Scandalul din Televiziunea Română, departe de final

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind, Biroul Executiv Naţional
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 18 decembrie 2020

Directorul TVR, Doina Gradea, a fost secretara personală a lui Adrian Sârbu. Şcoală Înaltă: evaziune fiscală, spălare de bani, corupţie.

Directorul TVR, Doina Gradea, a fost secretara personală a lui Adrian Sârbu. Şcoală Înaltă: evaziune fiscală, spălare de bani, corupţie.

MediaSind: "Administraţia Televiziunii Române a prejudiciat bugetul instituţiei cu peste 20 milioane de euro, prin refuzul de a aplica măsurile impuse de Curtea de Conturi în urma controalelor asupra activităţii din TVR"

Doina Gradea a negat în mai multe ocazii acuzaţiile care i se aduc

Televiziunea Română se află de ani de zile într-un permanent scandal cu privire la managementul dus de diferitele conduceri de la nivelul instituţiei. De ceva vreme, lupta se duce într actualul administrator al TVR, Doina Gradea, şi Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind. Acesta din urmă o acuză pe Doina Gradea de management defectuos şi cer Consiliului de Administraţie (CA) să o tragă la răspundere pentru prejudicierea instituţiei.

Doina Gradea a negat în mai multe ocazii acuzaţiile care i se aduc.

Ieri a avut loc şedinţa CA în care, conform MediaSind, ar fi trebuit votată atragerea răspunderii Doinei Gradea pentru activitatea sa, după ce, cu o zi înainte, mai mulţi membri ai Consiliului de Administraţie au depus acţiunea la Tribunalul Municipiului Bucureşti. Doina Gradea a refuzat să supună la vot acest subiect, susţinând că este o ilegalitate, prin care se urmăreşte doar satisfacerea unor interese personale.

Conflictul dintre cele două părţi este prezentat mai jos de reprezentanţii Sindicatului Român al Jurnaliştilor MediaSind.

Actualizare - Membri Consiliului de Administraţie al Televiziunii Române au afirmat că la şedinţa de astăzi nu s-au întrunit voturile necesare pentru Ordinea de zi, astfel încât şedinţa nu a putut continua.

Redăm integral afirmaţiile transmise de Consiliul de Administraţie al Televiziunii Române:

"La şedinţa Consiliului de Administraţie al TVR de vineri, 18 decembrie 2020, reconvocată automat de către Preşedintele - Director general Doina Gradea după eşecul din ziua precedentă când a rămas fără cvorum de şedinţă, nu s-au întrunit voturile necesare pentru Ordinea de zi, astfel încât şedinţa nu a putut continua.

Este pentru a treia oară când Doina Gradea încalcă Regulamentul CA, care prevede că este obligată să supună la vot propunerile pentru ordinea de zi făcute de membrii CA.

Mai mult, ne-a invitat în mod repetat să părăsim şedinţa pentru a evita dezbaterea în cadrul Consiliului a propriei prestaţii manageriale.

Prin urmare, cei care am susţinut necesitatea discuţiei pe subiectul atragerii răspunderii PDG Doinei Gradea în calitate de administrator al SRTv, am refuzat să votăm Ordinea de zi, dar nu am părăsit şedinţa. Mai mult, am cerut informări pe diferite subiecte de maxim interes public, cum ar fi:

- prezentarea în vederea analizării de către CA a conţinutului ultimului Raport al Curţii de Conturi (2019) pe care l-am solicitat încă din şedinţa de ieri şi nu ne-a fost dat şi despre care PDG pretinde că SRTv nu l-ar fi primit.

- informare cu privire la costurile emisiunilor de Revelion şi justificarea acestor sume pentru refolosirea la Televiziunea Publică a unor formate şi personaje de o calitate îndoielnică din palmaresul unei televiziuni comerciale, cel putin nepotrivite cu misiunea publică a TVR şi chiar contrare acesteia.

- informare cu privire la prelungirea cu un an, de către PDG Doina Gradea, a contractului cu un colaborator extern, realizatorul emisiunii "Romania 9", în condiţii extrem de dezavantajoase pentru SRTv, în defavoarea realizatorilor din interiorul TVR care ar putea realiza emisiuni de dezbatere politică de nivel cel puţin egal cu acesta.

Doina Gradea a blocat şedinţa la fel ca în ziua precedentă, refuzând cu ostentaţie să pună pe Ordinea de zi acţiunea în răspundere civilă, prin adoptarea căreia cu votul majorităţii CA (7 voturi) mandatul ei de Preşedinte - Director general ar fi fost suspendat, potrivit art. 220 din Codul Civil, până la lămurirea în instanţă a vinovăţiei sau nevinovăţiei sale în legătură cu prejudiciile constatate de instituţiile statului cu atribuţii de control financiar şi de gestiune.

Neavând susţinerea a cel puţin 7 voturi pentru această ordine de zi incompletă, pe care a menţinut-o astfel în ciuda insistenţelor noastre şi încălcând în mod flagrant şi repetat Regulamentul CA, PDG a preferat să încheie şedinţa, ameninţându-ne că va raporta Parlamentului că subminăm interesele SRTv, când de fapt realitatea este exact pe dos.

Putem înţelege că supunerea la vot a atragerii răspunderii Presedintelui - Director General ar fi fost mult prea riscantă pentru Doina Gradea, care s-a temut chiar şi de votul celor mai fideli membri din Consiliul de Administraţie.

Dacă ar fi pus mai presus de interesul său personal de a rămâne în funcţie nevoile instituţiei, atunci ar fi acceptat ca la finalul şedinţei să ne exprimăm votul şi pe acest subiect, aşa cum am insistat, dar a refuzat cu obstinaţie chiar şi această propunere. Este încă o dovadă că interesul ei personal primează, iar preţul îl plăteşte televiziunea publică, ceea ce este de nepermis."

Actualizare - În urma afirmaţiilor făcute de MediaSind, TVR ne-a precizat că astăzi a continuat şedinţa Consiliului de Administraţie al SRTv iar dezbaterile au debutat cu supunerea la vot de către PDG a ordinii de zi şi "au continuat cu atacuri şi acuzaţii nefondate din partea doamnei Monica Ghiurco şi a dlui Sorin Ilieşiu la adresa unor realizatori ai TVR sau cu privire la decizii de management având ca obiect proiectele speciale pregătite de TVR 1 pentru sărbători."

Redăm integral precizările făcute de TVR:

"Astăzi a continuat şedinţa Consiliului de Administraţie al SRTv, convocată iniţial pentru data de 17 decembrie, în condiţiile prevăzute de lege şi de regulamentele aferente.

Cvorumul necesar pentru organizarea şedinţei a fost întrunit în ambele zile. Dezbaterile de astăzi au debutat cu supunerea la vot de către PDG a ordinii de zi şi au continuat cu atacuri şi acuzaţii nefondate din partea doamnei Monica Ghiurco şi a dlui Sorin Ilieşiu la adresa unor realizatori ai TVR sau cu privire la decizii de management având ca obiect proiectele speciale pregătite de TVR 1 pentru sărbători.

Doamna Monica Ghiurco a insistat cu privire la introducerea pe ordinea de zi a unor subiecte contrare legii, având ca scop validarea unei acţiuni în instanţă împotriva actualului Preşedinte-Director General, suspendarea acestuia şi desemnarea unui Director General interimar. A fost reiterat faptul că propunerea doamnei Monica Ghiurco contravine în mod vădit legislaţiei care guvernează activitatea SRTv, mai mult, acest document neavând niciun aviz din partea structurilor de specialitate.

Întrucât aceste puncte nu au fost incluse pe ordinea de zi, ca o manifestare de protest, o parte a membrilor CA (Monica Ghiurco, Sorin Ilieşiu, Cristian Petcu şi Bogdan Ghiu) nu şi-a exercitat votul, astfel încât ordinea de zi a întrunit doar 6 voturi "pentru" dintre cele 7 necesare. Din acest motiv, şedinţa nu a putut continua.

Subiectele puse pe ordinea de zi conform legislaţiei incidente erau esenţiale pentru asigurarea bunei desfăşurări a activităţii televiziunii publice. SRTv, prin reprezentantul legal Doina Gradea, consideră că ceastă atitudine a unor membri ai CA afectează grav bunul mers al Societăţii, motiv pentru care va face toate demersurile legale în consecinţă.

Conduita şi abuzul în funcţie a unor membri ai CA aduc mari prejudicii Societăţii, aceştia fiind numiţi de Parlament şi încasând indemnizaţie semnificativă pentru a participa la şedinţe şi pentru a-şi exercita votul şi nu pentru a provoca scandaluri care aduc daune televiziunii publice.

Totodată, precizăm faptul că acţiunea doamnei Ghiurco este susţinută de Sindicatul Român al Jurnaliştilor Mediasind - un sindicat nereprezentativ la nivelul instituţiei, constituit la nivelul Agerpres şi nu al SRTv, sindicat care îşi arogă drepturi în mod ilegal, acţionează în mod repetat şi abuziv, pentru a submina activitatea TVR şi care, prin ameninţări, instigare la ură şi revoltă afectează grav activitatea şi imaginea Televiziunii Române."

---

Actualizare - Activitatea Televiziunii Române este blocată pentru că şefa instituţiei fuge de votul Consiliului de Administraţie, scrie un comunicat de presă al MediaSind.

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind solicită Parlamentului deblocarea situaţiei din TVR prin demiterea Doinei Gradea din funcţia de preşedinte-director general.

Două şedinţe consecutive ale Consiliului de Administraţie s-au încheiat înainte să înceapă. Dacă ieri, o parte din membrii CA au părăsit sala în semn de protest pentru că preşedintele-director general al Societăţii Române de Televiziune, Doina Gradea, încalcă legea si refuză să pună pe ordinea de zi solicitarea membrilor CA privind atragerea răspunderii sale din cauza managementului defectuos, astăzi, 18 decembrie 2020, istoria s-a repetat.

De această dată, Doina Gradea a refuzat cu vehemenţă să supună la vot introducerea pe ordinea de zi a aceleiaşi propuneri. Oricâte argumente legale au adus membrii CA, că se încalcă legea şi Regulamentul CA, şefa TVR s-a comportat ca şi cum instituţia ar fi propriul SRL cu administrator unic.

În consecinţă, majoritatea membrilor Consiliului de Administraţie au refuzat să voteze Ordinea de zi stabilită de Doina Gradea, drept urmare şedinţa a fost închisă.

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind solicită Parlamentului României să intervină de urgenţă şi să deblocheze situaţia creată, prin demiterea de urgenţă a Doinei Gradea din funcţia de preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune.

Motivul acestor decizii fără precedent îl reprezintă managementul defectuos care a dus la prejudicierea instituţiei, constatat prin Raportul Curţii de Conturi nr. XI/40636/C.G.S./12.09.2019 şi prin Procesul - verbal de inspecţie încheiat la data de 26.10.2020, emis de Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia Generală de Inspecţie Economico-Financiară (D.G.I.E.F.)

Inspectorii de control au constatat prejudicii şi abateri grave care îndeplinesc elementele constitutive ale răspunderii civile, precum şi ale răspunderii penale.

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind împreună cu MediaSind TVR au transmis opiniei publice, dar şi membrilor CA încă din data de 12 noiembrie 2020 o informare cu titlul- Ministerul Finanţelor descoperă fapte de corupţie în derularea unui contract în valoare de 18 849 600 euro, pentru transmiterea prin satelit a programelor Televiziunii Române - în care a semnalat faptul că, în urma controlului, conducerea TVR este acuzată de fals material în înscrisuri oficiale, fals intelectual, uz de fals, fals în înscrisuri sub semnătură privată precum şi de mai multe încălcări ale dispoziţiilor legale.

Mai mult, preşedintele-director general, Doina Gradea, este acuzată că a plătit din fonduri publice, fără bază legală şi/sau contractuală, suma de 1.062 634,98 lei - se mai arată în Procesul Verbal al inspectiei.

Totodată, în scurt vor fi depuse mai multe plângeri penale la DNA împotriva celor acuzaţi de fapte de corupţie de către controalele inspectorilor, dar şi împotriva celor din Consiliul de Administraţie şi Comitetului Director care au girat, prin vot, acest management defectuos.

---

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind, împreună cu filiala sa MediaSind TVR, în acord cu rezoluţiile votate de membrii afiliaţi în cadrul Adunărilor generale, au solicitat, în repetate rânduri, membrilor CA să voteze atragerea răspunderii administratorului Doina Gradea pentru management defectuos, care a dus la prejudicierea instituţiei, constatat prin Raportul Curţii de Conturi nr. XI/40636/C.G.S./12.09.2019 şi prin Procesul-verbal de inspecţie încheiat la data de 26.10.2020, emis de Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia Generală de Inspecţie Economico-Financiară (D.G.I.E.F.).

Precizăm că inspectorii de control au constatat prejudicii şi abateri grave care îndeplinesc elementele constitutive ale răspunderii civile, precum şi ale răspunderii penale. Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind împreună cu MediaSind TVR au transmis opiniei publice, dar şi membrilor CA încă din data de 12 noiembrie 2020 o informare cu titlul Ministerul Finanţelor descoperă fapte de corupţie în derularea unui contract în valoare de 18 849 600 euro, pentru transmiterea prin satelit a programelor Televiziunii Române! , în care a semnalat faptul că, în urma controlului, conducerea TVR este acuzată de fals material în înscrisuri oficiale, fals intelectual, uz de fals, fals în înscrisuri sub semnătură privată, precum şi de mai multe încălcări ale dispoziţiilor legale!

Mai mult, preşedintele-director general, Doina Gradea, este acuzată că a plătit din fonduri publice, fără bază legală şi/sau contractuală, suma de 1.062.634,98 lei - se mai arată în Procesul Verbal al inspecţiei. Conform aceluiaşi PV de inspecţie, Ministerul Finanţelor va sesiza organele de cercetare penală!

Totodată, în scurt timp vor fi depuse mai multe plângeri penale la DNA împotriva celor acuzaţi de fapte de corupţie de către controalele inspectorilor, dar şi împotriva celor din Consiliul de Administraţie şi Comitetului Director care au girat, prin vot, acest management defectuos.

Semnalul pe care membrii CA îl transmit opiniei publice şi Parlamentului României este important pentru demiterea de urgenţă a preşedintelui - director general al Societăţii Române de Televiziune, Doina Gradea, care a adus instituţia şi angajaţii ei într-o situaţie dramatică.

Iată argumentele:

Opinia publică din România a putut constata că, în ultimii ani, în timpul mandatului preşedintelui-director general Doina Gradea, instituţia publică a înregistrat numai recorduri negative, din cauza managementului dezastruos pe care l-a avut, fapt confirmat de mai multe controale ale Curţii de Conturi. Umilinţele la care au fost supuşi angajaţii Televiziunii Naţionale au fost de neînchipuit, pentru că au fost mereu trataţi de şefa TVR cu aroganţă şi cu lipsă de respect faţă de profesionismul lor.

Actuala administraţie cheltuieşte fondurile publice în mod discreţionar, ignorând normele legale de transparenţă, fiind aduse, astfel, grave prejudicii instituţiei, insecurizând, totodată, veniturile angajaţilor SRTV. Administraţia Televiziunii Române a prejudiciat bugetul instituţiei cu peste 20 milioane de euro, prin refuzul de a aplica măsurile impuse de Curtea de Conturi în urma controalelor asupra activităţii din TVR. (Televiziunea Română a fost prejudiciată cu peste 20 de milioane de euro, bani ce ar fi trebuit să fie recuperaţi de la cei responsabili încă din 2017! )

Audienţa TVR s-a prăbuşit din cauza promovării unei politici editoriale haotice, dictată adesea de centrele de putere din diverse partide. Un rol nefast, în acest sens, l-au avut şi o seamă de decizii aberante ale conducerii executive. Chiar în perioada pandemiei, spre exemplu, când TVR avea misiunea de a informa populaţia asupra efectelor infectării cu virusul COVID 19, pre;edintele-director general a decis suprimarea producţiei TV, situaţie care, din păcate, persistă şi în prezent! (Care mai este rostul Televiziunii Române? Doina Gradea e un manager submediocru pus de Dragnea şi doar 2 din 100 de români care se uită la televizor aleg TVR - Libertatea.ro)

Studiorile teritoriale sunt subfinanţate. Doar 4% din bugetul total al SRTV este repartizat la cele 5 studiouri teritoriale din Cluj, Craiova, Timisoara, Tg Mures si Iasi. Pentru 2020, bugetul de investitii alocat studiourilor teritoriale a fost de zero lei. La fel şi pentru TVR Chişinău!

Doina Gradea şi echipa sa au încălcat atât Constituţia României, Legea avertizorului public, dar şi Convenţiile OIM şi directivele europene în domeniul relaţiilor de muncă, prin impunerea unui Cod Etic ce suprimă libertatea de exprimare şi provoacă concedierea angajaţilor şi colaboratorilor incomozi conducerii.

Dialogul social din TVR s-a depreciat în mod considerabil, iar organizaţiei sindicale reprezentative nu i s-a recunoscut calitatea de partener social, conform legislaţiei interne, a directivelor şi convenţiilor internaţionale din domeniul relaţiilor de muncă. Reprezentanţilor noştri li s-a refuzat dreptul de a fi membri în comisiile de concurs organizate la nivelul instituţiei. De asemenea, li s-a interzis dreptul de a lua parte, în calitate de observatori, la şedinţele de Comitet Director. Mai mult, preşedinta TVR a apelat la jandarmii instituţiei pentru a restricţiona accesul conducerii organizaţiei sindicale pentru a participa la sşdintele CA, deşi există hotărâre de CA votată de toţi membrii săi, prin care reprezentanţii noştri aveau dreptul de a participa. Se ignoră sentinţele judecătoreşti ale MediaSind şi calitatea legală de a-şi reprezenta membrii, prin tot felul de aberaţii juridice susţinute prin campanii plătite din bani publici.

Au fost constatate în instanţă repetate încălcări ale Legii nr 544/2001 privind informaţiile de interes public şi a HG 714/ 2018 privind deplasările interne. În acest sens, Tribunalul Bucureşti a anulat înţelegerea semnată de conducerea TVR şi sindicatul său de casă -SPUSTv prin care se diminuau drepturile de delegare a angajaţilor societăţii prevăzute în HG 714/2018.

Ignorând regulile jocului democratic ale Statului de drept, administraţia Doina Gradea a lansat atacuri, inclusiv în justiţie, asupra membrilor Comisiei de Etică şi Arbitraj;

Din cauza managementului defectuos, instituţia a pierdut contracte extrem de importante privind organizarea unor evenimente etalon pentru Televiziunea Română, în favoarea unor entităţi şi grupuri de interese private.

Regimul angajărilor în TVR s-a făcut cu ignorarea procedurilor legale: în faţa neregulilor reclamate în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie, Departamentul Juridic s-a delimitat de orice aspect ce ţine de organizarea şi validarea concursurilor. Spre exemplu, în luna mai 2019, trei concursuri desfăşurate simultan i-au dat câştigători pe trei membri ai CA al SRTv.

Semnalăm lipsă de transparenţă privind situaţia numărului de angajări din actualul mandat al PDG Doina Gradea.

Actuala conducere a instituţiei este responsabilă de cheltuirea discreţionară a fondurilor publice la nivelul structurilor SRTv, inclusiv la TVR Moldova.

Actualul PDG a refuzat să evalueze activitatea managementului executiv, menţinut în regim interimar de la numirea sa până în prezent.

Pin sistarea emisiunilor din grila curentă, administraţia Doina Gradea a sabotat activitatea TVR Moldova, într-o perioadă de schimbări strategice la frontiera de est a României.

Aceeaşi conducere a SRTV a încălcat, în mod repetat, legislaţia muncii, legea informaţiilor de interes public, făcând dovada desconsiderării şi discriminării partenerilor sociali.

SRJ MediaSind împreună cu membrii afiliaţi din TVR, MediaSind TVR, au denunţat abuzurile şi ilegalităţile actualei conduceri. De altfel, pe rolul instanţelor există peste 20 de procese intentate împotriva administraţiei Gradea faţă de modul discreţionar în care aceasta înţelege să conducă cea mai mare instutuţie publică de presă. Unele dintre acestea au fost deja câştigate definitiv de organizaţia noastră, motiv pentru care conducerea TVR a fost obligată să facă publice contractele şi numele diverşilor colaboratori, case de avocatură etc., care au beneficiat de milioane de euro cheltuite discreţionar.

Ilegalităţile descoperite de inspectorii Curţii de Conturi sunt extrem de grave, compromiţând total managementul instituţiei. Iată care sunt acestea:

- Preşedintele - director general al SRTv, Doina Gradea, avea suficient timp din 27 septembrie 2017, când a fost instalată la conducerea TVR, şi până astăzi, să facă toate demersurile necesare pentru recuperarea a peste 20 milioane de euro prejudiciu din concedierea abuzivă a angajaţilor TVR şi din executarea frauduloasă a unor contracte comerciale. De ce abia acum - conform unei adrese a Curţii de Conturi trimise MediaSind TVR, a dispus constituirea unei comisii de verificare, încălcând, astfel, Decizia Curţii de Conturi nr 16/2016, Sentinţa civilă nr. 2830/2017 a Curţii de Apel Bucureşti (care a respins şi cererea SRTv de suspendare a măsurilor dispuse de inspectorii comisiei de control), precum şi Hotărârea nr. 1759/2020 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a României - este o întrebare la care şefa TVR trebuie să răspundă în faţa organelor de cercetare penală.

- Din anul 2018 şi până în prezent, directorul general al SRTV a beneficiat de un venit salarial brut superior celui stabilit pentru funcţia de ministru, aşa cum prevede Legea nr. 41/1994 de organizare şi funcţionare a SRR şi SRTV la art. 23 alin 2 şi 3: (2) Directorul general al Societatii Romane de Radiodifuziune, precum si directorul general al Societatii Romane de Televiziune primesc un salariu brut lunar, asimilat functiei de ministru. (3) Ceilalti membri ai Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune si, respectiv, al Societăţii Române de Televiziune primesc, lunar, o indemnizaţie reprezentând 25% din salariul brut lunar al directorului general al societăţii respective.

Membrii Consiliului de Administraţie au dreptul la decontarea, în condiţiile legii, a cheltuielilor de transport şi de cazare, ocazionate de participarea la şedintele Consiliului de Administraţie, ceea ce a avut drept consecinţă prejudicierea bugetului de stat cu suma de 237.800 lei, întrucât a influenţat şi cuantumul indemnizaţiei acordată suplimentar membrilor Consiliului de Administraţie. Faţă de această ilegalitate, Curtea de Conturi a impus măsură obligatorie de recalculare a salariului preşedintelui - director general al SRTV şi a indemnizaţiei primite de membrii CA, precum şi recuperarea prejudiciului de la persoanele vinovate. Deşi termenul de intrare în legalitate a expirat la 31 decembrie 2019, situaţia nu a fost remediată, ceea ce, în conform legii, reprezintă infracţiune.

- Curtea de Conturi a sesizat încă din anul 2016 modul falimentar în care funcţionează Casa de Producţie a TVR, dar managementul TVR nu a luat nicio măsură în acest sens. Dimpotrivă, bugetul alocat a fost majorat substanţial, ajungând în anul 2020 la suma de 3.071.474,34 lei! Casa de Producţie este condusă de consilierul de etică din SRTv, Andras Istvan Demeter, care este şi membru în Consiliul de Administraţie al Societăţii Române de Radiodifuziune, în condiţiile în care a fost declarat în conflict de interese de Inalta Curte şi Casaţie şi Justiţie a României şi, în consecinţă, nu mai are dreptul să ocupe timp de 3 ani funcţii în instituţii publice! http://www.scj.ro/1094/Detalii-dosar?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=200000000319954

Totodată, Curtea de Conturi atrage atenţia că cheltuielile pentru desfăşurarea activităţii Casei de Producţie a SRTv nu sunt justificate de rezultatele reflectate în indicatorii care măsoară audienţa posturilor de televiziune, respectiv a emisiunilor difuzate de televiziunea publică. Pentru cele 21 de producţii ale Casei de Producţie s-au efectuat cheltuieli în cuantum de 347.456 lei, la care se adaugă salariile angajaţilor SRTv care au participat la activităţile necesare. Veniturile atrase pe care le-a adus televiziunii aceste emisiuni au fost de 49.240 lei.

- S-au încheiat contracte de drepturi de autor şi de drepturi conexe ulterior perioadei în care trebuia efectuată prestaţia care reprezenta obiectul acestora, cu întârzieri ajungând până la 70, respectiv 89 de zile, ceea ce dovedeşte că procesul încheierii acestor contracte nu este reglementat în mod corespunzător şi că operaţiunile efectuate au avut un caracter formal, fiind menite să simuleze doar aparenţa de legalitate.

- Inspectorii CCR consideră că a fost decontată ilegal suma de 132.249,80 lei Filialei SRTV din Republica Moldova pentru cheltuieli de cazare şi utilităţi pentru 4 salariaţi, în condiţiile în care nu se îndeplineau condiţiile de eligibilitate stabilite prin HG/955-2014. În consecinţă, a fost prejudiciat Bugetului de stat cu această sumă, se arată în Decizie.

- Nu s-au respectat prevederile legale privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, fondurile alocate de la bugetul de stat fiind utilizate, astfel, în mod nelegal, prin depăşirea normativelor de cheltuieli stabilite pentru cazare şi diurnă, în deconturile de cheltuieli externe ale Preşedintelui-director general al SRTV, cu suma de 15 798 lei.

- Curtea de Conturi consideră că în cazul unor proceduri de achiziţie SRTV a atribuit contracte unor furnizori neeligibili, pentru că ofertele acestora erau neconforme. Este vorba de un contract în valoare de 870.519 lei fără TVA şi altul de 124 499,99 lei fără TVA. Pentru aceste nereguli, la data de 22.07.2019, SRTV a achitat la bugetul de stat amenda în valoare totală de 15.000 lei, aplicată prin Procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor nr. 7/19.07.2019.

Nici până în prezent aceste sume nu a fost recuperate de la persoanele vinovate, ceea ce reprezintă infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- SRTV a atribuit în mod ilegal o serie de contracte de achiziţii unui ofertant care a propus ca o parte dintre echipamentele care fac obiectul acestora să fie refurbished, deşi documentaţiile de atribuire a procedurilor de achiziţie în cauză nu prevedeau posibilitatea unor bunuri de acest fel. Astfel, au fost încheiate în mod ilegal contractul nr. 26856/12.11.2018 în valoare de 351.935,36 lei, având drept obiect furnizarea de calculatoare de grafică, contractul nr. 26.8367 din 9.11.2018 în valoare de 34.391 lei pentru furnizarea unor statii de lucru pentru redare materiale video, contractul nr. 26840 din 9.11.2018 în valoare de 105.610 lei pentru achiziţionarea unui sistem de stocare, contractul nr. 26.876 din 16.11.2016 în valoare de 38.556 lei pentru achiziţionarea unor staţii de lucru pentru monitoarele video wall. Avizările şi aprobările organelor de conducere colectivă ale SRTV (CD şi CA) pentru încheierea contractelor în cauză au fost acordate în lipsa informaţiilor cu privire la faptul că echipamentele care urmau să fie achiziţionate nu sunt noi. Din acest motiv, la data de 22.07.2019 SRTV a achitat la bugetul de stat amenda în valoare totală de 15.000 lei aplicată prin Procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor nr. 7 din 19.07.2019. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio decizie, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

-Procedura de licitaţie deschisă pentru achizionarea unor cazane, hidrofoare, boilere şi echipamente nu a fost suficient fundamentată iar atribuirea contractului unei societăţi comerciale s-a realizat contrar prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice. Pentru aceasta, la data de 22.07.2019 SRTV a achitat la Bugetul de stat amenda în valoare totală de 15.000 lei, aplicată prin procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor nr. 7 din 19.07.2019. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio măsură, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- SRTV a procedat la transmiterea în SICAP a anunţului de atribuire aferent procedurii de achiziţie având ca obiect furnizarea de elemente de susţinere a echipamentului de iluminat de producţie cu o întârziere de 14 zile faţă de termenul legal prevăzut de legislaţia privind achiziţiile publice. În consecinţă, la data de 22.07.2019 SRTV a achitat la bugetul de stat amenda în valoare totală de 15.000 lei aplicată prin procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor nr. 7 din 19.07.2019. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio măsură, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- Nesupunerea spre aprobare Consiliului de Administraţie a propunerilor de demarare a unor proceduri de achiziţie organizate pe loturi, precum şi de încheiere a contractelor rezultate în urma derulării acestora, deşi valoarea totală a achiziţiilor impunea acest fapt.

- A fost prejudiciat bugetul de stat cu suma de 174.808,62 lei, întrucât SRTv a achitat ilegal unui furnizor privat anumite servicii pe care acesta era obligat să le suporte gratuit, conform contractului încheiat cu conducerea TVR. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio decizie, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- Încheierea unor contracte de cesiune drepturi de autor şi drepturi conexe pentru artiştii reprezentaţi de o agenţie privată, pentru recitalurile din cadrul Festivalului Cerbul de Aur 2018, fără aprobarea Consiliului Director şi fără a exista documente justificative care să ateste realitatea prestaţiei, în valoare de 11 365 lei. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio decizie, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- În anul 2018 a fost achiziţionat un cazan în valoare de 831.616,03 lei de la o companie privată fără respectarea procedurilor legale. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio decizie, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- În anul 2018, SRTV nu a executat bugetul de venituri şi cheltuieli al Festivalului Cerbul de Aur potrivit surselor de finanţare aprobate prin Hotărârea Comitetului Director nr. 530/25.05.2018 şi Hotărârea CA nr. 66 din 20.05.2018. Prin schimbarea surselor de finanţare şi în lipsa aprobărilor CD şi CA, prin conducerea executivă, SRTV a solicitat şi a încasat necuvenit de la Bugetul de stat suma de 1.548.146,96 lei, se arată în Decizie. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio măsură, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

- Încheierea unor contracte de cesiune de drepturi de autor şi drepturi de proprietate intelectuală pentru artiştii care au susţinut recitaluri în cadrul Festivalului Concurs Cerbul de Aur 2018, suportate din fonduri publice, în condiţiile nerealizării unei bune gestiuni financiare a sumelor respective. Deşi termenul de recuperare a prejudiciului de la persoanele vinovate a fost stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, nici până la această dată nu s-a luat nicio măsură, ceea ce constituie infracţiune, potrivit Legii nr. 94/1992.

Acestea sunt câteva dintre ilegalităţile susceptibile a fi sancţionate penal, descoperite de inspectorii Curţii de Conturi în Televiziunea Română.

Din păcate, complicitatea care există între conducerea executivă şi unele persoane cu funcţii de decizie din SRTv, a făcut ca sesizările, strigătele de alarmă ale anagajaţilor din SRTV, inclusiv ale organizaţiei noastre, pentru a opri acest jaf, să fie blocate, motiv pentru care MediaSind a fost obligată la reacţii publice naţionale şi internaţionale.

Precizare: Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind, persoană juridică română înfiinţată în baza Sentinţei civile nr. 2782/2001, Cod fiscal 14196803, îşi asumă răspunderea juridică pentru informaţiile publicate. În cazul în care doriţi mai multe detalii/documente/alte probe privind prezentul comunicat, vă puteti adresa la mail office@mediasind.ro şi tvr@mediasind.ro.

Opinia Cititorului ( 15 )

  1. este absolut incredibil ce se intampla in aceasta institutie a statului roman

    toate ilegalitatile sunt stiute,documentate si totusi nu se intreperinde nimic 

    oricum este reprezentativ pentru romania si nu numai in aceasta institutie ci in multe altele 

    si cu taotea acestea TOT HAOSUL SI JAFUL AFERENT par a fi intangibile 

    responsabilitatea acestei stari de fapt cui i se datoreaza? 

    cine tine umbrela deasupra acestui haos penal? 

    aspectele semnalat de ani de zile, inclusiv de curtea de conturi nu au nici o valoarea juridica sau economica! 

    deci suntem in fata unui stat in stat, la fel ca in toate celelalte institutii / cazuri 

    executivul este surd/complice 

    presedintele nu vorbeste limba poprului pe care il reprezinta 

    parlamentul naude/navede 

    ROMANIA TE IUBESC 

    pardon, ministrul finantelor "doneaza" banii cu nemiluita , totul este un HAOS dar este "invizibil" 

    ASTIA SUNTEM SI NE PLANGEM CA NU NE ESTE BINE DE LOC!

    ha,ha,ha!!! 

    1. Este o situatie similara cu cea de la SIF 1, 4, 5 si ASF. Se cunosc toate magariile facute dar nu se ia nicio masura.

      Ce stat este asta in care infractorii isi vad nestingheriti de hotii si de functiile detinute? 

      Prin aceștia este condus mascarada asta de stat. Dar sa nu credeți ca prin alta parte e la fel. Austria are aceleași probleme la Radio Televiziunea de stat,dar totul este trecut sub tăcere, deoarece sint toți o clica și o gașca.Sint lăsați în pace ca apoi sa facă ce li se cere.

    Eu nu inteleg justificarea existenței TVR .Nu se mai uită nimeni la ei,trăiesc din amintiri siropoase !

    Eu nu inteleg cum de un subordonat al lui Sârbu, (care n-a respectat niciodată legea ) devine sef peste TVR ? Cine a stat in proximitatea lui Sârbu va repeta la infinit modelul! 

    Eu nu înțeleg de ce PRO TV ,ca post este considerat un deschizător de drumuri în " noua" televiziune? N-au adus nimic nou ,noutatea n-a constat în conținut, ci doar in prezentarea trepidantă, flamboianta a Andreei Esca, o fată fără prea multă școală și niște tineri entuziaști care au adus un zgomot de fond .Atât!

    Cu ce ati ramas de la PRO ? 

    1. De la PRO TV am ramas cu o generatie ratata numita "generatia PRO", care acum face pui. Vulgaritate, manele, telenovele, prostie exploziva, hahaiala de mahalagisme fara inhibitii, promovare de nonvalori.

      Televiziunea publica este condusa de liderul "generatiei PRO", o economista inculta de o nesimtire care i s-a imprimat pe fata. 

      Subscriu 100% !

      Generatia PRO, a carui reprezentant principal a fost florin calinescu i-a mai cuprins : fratii George si Marius Vintila, niste golanasi din Brasov ce au promovat subcultura muzicala de cea mai joasa speta, de la muzica rave la toate rahaturile tip UNTOLD si Electric Castle, ce au spurcat Clujul sub obladuirea imbecilului Boc. Alti derbedei : Mihai Dobrovolschi sau Craioveanu, parasute tipCosmina Pasarin, Gianina Corondan, Teo Trandafir sau Magda Palimariu, mascariciul Andi Moisescu, sotul antivaccinistei Olivia Steer, scursurile Radu Pietreanu si Mugur Mihaiescu, alt mascarici Maruta tot in mocirla cotetului lui Adrian Sarbu, toti acesti ipochimeni au emis DUHORI PESTILENTIALE peste Romania, cand de fapt locul lor era la ghena !!! Aceste GUNOAIE AU SPURCAT Romania, iar ascesiunea gunoiului "aur" li se datoreaza in cea mai mare masura !!!

      In afara raposatului RADU ANTON ROMAN nu au produs decat ESENTA MIZERIEI UMANE !!! 

      Toata gasca lui Sarbu din PRO TV de la vanzari publicitate, unde se fac banii mai precis, s-a mutat cu succes la TVR. Normal ca trebuia sa vina si un sef de la PRO TV sa-i acopere, cu care sa conlucreze bine. Si uite asa a aparut si individa asta, sefa secretarelor lui Sarbu, specialista in decontari de excursii in toata lumea fara numar si alte cheltuieli aberante, etc. A platit vreodata PRO TV - ul impozite la stat?

      Aaaah, să nu uit,au mai adus de 1 Decembrie fasolea cu ciolan: carbohidrati, proteine si" artificii" ,petarde că e și ziua PRO TV !

      Serios?? Mai verifica. Eu cred ca incurci PRO tv-ul cu Antenele.

      PRO TV au emisuni foarte bune.  

      Romania te iubesc este una din ele.  

      Aveti ceva impotriva PRO Tv ului acuma numa asa sa va aflatibin vorba. 

      Si TVR la fel are emisuni culturale bune.  

      Treziti-va si vedeti foarte bine pe ce planeta va aflati inainte sa va apucato doar sa comentati.  

      Serios? Eu cred ca incurci PRO TV, cu PRO TV. Si mai cred ca, dupa neglijenta cu care scrii, esti din "generatia PRO" si deci nu ai discernamant. Taci! Vorbesc oameni constienti, nu ca tine, "care se apucato sa comentiti inconstientitu".

      Mai protevistule, cum poti tu sa stii care sunt emisiunile culturale foarte bune, cand tu scrii: "acuma numa asa sa va aflatibin vorba."? Generatia ta confunda cultura cu culturismul.

      PRO TV i-a invatat ca pot tine lectii in public, oricat de mahalagii ar fi. Ca pot deveni modele, chiar daca sunt analfabeti. Li se spune ProStevistii lui Adrian Sarbu.

      Cu bursierii Soros. Esca a fost bursiera Soros. Cu banii astuia a fost făcut Pro tv

    De 20 de ani se tot vorbeste de buboiul pe care il reprezinta TVR egal cu nepotism, mii de angajati, un sindicat

    pradalnic si risipa financiara cu un numar enorm de angajati si subordonare politica subtila fata de guvernele ce se perinda la putere. Singura solutie ar fi lichidarea si reinfintarea unui nou TVR cu o schema decenta. 

    Se cunoscdeja : Ionuț Costache ,Buscu , DINESCU....Cristoiu ,Ilies ( reporter si la r Rom.tv ) etc.etc .Emisiuni de înaltă cultură progr.la orele 24,00 si mizeria lui DINESCU la orele 15,00

    PE CURAND. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Înăuntrul Bursei de Valori din Bulgaria

Videoconferinţa “Sănătate şi FARMA - Sistemul sanitar, sub valul al IV-lea”
Dtlawyers
BTPay
Apanova
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Oct. 2021
Euro (EUR)Euro4.9488
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.2570
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.6067
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8649
Gram de aur (XAU)Gram de aur243.4131

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

eximbank.ro
gerocossen.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
invietraditia.ro
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro