Abonament gratuit
Videoconferinţa “Investiţii imobiliare şi achiziţii publice în pandemie”Videoconferinţa “Investiţii imobiliare şi achiziţii publice în pandemie”

OPINII"Cheltuiţi în România" a devenit strategie anti-criză

Cristian Dogaru
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări /

Pe masură ce obsesiile privind pandemia încep să lase locul obsesiilor privind economia, autorităţile caută subterfugii pentru a creşte încasările la buget. În acest context, "Cheltuiţi în România" pare să fie ocazia ideală pentru a aduna ceva TVA de pe urma amatorilor de vacanţe însorite.

Nu cu mult timp în urmă aflam că Bulgaria, Grecia şi Serbia ar urma să creeze un hub turistic şi să renunţe de la 1 iunie la carantina de 14 zile pentru cetăţenii celor 3 ţări. Şi România a fost invitată să se alăture, dar autorităţile de la Bucureşti au ezitat. "Eu cred că turiştii români în acest an vor prefera turismul românesc, cred este mai bine să ne concentrăm pe turismul intern, turiştii români să fie în siguranţă la mare, sunt convins că în curând vom vorbi de turism într-un mod organizat şi în siguranţă în România, asta ne preocupă ca minister al Economiei şi Turismului, ca cetăţenii români şi alţii din afara României să vină în concediu în România în siguranţă", spunea ministrul economiei. Să fie doar siguranţa pe primul plan? Păi, dacă era doar siguranţa, nu s-ar fi ridicat deloc discuţia despre redeschiderea litoralului autohton din 15 iunie. Faptul că românii care rămân aici şi îşi cheltuie banii local dau bugetului de stat o mână nesperată de ajutor este evident, TVA-ul aferent serviciilor de cazare, masă, distracţii şi alte motive de ne uşura de economii la mare contribuie la reducerea deficitului bugetar ce riscă să devină ameninţător în a doua parte a anului.

Să nu ne iluzionăm cu creşterea economică după primul trimestru. Pierderea de viteză este evidentă în raport cu trimestrul patru din 2019 şi să nu uităm că în primele trei luni ale anului economia a fost blocată doar câteva zile, abia în al doilea trimestru vom vedea efectele izolării la domiciliu şi opririi producţiei în câteva mari companii. Aşa că dacă românii pot fi determinaţi să cheltuie în ţară punând umărul la reducerea dezechilibrelor, fie şi prin declaraţii oficiale, de ce nu? Rămâne de văzut ce se va întâmpla în a doua parte a anului, e greu de imaginat că ar putea cineva să impună prin măsuri administrative ca vacanţele să fie petrecute în România câtă vreme destinaţiile tradiţionale pentru români (Italia, Grecia, Spania) elimină toate restricţiile. Poate ar fi vremea unei campanii "Cheltuiţi în România" care să nu se mai limiteze doar la turism, ci şi la comenzile online de pe site-urile de afară. De reducerea dezechilibrelor din economie depinde stabilitatea cursului de schimb şi dobânzile plătite la împrumuturile statului, "detalii" care ne afectează în final pe toţi aşa că n-ar strica o campanie de responsabilizare a consumatorului autohton pentru a nu genera încasări la bugetele altor state câtă vreme economia României pare să iasă extrem de şifonată din povestea coronavirus. Şi poate cu această ocazie ne gândim de două ori când acceptăm să folosim soluţii informatice care să ne uşureze viaţa precum mobile bankingul, scanerele de coduri de bare din hipermarketuri care fac inutilă prezenţa casierelor, etc. Fiecare loc de muncă eliminat generează mai puţine venituri la stat şi diluează cererea din economie. Iar o cerere în scădere va antrena noi concedieri şi tot aşa. În concluzie, în afară de a consuma responsabil să nu uităm să cheltuim la fel de responsabil în astfel de perioade de contracţie economică

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie