Cotidianul The New York Times (NYT) a anunţat semnarea unui acord cu gigantul tehnologic Amazon, prin care permite utilizarea conţinuturilor sale jurnalistice pentru antrenarea modelelor de inteligenţă artificială generativă, inclusiv pentru integrarea acestora în asistentul vocal Alexa+. Anunţul vine pe fondul unui proces în desfăşurare cu OpenAI şi Microsoft, acuzate că au folosit fără permisiune articolele NYT pentru instruirea propriilor modele AI.
• O schimbare radicală de poziţie
Până acum, The New York Times a fost una dintre cele mai ferme voci din media globală care s-au opus utilizării neautorizate a conţinutului editorial în antrenarea inteligenţei artificiale. Prin acest nou parteneriat, NYT face o pivotare strategică, alăturându-se unui val de publicaţii care au optat pentru colaborare în locul confruntării.
• Acces extins la ecosistemul Alexa+
Acordul deschide uşi importante pentru NYT, care îşi va putea integra conţinutul în universul Amazon - în special în Alexa+, asistentul vocal bazat pe AI. Acest pas este considerat crucial într-un moment în care consumatorii se obişnuiesc tot mai mult să acceseze informaţii prin comenzi vocale sau interacţiuni cu modele generative.
• Conţinutul media - combustibil pentru inteligenţa artificială
Publicaţiile jurnalistice sunt o sursă valoroasă de informaţii structurate şi verificate, esenţiale pentru antrenarea sistemelor AI în mod responsabil. Alături de NYT, alte instituţii media importante, precum News Corp (care deţine Wall Street Journal), Le Monde, The Washington Post, Axel Springer (Politico, Bild, Die Welt) şi Associated Press au încheiat parteneriate similare cu actori majori din domeniul AI, precum OpenAI, Google sau Mistral.
• Impactul pe bursă şi reacţia pieţei
Imediat după anunţ, acţiunile The New York Times au crescut cu 1,85%, apropiindu-se de maximul istoric atins la începutul lunii decembrie. Evoluţia arată că investitorii percep acordul cu Amazon ca o mişcare strategică inteligentă, cu potenţial economic pe termen lung. În paralel, NYT îşi continuă acţiunea legală împotriva OpenAI şi Microsoft. În acest proces, cotidianul contestă invocarea conceptului de „fair use” (utilizare echitabilă), argumentând că antrenarea modelelor AI pe articolele sale încalcă drepturile de proprietate intelectuală. Rezultatul acestei proceduri ar putea influenţa relaţiile dintre presă şi Big Tech la nivel global. Acordul NYT-Amazon marchează o etapă definitorie în relaţia dintre presă şi tehnologie. Pe măsură ce inteligenţa artificială generativă devine tot mai răspândită, modul în care ştirile sunt produse, distribuite şi consumate va continua să se transforme. Alegerea între colaborare şi opoziţie devine, pentru jurnalişti, o decizie de supravieţuire şi adaptare.