilor şi protecţia datelor, livrarea coletelor şi standardele de plăţi electronice.

Referitor la problema coletelor provenite din China (care reprezintă circa 17% din piaţa de eCommerce globală), domnia sa a precizat: "Studiile arată că circa 80% din totalitatea importurilor provenite din China sunt plătite fără TVA. Nu se poate concura cu aşa ceva. Este nevoie de condiţii concurenţiale echitabile ca magazinele online din România şi din Europa să concureze cu magazinele din China, iar acest lucru nu este posibil în acest moment, deoarece TVA-ul nu este plătit. Acest lucru se va modifica, pentru că UE pregăteşte reglementări noi, care vor fi implementate în 2021".

În prezent, dacă o companie online realizează vânzări de peste 35.000 de euro într-o ţară europeană, acea societate trebuie să se înregistreze în ţara res­pectivă. Însă, potrivit domnului Bruggink, odată cu noua legislaţie europeană, din 2021, orice magazin online din UE îşi va plăti TVA-ul pentru vânzările din afara ţării la autorităţile naţionale.

Reprezentul EMOTA a mai precizat că circa un miliard de produse vin în UE din China.

Domnul Bruggink a mai spus: "UE spune că retailerii chinezi bifează pe colete faptul că valoarea acestuia este mai mică de 22 de euro, iar dacă este mai mică de 22 de euro se importă fără TVA. Dar dacă deschizi coletele, des­coperi că produsele din interior au o valoare mult mai mare de 22 de euro. Până în ianuarie 2021, sistemul care să contracareze această practică trebuie să fie operaţional. (...) Cu certitudine nu suntem împotriva competiţiei globale, dar tot comerţul trebuie să se facă în condiţii concurenţiale echitabile".

Potrivit unui studiu citat de către domnul Maurice Bruggink, comerţul online are o cotă de 9,7% din retailul internaţional, anume circa 1.200 de miliarde de euro din 12.600 de miliarde de euro, China reprezentând 17% din piaţa globală online.

Juliette Beulaton, expert politici publice în cadrul eCommerce Europe, asociaţie care reprezintă 75.000 de companii care activează în comerţul pe internet, a afirmat că există o problemă cu cadrul legislativ la nivel comunitar, piaţa unică digitală fiind fragmentată, comerţul online funcţionând pe reguli diferite, în diferite ţări.

Domnia sa a mai declarat: "Este dificil pentru comercianţii dintr-o ţară să activeze într-o altă ţară. (...) Noi considerăm că o piaţă unică armonizată poate dezvolta comerţul transfrontalier. Există 25 de propuneri pentru armonizarea pieţei unice digitale, majoritatea sunt deja adoptate, iar multe dintre acestea ţintesc armonizarea, propunând reguli care pot fi implementate la nivel comunitar".

ARMO este membră a eCommerce Europe şi EMOTA.

Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

29 Noi. 2022
Euro (EUR)Euro4.9184
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7383
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9890
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6933
Gram de aur (XAU)Gram de aur267.3958

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro