Revista BURSA Construcţiilor

IONUŢ SIMION, PREŞEDINTE AMCHAM: "OUG 114/2018 a produs un prejudiciu de imagine incalculabil"

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică /

"OUG 114/2018 a produs un prejudiciu de imagine incalculabil"

Lipsa de predictibilitate şi stabilitate a sistemului fiscal din ţara noastră şi lipsa digitalizării Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) reprezintă principalele impedimente pentru creşterea valorii investiţiilor străine în economia României, conform unui sondaj realizat recent de Camera Americană de Comerţ din Româ-nia (AmCham).

Din cele 450 de companii şi firme membre ale AmCham, au participat la sondaj 128, iar majoritatea aces-tora s-au declarat nemulţumite de desele modificări netransparente ale legislaţiei fiscale, de lispa reformei digitale în cadrul ANAF şi de prevederile Ordonanţei de Urgenţă 114/2018 care a bulversat între mediul de afaceri din ţara noastră.

Cu prilejul prezentării sondajului realizat în perioada iulie-august 2019, Ionuţ Simion, preşedintele AmCham România a declarat: "Vrem să avem predictibilitate şi stabilitate cu privire la măsurile fiscale şi dorim digitalizarea ANAF. Ţara noastră este atractivă pentru investitori nu datorită nivelului scăzut de impozitare, ci datorită mărimii pieţei. Din păcate, România păcătuieşte mult cu privire la lipsa predictibilităţii şi a unei prea mari instabilităţi fiscale. OUG 114/2018 a dat semnalul că în România se poate orice, peste noapte, că oricând pot apărea modificări legislative care schimbă regulile jocului în cursul jocului. OUG 114/2018 a produs un prejudiciu de imagine incalculabil. Toate argumentele noastre în faţa investitorilor străini pentru ca aceştia să deruleze afaceri în Româ-nia pălesc în faţa lipsei de predictibilitate şi stabilitate fiscală".

Sondajul realizat de AmCham a pus în balanţă avantajele şi neajunsurile politicii şi legislaţiei fiscale, neajunsurile administraţiei fiscale şi măsurile necesare pentru îmbunătăţirea legislaţiei în acest domeniu.

În privinţa avantajelor politicii fiscale, 75% dintre cele 128 de companii respondente susţin că implementarea cotei unice de impozitare reprezintă cel mai apreciat avantaj competitiv oferit de ţara noastră. La aceasta se adaugă şi impozitul de 5% pe dividende care este aprecit de 70% dintre firmele participante la sondajul realizat de AmCham. Pe locul al treilea, apreciate de 60% dintre respondenţi, se situează stimulentele fiscale, dar care pot deveni un dezavantaj pentru investitori în lipsa implementării din cauza imaterialităţii sau dificultăţilor practice.

De altfel, 64% dintre respondenţi sunt nemulţumiţi de atractivitatea scăzută a stimulentelor fiscale. Nemulţumirea vizează în mod special domeniul cercetării-dezvoltării-inovării unde stimulentele există doar pe hârtie, fără a fi implementate în practică, în ciuda insistenţelor mediului de afaceri şi a beneficiilor pe care le-ar aduce României.

Referitor la acest aspect, Mihai Faur, director financiar al companiei UiPath, a spus: "În timp ce noi stagnăm, statele care înţeleg oportunităţile economiei digitale şi provocările actuale îşi adaptează legislaţia fiscală pentru atragerea şi favorizarea modelelor de afaceri bazate pe inovaţie şi valoare adăugată mare. Dacă România nu va lua urgent măsuri pentru a atrage funcţiile importante ale modelelor de afaceri contemporane, adică să se îndrepte către tehnologie şi activităţi de cercetare-dezvoltare, veniturile fiscale alocate vor fi drastic reduse în comparaţie cu statele ce oferă un cadru naţional complex favorabil investiţiilor".

61% dintre companiile sondate de AmCham sunt nemulţumite de adoptarea intempestivă a unor măsuri fiscale, aşa cum a fost cazul OUG 114/2018, care a afectat încrederea în mediul investiţional din ţara noastră.

Investitorii străini sunt nemulţumiţi de faptul că Parlamentul şi Guvernul nu plafonează contribuţia la asigurările sociale şi de sănătate. Ionuţ Simion a precizat: "Nu este normal să îi obligi pe cetăţeni să contribuie la sistemul de sănătate mai mult decât vor cheltui vreodată. Noi am solicitat plafonarea acestei contribuţii la cuantumul a cinci salarii, de mai mult timp, dar nu am primit niciun răspuns favorabil din partea autorităţilor".

Sondajul realizat de AmCham are un capitol dedicat neajunsurilor constatate de contribuabili în relaţia cu ANAF. Peste 85% dintre respondenţi sunt nemulţumiţi de lipsa digitalizării instituţiei respective. Aceştia consideră că se impune urgent modernizarea prin digitalizare a infrastructurii administraţiei fiscale, fapt care va duce la o creştere a gradului de colectare a veniturilor fiscale şi va reduce evaziunea fiscală.

Mihai Faur, director financiar al companiei UiPath a declarat: "În acest moment este o lipsă totală de digitalizare la ANAF şi de aceea este prioritar ca Fiscul să investeas-că enorm în infrastructură".

Alexandru Milcev, şeful departamentului de taxe din cadrul companiei EY România, a spus: "Mesajul AmCham România este că digitalizarea admInistraţiei fiscale este o urgenţă pentru o administrare eficientă a activităţilor economice şi pentru creşterea calităţii veniturilor la buget şi, mai ales, pentru asigurarea relevanţei României pentru noile modele de afaceri".

Reprezentantul companiei EY a menţionat că ultima tentativă de modernizare a ANAF a fost programul RAMP, finanţat de Banca Mondială, dar care a fost anulat în anul 2018. Milcev a precizat că, spre deosebire de ţara noastră, RAMP a fost implementat cu succes în Bulgaria, unde costul colectărilor a scăzut, a crescut gradul încasărilor bugetare şi al conformărilor voluntare. Şeful departamentului de taxe din cadrul EY susţine că implemntarea RAMP în ţara noastră ar fi dus la creşterea veniturilor bugetare cu câteva miliarde de euro anual.

80% dintre cele 128 de companii chestionate reclamă lipsa de cooperare şi chiar agresivitate din partea autorităţilor fiscale şi susţin că acestea pot fi reduse prin digitalizarea sistemului, fapt care va reduce numărul interacţiunilor directe dintre autoritatea fiscală şi contribuabili. Aproape jumătate dintre participanţii la sondajul realizat de AmCham susţin că în categoria neajunsurilor se încadrează lipsa de transparenţă privind criteriile de risc şi modalitatea de selectare a contribuabililor pentru control, procesul complex de conformare fiscală şi nerespectarea prevederilor legale privind modificarea legislaţiei fiscale.

Îngrijorător în sondajul respectiv este faptul că peste 83 dintre companiile şi firmele chestionate susţin că dialogul dintre contribuabili şi factorii de decizie este unul slab sau inexistent, iar aproape 70% consideră că nu pot comunica eficient cu ANAF.

Referitor la măsurile care ar îmbunătăţi mediul fiscal din ţara noastră, reprezentanţii companiilor din cadrul AmCham consideră că este necesar ca procesul de adoptare a modificărilor legislative să fie unul predictibil, politica fiscală să fie transparentă şi stabilă, să fie redusă evaziunea fiscală prin digitalizarea şi modernizarea ANAF şi să existe o strategie de stimulare a investiţiilor cu valoare adăugată mare.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS