SUPLIMENT TABAC"Industria tutunului - una dintre cele mai reglementate din România"

Ziarul BURSA #Companii / 05 noiembrie 2020

"Industria tutunului - una dintre cele mai reglementate din România"

(Interviu cu Nikos Nikiforidis, director general Imperial Tobacco România)

Reporter: Cu toţii trecem printr-o criză sanitară şi, conform estimărilor, aceasta se va transforma într-o criză economică. În acest context, care au fost măsurile luate în această perioadă în cadrul industriei tutunului, în general, şi de compania pe care o reprezentaţi, în special? În ce mod a fost afectată activitatea Imperial Tobacco?

Nikos Nikiforidis: Imperial Brands îşi desfăşoară activitatea pe 160 de pieţe şi are peste 30.000 de angajaţi: pandemia a afectat, în mod evident, toate ţările în care ne desfăşurăm activitatea.

În perioada de vârf din primăvară, unele dintre unităţile noastre de producţie au suferit transformări pentru a produce măşti de protecţie şi soluţii de igienizare a mâinilor.

Încă de la începuturile perioadei de urgenţă de sănătate cauzată de răspândirea virusului Covid-19, toţi angajaţii noştri au început să lucreze în regimul telemuncă, experimentând (sau inventând) noi moduri de a lucra în siguranţă şi, în acelaşi timp, îndeplinind toate nevoile de afaceri. Suntem mândri să arătăm că, mulţumită pasiunii şi flexibilităţii tuturor angajaţilor din cadrul Imperial, nu am desfiinţat niciun loc de muncă - absolut niciunul -, continuând să achităm fără întârziere sau reduceri accizele, astfel contribuind la bugetul României.

Reporter: Cum caracterizaţi legis­laţia din domeniu? Care sunt deficienţele acesteia şi ce ar trebui făcut pentru a fi optimizată?

Nikos Nikiforidis: Astăzi, indus­tria tutunului este una dintre cele mai reglementate industrii din România, iar legislaţia aplicabilă domeniului este deja foarte complexă. Imperial Tobacco susţine reglementarea echilibrată, armonizată în întreaga Europă, al cărei scop este de a proteja consumatorii în alegerile pe care le fac aceştia - fără a limita în niciun fel libertatea acestora - şi de a susţine drepturile consumatorilor de a fi informaţi cu privire la produsele achiziţionate. Nu susţinem complicarea legislaţiei la nivel naţional, care îngreunează normele europene deja stricte. Desigur, acest lucru se reflectă în poziţia noastră generală cu privire la noile (şi numeroasele) seturi de norme europene care urmează a fi adoptate: Directiva privind Produsele din Plastic de Unică Folosinţă, Directiva UE privind Taxele şi Accizele, următoarea Directivă UE privind Produsele din Tutun, în prezent în etapa incipientă a discuţiilor la nivel UE.

Reporter: Ce părere aveţi despre evoluţia comerţului ilegal cu produse din tutun?

Nikos Nikiforidis: În ciuda implementării complete a sistemului Track & Trace care, deşi au fost efectuate investiţii substanţiale la nivelul întregii industrii, a pus o presiune operaţională majoră, comerţul ilicit cu produse din tutun continuă să reprezinte o problemă semnificativă în România comparativ cu ţările vecine care nu sunt state membre UE. Preţurile pe piaţa locală au continuat să crească în trecutul recent, ca urmare a majorării accizelor.

Trebuie menţionat că taxele şi accizele în România sunt deja la nivelul celor din ţările europene dezvoltate din Europa, fără ca, în acelaşi timp, venitul per capita să fie la acelaşi nivel. Din punctul nostru de vedere, orice politică fiscală ar trebui să ia în considerare atât nevoile bugetului de stat, cât şi aspectele macroeconomice, pentru a evita orice şoc pe piaţă sau forţarea oamenilor să găsească alternative - în detrimentul absolut al ţelului iniţial. Cu alte cuvinte, păstrarea unei agende fiscale clare în sensul stabilităţii şi al previzibilităţii este esenţială în asigurarea unor venituri la bugetul de stat fără ca, pentru aceasta, consumatorii să fie împovăraţi, astfel împiedicând orice stimulare a comerţului ilicit.

În plus, autorităţile vamale, care deja fac foarte multe eforturi în acest sens, ar trebui să aibă resurse şi echipamente suplimentare, pentru a-şi putea intensifica operaţiunile de control şi capacitatea de a combate contrabanda. În calitatea sa de companie responsabilă, Imperial Brands crede cu tărie în colaborarea completă şi în dialogul deschis în sensul îmbunătăţirii controalelor la frontiere (mai ales la cele cu Ucraina şi cu Republica Moldova) şi al eficientizării acestora. Comerţul ilicit trebuie combătut pentru a garanta oferirea către consumatori a unor produse controlate şi a permite statului să colecteze veniturile estimate, astfel reducând necesitatea impunerii altor taxe în sarcina contribuabililor pentru a compensa pierderile suferite.

Pentru o scurtă perioadă de timp, de curând, traficul ilegal a suferit o încetinire bruscă: pandemia cauzată de virusul Covid-19 a pus şi ţara noastră în postura de a lua măsuri importante pentru a reduce traficul de bunuri şi circulaţia persoanelor, iar impactul asupra comerţului ilicit cu tutun a fost imediat şi impresionant. Închiderea graniţelor în luna martie a acestui an a condus la o scădere a ponderei comerţului ilicit de la 12-13% la circa 4%. Din păcate, după redeschiderea acestora, nivelul contrabandei şi-a revenit rapid, ajungând deja la 7,7% în august.

Reporter: Din punctul dumneavoastră de vedere, care sunt măsurile ce trebuie luate pentru a reduce comerţul ilicit cu produse din tutun?

Nikos Nikiforidis: O abordare integrată prin colaborarea sectorului public cu cel privat este vitală pentru aplicarea şi prevenţia eficace, la fel cum sunt echipamentele tehnologice avansate care fac posibilă depistarea şi identificarea activităţilor de contrabandă şi a produselor falsificate. Desigur, suntem de părere că intensificarea controalelor la frontieră şi pe teritoriul naţional, unde sunt comercializate ţigarete ilegale, este fundamentală; mai mult, angajamentul nostru este de a crea produse de calitate superioară, în baza unor standarde ridicate. Transparenţa noastră şi respectarea legislaţiei naţionale şi internaţionale se reflectă în deschiderea noastră spre colaborare în cadrul luptei împotriva contrabandei, în interesul consumatorului, al propriei afaceri şi al ţărilor pe ale căror pieţe ne desfacem produsele, care pierd milioane de euro anual ca urmare a accizelor neîncasate. Şi, prin compensare, acest fapt are deseori rezultatul împovărării consumatorilor, a producătorilor şi a distribuitorilor, prin adoptarea de noi taxe. Este vorba despre relaţia cauză-efect care, în mod inevitabil, conduce la majorarea preţurilor şi, drept urmare, la căutarea de către consumatori a unor produse mai ieftine în afara canalelor comerciale legale.

Reporter: Care a fost evoluţia produselor NGP din portofoliul companiei companiei?

Nikos Nikiforidis: De mai mulţi ani, Imperial Brands investeşte multe resurse în activităţile de cercetare ştiinţifică şi în dezvoltarea Produselor din Generaţia Următoare (NGP) pentru consumul de nicotină, cu risc potenţial redus, conform viziunii "de creare a unor produse mai bune pentru fumătorii din întreaga lume". Această misiune a fost confirmată de Stefan Bomhard, noul CEO Imperial Brands, care a preluat postul la 1 iulie anul acesta, iar în cadrul Nerudia (start-up achiziţionat în 2017, cu sediul în Liverpool, Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord), centrul curent de inovaţie şi de cercetare al Imperial, activităţile de investiţii şi de cercetare se derulează mulţumită activităţii a peste 300 de oameni de ştiinţă, designeri şi ingineri care fac eforturi în fiecare zi pentru a realiza "Ceva mai bun".

Reporter: Ce alte proiecte mai există în acest segment?

Nikos Nikiforidis: În vederea reducerii nivelului de risc din perspectiva sănătăţii publice, Imperial Brands depune eforturi şi continuă studiile asupra întregii game de produse cu eliberare a nicotinei: vaping (EVP), tutun încălzit (HTP), nicotină pentru uz oral (OND). Un portofoliu bogat şi cuprinzător al tuturor acestor produse este în prezent testat şi cercetat în mai multe ţări în care Imperial Brands îşi desfăşoară activitatea, urmând a fi programate lansări de noi produse. Tutunul continuă să reprezinte principalul pilon al afacerii, chiar dacă Produsele din Generaţia Următoare, care prezintă cea mai interesantă evoluţie în industria tutunului, devin din ce în ce mai importante pentru Compania noastră, acestea oferind posibilitatea unei noi nişe în domeniu, inclusiv a creării unui număr mare de locuri de muncă, atât în compania-mamă din Regatul Unit, cât şi în cadrul filialelor din întreaga lume, precum şi noi posibilităţi de obţinere a veniturilor pentru distribuitori.

Reporter: Care a fost evoluţia companiei dumneavoastră în anul care a trecut?

Nikos Nikiforidis: Deşi filiala noastră din România este încă la început de drum, evoluţia noastră este impresionantă de la an la an!

Brandul nostru premium Davidoff se află pe o traiectorie de creştere solidă în segmentul ţigaretelor premium, noi căutând în acelaşi timp să ne consolidăm portofoliul de brand pentru a răspunde mai bine tuturor schimbărilor privind cererea şi nevoilor consumatorilor. Un exemplu clar îl reprezintă povestea de succes Golden Virginia, un brand de top din segmentul tutunului fin tăiat (FCT) care, datorită tradiţiei sale de necontestat şi calităţii superioare, conduce procesul de creştere a întregului segment FCT din România.

Reporter: Ce investiţii intenţionaţi să efectuaţi în anul care vine?

Nikos Nikiforidis: România reprezintă o piaţă cheie pentru Imperial, iar de la înfiinţarea acesteia în 2006, compania creşte progresiv valoarea investiţiilor pe piaţa locală în fiecare an, continuând să investească în proporţii mult mai mari decât reuşeşte afacerea să se dezvolte. Ca organizaţie tânără cu un portofoliu stabilit perceput pozitiv de consumatori, atenţia Companiei principale rămâne asupra distribuirii produselor noastre şi accesibilizării acestora în toată ţara.

Reporter: Care este cifra de afaceri estimată pentru 2020 şi care sunt planurile dompaniei?

Nikos Nikiforidis: Ne aşteptăm ca în 2020 să continuăm să ne dezvoltăm, estimând o cifră de afaceri anuală de aproximativ 125 milioane de euro, adică o altă realizare incredibilă având în vedere toate problemele generate de COVID şi dificultăţile cu care se confruntă economia în general. Astfel, ne consolidăm în mod consecvent prezenţa pe piaţa românească, având planuri ambiţioase de dezvoltare din perspectiva ofertei de produse şi a echipei, în anii care vin. Suntem foarte mândri de creşterea consecventă şi organică a activităţii noastre în România: suntem prezenţi pe piaţă din 2006, iar activitatea noastră aici a dovedit o creştere constantă şi puternică în fiecare dintre aceşti 15 ani. Suntem pregătiţi să continuăm această tendinţă mulţi ani de acum înainte, datorită pasiunii angajaţilor noştri şi portofoliului nostru de produse premium (Davidoff şi Golden Virginia). Suntem foarte atenţi la identificarea oricărei oportunităţi care apare pe piaţa din România de a lansa noi produse din bogatul portofoliu cu multiple categorii de produse al Imperial Brands.

Reporter: Câţi angajaţi are compania?

Nikos Nikiforidis: În prezent, Imperial Tobacco Romania are 81 de angajaţi faţă de 75 anul trecut şi, în ciuda perioadei dificile, cifra noastră de afaceri continuă să crească faţă de cea din 2019. Persoanele care ocupă poziţii în cadrul serviciului de asistenţă îşi desfăşoară activitatea în sediul nostru din Bucureşti, cei mai mulţi dintre noi găsindu-se în întreaga ţară, pentru a putea fi aproape de clienţii noştri. Avem o strategie de HR clară şi consecventă în România, pentru a continua dezvoltarea propriei capacităţi, ceea ce înseamnă că suntem în continuă căutare de oameni talentaţi pe care să îi angajăm. Acest fapt merge mână în mână cu planul nostru de investiţii pe termen lung al cărui obiectiv este de a pune la dispoziţia angajaţilor noştri tehnologii la zi, pentru sprijinirea competenţelor şi a abilităţilor angajaţilor noştri.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
Apanova
BTPay
Electromagnetica
Allview
Artego

Curs valutar BNR

18 Mai. 2021
Euro (EUR)Euro4.9268
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0326
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4926
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7268
Gram de aur (XAU)Gram de aur242.2201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Boromir
Tohani
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
carieraenergetica.ro
Energy CEO forum awards
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro