IPO-ul Airbnb, lansat săptămâna aceasta

A.V.
Ziarul BURSA #Internaţional / 07 decembrie 2020

IPO-ul Airbnb, lansat săptămâna aceasta

10 decembrie, ziua în care titlurile companiei sunt aşteptate la tranzacţionare pe Nasdaq Global Select Market, sub simbolul "ABNB" Airbnb a avut pierderi de 697 de milioane de dolari în primele nouă luni din 2020, însă societatea a revenit pe profit în trimestrul al treilea

Compania americană de rezervări de cazare Airbnb Inc. este pregătită să îşi lansze oferta publică iniţială (IPO) săptămâna aceasta, în 9 decembrie, tranzacţionarea acţiunilor urmând să înceapă pe 10 decembrie. Airbnb îşi va face debutul la Nasdaq Global Select Market, sub simbolul "ABNB".

Evaluarea grupului este estimată la aproximativ 35 de miliarde de dolari, în condiţiile în care preţul acţiunilor este cuprins între 44 şi 50 de dolari fiecare. Preţul final va fi anunţat în 9 decembrie. Conform documentelor depuse la autoritatea pieţei de capital din SUA (SEC), Airbnb va plasa 51,9 milioane de titluri, urmând să obţină astfel aproape 2,6 miliarde de dolari.

Potrivit datelor Bloomberg, la o valoare de 2,6 miliarde de dolari, IPO-ul Airbnb va fi al patrulea ca mărime din SUA, anul acesta.

În opinia analiştilor, momentul ales pentru listarea Airbnb "pare curios", având în vedere impactul uriaş pe care l-a avut pandemia de Covid-19 asupra sectorului turismului. În acest context, veniturile Airbnb au scăzut puternic faţă de nivelurile din 2018 şi 2019, şi au nevoie de ceva timp ca să îşi revină, chiar şi într-o perspectivă optimistă, generată de apariţia unui vaccin împotriva Covid-19.

În 2019, veniturile Airbnb au atins 4,8 miliarde de dolari, dar în acest an este puţin probabil ca cifra să se apropie de un asemenea nivel. Chiar înainte de apariţia pandemiei, anul trecut, Airbnb a raportat un rezultat negativ net de 674 de milioane de dolari, generat în mare parte de cheltuielile mari de pe segmentele de vânzări şi marketing, precum şi de dezvoltarea produselor.

Ca urmare a pandemiei, bugetul de vânzări şi marketing al companiei a fost redus destul de agresiv.

Anul trecut, compania a cheltuit 1,6 miliarde de dolari în această zonă, iar de la începutul lui 2020, bugetul a fost redus la numai 545 de milioane de dolari, ceea ce explică într-o oarecare măsură de ce Airbnb a reuşit să înregistreze un profit trimestrial în perioada iulie-septembrie.

De la începtul anului curent până la finele lunii septembrie, Airbnb a suferit pierderi de 697 de milioane de dolari, faţă de 323 milioane în acelaşi interval din 2019. Veniturile au fost de 2,52 miliarde de dolari, mai mici cu 32,4% faţă de primele nouă luni din 2019, însă în trimestrul al treilea, compania a obţinut un profit de 219 milioane de dolari, la venituri de 1,34 miliarde de dolari, care au crescut semnificativ faţă de cele 334 de milioane dolari din trimestrul al doilea. Nivelul veniturilor din trimestrul al treilea a fost doar puţin mai mic decât cel din acelaşi trimestru din 2019, când a depăşit 1,64 miliarde de dolari.

Pierderile Airbnb din prima jumătate a acestui an au fost mari, de 916 milioane de dolari, însă revenirea la profit în trimestrul al treilea sugerează potenţialul de redresare al companiei.

În situaţia actuală, este puţin probabil ca societatea să obţină profit pe întregul an şi, deşi a reuşit să strângă anul acesta două miliarde de dolari de la investitori instituţionali, evaluând afacerea la aproximativ 17 miliarde de dolari, împrumutul stabilit pe cinci ani nu a fost ieftin, având o rată a dobânzii de aproximativ 10%.

Luna trecută, la momentul depunerii documentelor pentru listare, Airbnb a informat: "Pandemia de Covid-19 a afectat negativ rezultatele noastre operaţionale şi financiare recente, şi continuă să aibă un impact negativ semnificativ asupra rezultatelor noastre operaţionale şi financiare pe termen lung. Cu toate acestea, credem că, pe măsură ce lumea îşi va reveni după această pandemie, Airbnb va fi o sursă vitală de reabilitare economică pentru milioane de persoane".

De oferta Airbnb se ocupă în principal băncile americane de investiţii Morgan Stanley şi Goldman Sachs Group Inc. Totodată, Allen & Co., Bank of America Corp., Barclays Plc şi Citigroup Inc. sunt subscriitori în acest IPO.

Compania oferă acţiuni de clasă A şi B

Compania are o clasificare multiplă a acţiunilor care vor fi lansate în cadrul IPO-ului: A şi B. Titlurile din clasa B oferă 20 de voturi fiecare, comparativ cu un vot pentru fiecare acţiune din clasa A.

Aceste tipuri de clasificări multiple tind să concentreze puterea de vot în mâinile fondatorilor companiei şi, în cazul de faţă, în mâinile a trei persoane, inclusiv a CEO-ului Brian Chesky. Aceasta înseamnă că acţionarii obişnuiţi nu vor avea niciun cuvânt de spus în vreo decizie pe care conducerea ar putea să o ia asupra direcţiei viitoare a Airbnb.

În opinia analiştilor, rămâne de văzut dacă evaluarea de 35 de miliarde de dolari a companiei, în această listare, este realistă într-o perioadă incertă, dar, având în vedere IPO-urile anterioare, este destul de probabil ca Airbnb să găsească destui investitori ca să realizeze o ofertă de succes. Cert este, însă, că în climatul actual este puţin probabil ca rentabilitatea să fie pe primul loc pentru investitorii care doresc să cumpere titluri, dat fiind că modelul de afaceri al Airbnb se va confrunta, probabil, cu o serie de provocări în anii următori, chiar şi în absenţa pandemiei. Asta pentru că, în viitor, post-pandemie, costurile de curăţenie şi întreţinere a locurilor de cazare vor fi mai mari, iar autorităţile locale şi guvernele ar putea decide modificări ale taxelor care privesc închirierile pe termen scurt, care în prezent nu au acelaşi tratament fiscal precum hotelurile şi alte unităţi de cazare listate pe diverse site-uri, care plătesc costuri suplimentare.

Valoarea brută a rezervărilor făcute prin Airbnb a ajuns la 18 miliarde de dolari în primele nouă luni din 2020, scăzând cu aproape 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Rezervările de pe acest site au atins cel mai de jos nivel în aprilie, când au scăzut cu 72% faţă de anul precedent. În acest context, compania şi-a redus numărul angajaţilor cu normă întreagă cu aproximativ 25%. În iunie, rezervările de pe Airbnb erau în scădere cu 21%, în ritm anual.

Decembrie aglomerat în IPO-uri

Conform aşteaptărilor, decembrie va fi o lună încărcată în privinţa IPO-urilor. Airbnb se va alătura unui grup de companii care planifică listări, printre care serviciul de livrare a alimentelor DoorDash Inc., compania de jocuri video Roblox Corp., fintech-ul Affirm Inc., compania-mamă a retailerului online de reduceri Wish Inc.

Listările de la bursele din SUA au atras, anul acesta, 152 de miliarde de dolari, iar aproximativ jumătate din sumă a fost strânsă de companiile de tip SPAC, potrivit datelor Bloomberg. Un SPAC (special purpose acquisition company) este o societate care nu are operaţiuni comerciale, fiind creată doar pentru atragerea de capital prin IPO. SPAC-ul foloseşte banii din listare pentru cumpărarea altei companii.

La nivel global, companiile au strâns un total de 317 miliarde de dolari în 2020, prin IPO-uri, cifra fiind depăşită doar de vârful atins în 2007: 385 de miliarde de dolari, conform cifrelor Bloomberg.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Videoconferinţa “Sistemul bancar după un an de pandemie”
Dtlawyers
BTPay
Allview
Stiri Locale
AAGES

Curs valutar BNR

24 Iun. 2021
Euro (EUR)Euro4.9242
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1233
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4890
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7569
Gram de aur (XAU)Gram de aur236.1626

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Boromir
piperea.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
energynomics.ro
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro